۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 762070

زنجان-خبرهای خوشی هم چون حضور متخصص قلب و عروق در بیمارستان موسوی  زنجان از باتری گذاری در قلب تا راه اندازی بخش جراحی قلب موجب مسرت بسیاری از بیماران شده است.

قلب بیمارستان موسوی به تپش افتاد

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ حدود دوسال پیش بود که از بخش بیمارستان موسوی گزارشی تهیه کردیم و  دغدغه پرشکان و مردم استان و ادامه حیات کج دارو مریز این بخش از بیمارستان را در قدس آنلاین به  تصویر کشیدیم.
و اما حالا چند روز پیش شنیدن خبر انجام اولین عمل جاگذاری باتری داخل قلب در زنجان برایم مسرت بخش بود. اینکه یک پزشک بومی موفق به این اقدام شده است روزنه امیدی  است  برای انجام اعمال جراحی قلب در بیمارستان موسوی استان زنجان که سال ها با بهانه های واهی به فراموشی سپرده شده است. 
دکتر حمیدرضا فلاح ابدی پزشک زنجانی و متخصص قلب و عروق است که موفق شده که اولین عمل جا گذاری باتری را در بیمارستان موسوی زنجان ر انجام دهد.
وی را در بیمارستان موسوی زنجان  ملاقات می کنم جوان  پر انرژی و  مثبت اندیشی به نظر می آمد، از اردیبهشت امسال در بخش قلب بیمارستان مشغول به فعالیت شده است. در گزارشی که دوسال پیش از این بخش تهیه کرده بودم  پزشکان زیادی آمده بودند که بمانند و کار کنند ولی بدلیل اینکه بیماران را به تهران هدایت می کردند آنها از ادامه فعالیت باز می ماندند  بعد از اینکه باب گفتگو باز شد متوجه شدم دکتر جوان امید زیادی به توسعه و بستر سازی لازم در این بخش دارد. از حساسیت قدس آنلاین  به این موضوع اظهار خرسندی می کند و لازمه توسعه را  شفاف سازی می داند.
 آقای دکتر به عنوان اولین سوال در خصوص عمل جا گذاری باتری  که در حال حاضر در بیمارستان موسوی انجام شده است توضیح بفرمایید؟
عمل باتری گذاشتن یک اصطلاح برای تفهیم شدن مخاطب عام است و در واقع دستگاهی الکتریکی در قلب کار گذاشته می شود می توانند به  ضربان سازی کنند و درمان های آریتمی های بدخیم کمک کنند آن چیزی که ما در اینجا کار گذاشتیم با توجه به گران بودن هزینه  خانواده بیمار باتریICD را تهیه کرده بودند.
آیا با  این اقدام می توانیم به انجام اعمال جراحی قلب باز در استان و در این بیمارستان امیدوار باشیم؟
جدای از بحث ها و اتفاقات گذشته خوشبختانه مسئولین دانشگاه در حال حاضر علارغم مشکلات موجود پای کار آمدند و امیدواریم با حمایت  مسئولین استانی و کشوری و همکاری بیمه ها به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم.
استان زنجان با ده سال  پیش قابل مقایسه نیست و امیدواریم که این خدمات پزشکی به صورت پایدار به شهروندان ارائه دهیم و تنها به یک یا دو عمل بسنده نکنیم. ما الان اینترونشنیست در استان کم داریم و امیدواریم با جذب متخصص در این بخش هرچه سریعتر شاهد فعال شدن بخش جراحی قلب در استان باشیم.
تهیه باتری قلب حتما  هزینه زیادی در بردارد این هزینه را بیمارستان تقبل می کند یا بیمار؟
هزینه باتری از ۱۲میلیون شروع می شود و معمولا بیمار باتری را تهیه  می کند و هزینه عمل باتری گذاری  در بیمارستان موسوی در مقایسه با بیمارستان های خصوصی تهران  بسیار ناچیز است.
آقای دکتر در انجام عمل جا گذاری باتری  ممکن است که مشکلاتی برای بیمار بوجود بیاید و پزشک ناچار است که تخصص و یا تجهیزات لازم را در این بخش داشته باشد آیا این ظرفیت در بیمارستان فراهم شده است؟
بله وقتی کاری انجام می شود ما به عواقب و جوانب کار آن فکر می کنیم تا چند روز پیش  جراح  قلب در بیمارستان نبود و حدود یک هفته است اتاق قلب باز بیمارستان شروع بکار کرده است و زمانیکه ما عمل جا گذاری باتری را انجام دادیم این ظرفیت را هم فراهم کردیم و خوشحالم که خبرهای خوبی بدهم چرا که وقتی در تهران بودم شاهد بودم که روستاییان گرامی مجبور بودند  به مراکز خصوصی  مراجعه کنند و هزینه زیادی را متقبل شوند که با فعال شدن و شکل گیری دوباره  گروه قلب بیمارستان زنجان  جراحی قلب با حضور دکتر علیزاده آغاز شده  است. 
مطمئنا در زمان تعبیه باتری ممکن است عوارض ایجاد شود و نیازمند عمل باز قلبی باشد که بدون حمایت متخصص قلب باز و متخصص بیهوشی عمل باتری گذاری ممکن  نمی شود و خوشحالی ما بدلیل انجام کار گروهی در بستر دانشگاه علوم پزشکی اتفاق افتاده است.
آقای دکتر چرا زنجان بیمارستان تخصصی قلب ندارد؟آیا دلیل عدم ایجاد آن بدلیل زیرساخت های لازم در استان است؟

با توجه به پاندمی کرونا در کشور ارائه کوچکترین خدمت پزشکی کار مشکلی است و انجام خدمات پایدار کار را مشکل تر می کند و خوشبختانه با ایجاد پکیج کامل و آموزش پرستار در یک دوره یک ماهه و بکارگیری تکنسین و همکاری بخش بیهوشی و ریاست دانشگاه و بیمارستان با همکاری هم بستر سازی لازم برای این عمل را فراهم شده است.
 ایجاد بیمارستان تخصصی مستقل  قلب دغدغه من و بسیاری از همکاران این بخش است هرچقدر خدمات تخصصی در واحد انجام شود گروه با یکدیگر به صورت مشترک خدمات بهتری ارائه می دهند.
آقای فلاحی در حال حاضر ضروری ترین نیاز برای فعال شدن بخش جراحی قلب بیمارستان از نظر شما کدام گزینه است؟
 فوری ترین نیاز تجهیزات است چرا که تجهیزات قدیمی  و فرسوده شده است و مسکوت ماندن این بخش موجب شده که من پزشک نیازهای جدید را احساس نکنم.
شما بعنوان یک متخصص قلب چه پیش نیازهایی را لازمه بخش جراحی قلب می دانید و به نظر شما چه عواملی باید مهیا شود تا بیمار زنجانی برای گرفتن خدمات قلب در استان زنجان  ترغیب شود؟
در بخش اول تهیه انواع دستگاههای الکترونیکی داخل قلبی ( CIED)که خوشبختانه فراهم شده و در فاز دوم تامین پایدار  دستگاه های CRT.ICD.paceاست و بخش الکترو فیزیولوژی که نیازمند دستگاه الکترو فیزیولوژی (مطالعات الکترو فیزیولوژی درمان آریتمی ها و تامین نیروی آموزش دیده لازمه این بخش است ما منتظر وسایل و تجهیزات پزشکی در بخش بیمارستان قلب هستیم و حتی با تجهیزات قدیمی  کار را شروع کردیم. 
نتیجه: شنیدن صحبتهای دکتر فلاح و امیدهایی که ایشان در طول مصاحبه در خصوص فعال  شدن بخش جراحی قلب دادند و بسترسازی، کمک مسئولین و بیمه ها برای اینکه بیمار زنجانی برای انجام اعمال جراحی قلب ناچار نباشد به استان های همجوار برود و مهم تر از همه ایجاد بیمارستان تخصصی قلب در استان در آینده ای نه چندان دور، ما را به تپش های بیشتر ضربان  قلب بیمارستان موسوی امیدوارتر کرد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.