حجت الاسلام نیکرو گفت: امام هادی (ع) با قرائت و رواج دادن دعای جامعه کبیره، عقبه اعتقادی و داشته‌های ایدئولوژیک شیعه را تقویت و آن را تبدیل به یک نظام معرفتی کامل نمود.

تقویت عقبه اعتقادی شیعه با زیارت جامعه کبیره

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام علیرضا نیکرو در خصوص فعالیت‌های امام هادی (ع) در عصر غیبت گفت: یک از ویژگی‌های منحصر به فرد در آئین تشیع، حضور ۲۵۰ ساله معصومین در میان مردم است. این حضور بلند مدت و گردش بسیار ایام، ویژگی بسیاری را دارا بوده به گونه‌ای که شیعیان را قادر ساخته در هر شرایطی بتوانند الگویی عملی و ثبت شده در زندگی معصومین را برای خود یافته و بر پایه آن عمل کنند. امتداد این گستره زمانی موجب شده پنجره‌های جدید و رنگارنگ از معارف بر ما از آسمان وحی و ملکوت گشوده شود، کافی است که ما در پی این باشیم و بخواهیم که بدانیم سیره معصومین درباره یک پیش آمد، مسئله، و چالش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی چه بوده است بی‌گمان در یکی از مقاطع حضور معصومین آن را خواهیم یافت.

وی ادامه داد: روزی حجیت رفتار و سیره پیشوایان در دفاع میدانی و دیگر روزی در مرزبانی از علوم وحیانی و بینش اعتقادی، یک‌بار در هنگامه نبرد نظامی، پیشوایی مرد مبارزه خیبری می‌شود و دگربار امامی قهرمان صلح و شکیبایی هوشمندانه، روزگاری امامی بر کرسی تدریس برای هزاران شاگرد حلقه زده و بر زانو نشسته، طریقه سلوک الهی و سبک زندگی اسلامی می‌گوید تا به زمان امامی که او در قعر زندان هارون است می‌رسد.

حجت السلام نیکرو ادامه داد: دراین‌بین زندگی و زمانه امام هادی (علیه السلام) نیز جلوه تازه‌ای از سیره و کردار یک معصوم را برای ما یادگار می‌گذارد. این امام همام که از سویی در اوج خفقان و در پادگان نظامی عباسیان محصور است در همین شرایط رسالت بزرگی به دوش دارد و آن آماده نمودن شیعیان برای شامگاه غیبت و پایان حضور است.

تقویت عقبه اعتقادی شیعه با زیارت جامعه کبیره

حجت الاسلام نیکرو ادامه داد: حضرت در این برهه خاص، با وجود فرقه‌های مختلف توانستند ابتکار عمل را به دست گرفته و جوهره تشیع را به‌پیش ببرند. ایشان با تعلیم و رواج دادن زیارت جامعه کبیره، عقبه اعتقادی و داشته‌های ایدئولوژیک شیعه را تقویت و آن را تبدیل به یک نظام معرفتی کامل نمود. در عرصه اجتماعی نیز خود حضرت با اتخاذ راهبرد بردباری و صبوری هدفمند در برابر فشار دربار عباسی، توانستند ترس شیعیان را از قرار گرفتن در شرایط مشابه فروبریزند و حصر اجباری خود به دست عباسیان را به یک تجربه موفق تبدیل و دوران غیبت را آسان بگردانند.

حجت الاسلام نیکرو در پایان گفت: با به فرجام رساندن و گسترش شبکه ارتباطی وکالت در تمامی سرزمین‌های اسلامی و دادن اختیارات بیشتر به آنان و سپردن زمام امور به فقهای شیعه، باعث شدند در عصر غیبت شبکه فقیهانی که عنوان نایب عام را یافته بودند امری پذیرفتنی و مقبول از سوی شیعیان تلقی شود. از این روی زمینه‌سازی و پرورش شیعیان برای قرار گرفتن در عصر غیبت به بهترین وجه در زمان حضرت انجام گرفت به گونه‌ای که شاهد ظهور فرقه جدیدی در شروع دوران سخت غیبت نبوده‌ایم و این شاهکار تدبیر امام هادی (علیه السلام) و امام حسن عسکری (علیه السلام) بود که چنین تنگنایی را مدیریت کرده و شیعیان را همچنان در مسیر پیش روی شتابان به حرکت و ادامه مسیر وادار کردند.

منبع: مهر

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.