سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر نگرانی جدی ایران در خصوص تحولات افغانستان آمادگی تهران برای برگزاری نشست سران کشورهای همسایه افغانستان برای هماهنگی و رایزنی به منظور مدیریت موضوع آوارگان و یافتن راه حل سیاسی برای این بحران را اعلام کرد.

اعلام آمادگی تهران برای میزبانی نشست سران کشورهای همسایه افغانستان/ در مورد امنیت کشتی‌هایمان سکوت نخواهیم کرد

قدس آلاین: سعید خطیب زاده در واکنش به اظهارات ضد ایرانی و اتهامات وزیر خارجه دولت انگلیس علیه کشورمان این اتهام زنیها و مواضع ضد ایرانی را حلقه ای از زنجیره اظهارات و مواضع غیر مسئولانه و خصمانه بریتانیا خواند و گفت: ما یک نگرانی مشترک داریم و ان نگرانی درباره امنیت کشتیرانی در آبهای بین الملی است، جایی که دولت انگلیس با تعقیب و توقیف نفت‌کش ما و راهزنی دریایی مقررات بین‌المللی را نقض کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توصیه ما به انگلیس توجه به مسئولیت خودشان است. امنیت خلیج فارس اولویت ماست و ما تلاش کردیم از ناامنی که انگلیسی‌ها ایجاد می کنند در امان باشد.

وی افزود: اینکه دولت انگلیس در کنار رژبم صهبیونیستی و سناریو سازی آنها قرار گرفته جایگاه آنها را در نظام بین المللی نشان می‌دهد. 

در مورد امنیت کشتی‌هایمان سکوت نخواهیم کرد

وی در مورد موضوع ایران نسبت به انجام تحقیقات از سوی سازمان ملل در مرود حادثه اخیر برای یک کشتی رژیم صهیونیستی هم گفت: اتهامات بی پایه‌ای که با سناریو سازی  رژیم صهیونیستی علیه ایران صورت گرفته نزد ما مردود است البته ایران به عنوان پایه امنیت و صلح درمنطقه،  در تمامی راه حل هایی که به امنیت و صلح این آبراه راهبردی مربوط است نقش عمده ای دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنچه ما می‌گوییم فراتر از خلیج فارس است در آبهای دیگر هم ما شاهد تروریسم رژیم صهیونیستی بر علیه کشتی‌هایمان هستیم. از اینرو توجه می‌دهیم که  ایران در خصوص امنیت کشتی های تجاری خودش سکوت نخواهد کرد و هر اقدامی که جامع و شمول گرا نباشد راه به جایی نخواهد برد.

خطیب زاده همچنین در واکنش به اظهارات و اتهامات جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول دانستن ایران در حادثه برای کشتی اسرائیلی، این سخنان را غیر مسئولانه خواند و گفت: مواضع آقای بورل هیچ کمکی به صلح و ثبات در خلیج فارس نمی‌کند بلکه در شرایطی که انها ماه هاست در مورد تجاوزها و  راهزنی های دریایی رژیم صهیونیستی بر علیه کشتی های تجاری ایران سکوت اختیار کرده‌اند بیانگر رفتار جانبدارانه کشورهای غربی و اورپایی است.

آمادگی تهران برای میزبانی نشست سران کشورهای همسایه افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص تحولات افغانستان و شکل گیری موج اوارگان جدید در پی هجوم طالبان به شهرها و ولایات مختلف این کشور هم گفت: ما به جد نگران تحولات در افغانستان هستیم و امنیت این کشور همسیه را امنست خودمان می‌دانیم و تلاش داریم از همه ظرفیت ها برای کمک به برقراری صلح و ثبات در آن استفاده کنیم.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در همین چارپوب ما اماده ایم تا ابتکار تهران را برای گفتگوهای بین گروه های افغانی ادامه دهیم تا از این مسیر یک دولت به شمول همه گروه‌های افغانی در این کشور تشکیل شود.

وی با اشاره به موضوع اوارگان و موج جدید مهاجران افغان در پی تشدید جنگ در این کشور گفت: کشورهای همسایه لازم ست تا مساعی خود را برای مدیریت موضوع آوارگان و حل این بحران هماهنگ کنند بدین منظور جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای میزبانی از سران کشورهای همسایه افغانستان اعلام کی‌کند.

وی در خصوص سیاست ایران در مورد آوارگان افغانی و پذیرش آنها هم تخاطرنشان کرد:  جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها از برادران و خواهران افغانستانی خودش بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی همواره وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

گفتگوها ی وین با استقرار دولت جدید ادامه می‌یابد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد زمان بازگشت ایران به مذاکرات برجامی در وین  هم تصریح کرد: ما هیچ وقت این گفتگو ها را ترک نکردیم. یک فرآیند دموکراتیک انتقال قدرت در ایران صورت گرفته که در نتیجه آن تغییراتی در تیم مذاکره صورت می گیرد و این طبیعی است و باید تا تشکیل دولت جدید صبر کرد حتما این مسیر ادامه می‌یابد

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور هم در سخنان روز تنفیذ وذ مراسم تحلیف  تحلیف و اولین کنفرانس خبری خود به صراحت اشاره کردند که در مورد رفع تحریم‌ها لحظه‌ای تردید نخواهند کرد، اما این کار در چارچوب رعایت مصالح ملت و در  دستورالعمل نهادهای بالا دستنی انجام می شود.

خطیب زاده گفت: آنچه من می‌توان بگویم اینست که دولت آمریکا با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد، هم رویکرد آنها باید تغییر کند و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. اگر می دانند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و هیچ چیزی خارج از برجام قابل قبول نیست که می‌دانیم می دانند باید واقع گرایانه به وین باز گردند.

وی تاکید کرد: اگر به راهکاری برسیم که آمریکا بتواند به تعهدات خودش ذیل برجام برگردد ایران هم اقدامات ش را متوقف می کند.

ایران همواره منادی گفتگوهای منطقه‌ای بوده

این مقام وزارت امور خارجه درباره خبر رسانه های عراقی درمورد سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عراق برای دعوت از رئیس مجهور ایران برای شرکت در نشست بین المللی بغداد با حضور سران عربستان و ترکیه هم با تایید این خبر گفت:  برای گمانه زنی در خصوص محتوای پیام دولت عراق برای رئیس جمهور زود است. ما بر مبنای پیامی که خواهد رسید تصمیم می‌گیریم.

وی افزود: ایران همواره منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده و تلاش کرده کشورهای دیگر را هم به چنین مراودات و همکاری‌های منطقه‌ای دعوت کند.

مذاکرات برای حج ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات و نتایج گفتگوها برای  اعزام زائران به حج عمره با عربستان سعودی تأکید کرد: برای موضوع اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق گفت وگوهایی در سطوح مختلف و بخش های مختلف انجام شده است و به خاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همان طور که گفتم گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف صورت گرفته و در دو مورد ذکر شده وزارت خارجه تلاش کرده که زمینه های لازم را فراهم کند.

پیام تهران به طالبان برای امنیت مرزها

وی همچنین در ارتباط با وضعیت مرزهای ایران و حضور طالبان در برخی از نقاط مرزی کشور گفت: برخی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گاها دچار یکسری تحولات بوده ولی این مرزها با حضور مرزداران غیور کشور و همچنین عزیزان ارتش در آرامش قرار دارد و ما همواره تلاش کرده ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند.

وی در خصوص موضع ایران در مورد حضور طالبان در مذاکرات بین الافغانی پس از تحولات روزهای اخیر و تشدید جنگ در افغانسیتان هم گفت: قطعا طالبان هم بخشی از اینده افغانستان است و ما به گفتگوهای بین الفغانی پایبند هستیم  و همه گروه ها باید در آن باشند.

انگلیس بدهی‌اش را گروگان مسائل دیگر کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی انگلیس به ایران نیز گفت: این بدهی را بیش از چهار دهه انگلیس به ایران دارد و یک بدهی قطعی است که خود مقامات انگلیس نیز تایید کرده‌اند. 

خطیب‌زاده افزود: البته دولت‌های مختلف تا به امروز به بهانه‌های واهی نه تنها این بدهی قطعی خودشان را پرداخت نکرده‌اند، بلکه رفتارهایی نیز داشته‌اند که حاکی از عدم صداقت خودشان در پرداخت این بدهی ها بوده است.

وی افزود: متاسفانه ما شاهد هستیم که هر بار و به بهانه‌ای، دولت انگلیس این موضوع را گروگان موضوع دیگری کرده است و این منطق دولت انگلیس در عدم پرداخت بدهی‌هایش جای تاسف دارد.  در حالی که این کشور، ادعاهای زیادی را در خصوص رعایت حقوق بین الملل دارد. اما در عمل نشان داده است که به هیچ کدام از آنها پایبند نیست. 

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما نه تنها پرداخت این بدهی‌ها را در دستور کار قرار داریم بلکه قطعاً اگر دولت انگلیس باز هم سرباز بزند، دولت انگلیس را در خصوص عدم پرداخت بدهی‌هایش مسئول خواهیم کرد.

ریاض هنوز هم خواهان ادامه جنگ در یمن است

خطیب زاده در مورد برداشت و موضع ایران در مورد تغییر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن هم با بیان اینکه  ایران ضمن استقبال از این تغییر، امیدوار است که در چارچوب حقوق حقه مردم یمن و در راستای پایان بخشیدن به جنگ ظالمانه و  محاصره غیرانسانی مردم یمن، یک راه حل سیاسی در دوره او با کمک تمامی کشورها حاصل شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز همیشه آمادگی خود را برای کمک به حل این بحران اعلام می‌کند.

وی افزود: متاسف هستیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه حل نظامی است، در صورتی که می‌تواند و متوجه هم شده است که جز کشتار مردم بی‌گناه و غیرنظامی و جز آسیب زدن به امنیت منطقه نتیجه دیگری ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: باید هر چه زودتر دولت عربستان سعودی، پایبندی خودش را به راه‌حل‌های سیاسی نشان دهد و به این جنگ خانمان‌سوز پایان بدهد زیرا هم برای این کشور و هم برای امنیت منطقه بهتر خواهد بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امرو خارجه در پاسخ به سوالی دیگری در مورد اینکه اشتباه در بکار بردن پرچم اقلیم کردستان در مراسم تحلیف تاثیری بر روابط ایران و عراق و اقلیم کردستان خواهد گذاشت؟، هم گفت:  نگاه ایران به عراق، حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. 

وی ادامه داد: ما روابط نزدیکی با گروه‌های مختلف عراقی از جمله اقلیم کردستان داریم و همواره تلاش کردیم در چارچوب روابط و همکاری‌ها، نقش موثری در توسعه و صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم. 

شرط موفقیت گفتگوهای ایران و عربستان

خطیب زاده درباره روند مذاکرات تهران ریاض و این پرسش که توقف این گفتگوها برای تشکیل دولت جدید در ایران بوده، با یادآوری اینکه گفتگوها بین دو کشور چندین دو با موضوع مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی انجام شده گفت: در یک مسیر مبتنی بر  حسن نیت و واقع گرایی می‌توانیم به راه حل های مختلف برسیم. شاید برخی چالش ها هیچ گاه مرتفع نشود ، اگر عربستان به این مسئله توجه کند که صرفا ترتیبات منطقه ای می تواند به یک راه حل دائمی برسد این گفتگو ها هم می تواند به نتیجه برسد.

آن کشوری که باید پذیرفته شود به برجام برگردد دولت آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و اظهارات وی درباره گفت‌وگوهای وین و ملاقاتش با حسین امیرعبداللهیان نیز بیان کرد: ایران عضو برجام است و در چارچوب برجام اقدامات خودش را انجام داده است. آن کشوری که باید پذیرفته شود به برجام برگردد دولت آمریکاست که از برجام خارج شده است و ما به عنوان عضوی از برجام برخی از اقدامات جبرانی خود را با توجه به بندهای خود برجام متوقف کردیم که این‌ها هم قبلا گفته شده است.

وی ادامه داد: آقای انریکه مورا ملاقاتی را هم با آقای دکتر امیرعبداللهیان داشتند که ایشان هم نظرات رئیس جمهور را علاوه بر ملاقات‌هایی که در وزارت خارجه داشت، بیان کرد و مواضع آقای دکتر رئیسی هم با صراحت و شفافیت در نطق تحلیف ایشان گفته شد و چیزی بیش از آن گمانه زنی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی کابینه دولت جدید نیز گفت: اجازه دهید دفتر رئیس جمهور در این خصوص اظهارنظر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.