مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر استان سالانه ۱۱ هزار تن گوشت قرمز، ۱۰ هزار تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر تولید می‌کنند، گوشت قرمز تولیدی توسط عشایر سالم و طبیعی است که برای ثبت نشان تجاری این گوشت در حال اخذ مجوزات لازم هستیم.

تولید سالانه ۱۱ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر چهارمحال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین، یحیی حسین‌پور با اشاره به اینکه جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۱۲۴ هزار و ۱۷۲ نفر است، اظهار کرد: حدود ۲۸ هزار از جمعیت عشایری استان برون کوچ و مابقی درون کوچ هستند، این استان رتبه دوم جمعیت عشایری در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: عشایر استان سالانه ۱۱ هزار تن گوشت قرمز، ۱۰ هزار تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر تولید می‌کنند، آمار دام سبک عشایر ۵۵۰ هزار راس و آمار دام سنگین آن‌ها ۲۷۰۰ راس است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیا وزیران باید دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به نسبت مناطق عشایری در هر منطقه هزینه‌هایی را متقبل شوند، گفت: اما عموما شهرستان‌ها برای حل مشکلات عشایر در شهرستان‌ها از اداره‌کل امور عشایر مطالبه دارند، از کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها در رابطه با رسیدگی به امورات عشایر گلایه‌مند هستیم.

حسین‌پور در خصوص بحث تامین آب برای عشایر چهارمحال و بختیاری، گفت: سالانه بالغ بر ۵۸ میلیون مترمکعب آبرسانی سیار در مناطق عشایری استان برای ۲۰۰۰ خانوار انجام می‌شود، همچنین ۶۵ کیلومتر نزدیک‌رسانی آب و بهسازی چشمه‌ها در این مناطق انجام شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین سوخت برای فصول سرد سال در مناطق روستاهای عشایری، عنوان کرد: سالانه بین هفت تا ۱۱ میلیون لیتر نفت سفید و ۴۰۷ هزار سیلندر گاز در این مناطق قبل از آغاز بارش‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه هرساله به‌طور متوسط ۱۲۰۰ کیلومتر از ایلراه‌های عشایری بازگشایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری ۸۲۵ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر توزیع شده است که درصدد هستیم تا پایان سال این عدد را به ۱۰۰۰ پنل برسانیم.

حسین‌پور ادامه داد: همچنین سالانه ۱۴ هزار و ۴۸۹ تن آرد و بین ۷۰۰۰ تا ۱۰ هزار تن نهاده دامی در بین عشایر توزیع می‌شود، امسال به‌علت مشکل در واردات بحث توزیع نهاده با مشکلاتی مواجه شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در پایان با تاکید بر اینکه باید گوشت تولیدی عشایر دارای نشان بومی باشد، یادآور شد: گوشت قرمز تولیدی توسط عشایر سالم و طبیعی است که برای ثبت این برند در حال اخذ مجوزات لازم هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.