استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) بهترین برخورد را با مخالفان اسلام داشتند، گفت: ایشان برای جلب دیگران، نرم‌خو و مهربان بودند، ولی در برابر کسانی که می‌خواستند اختلاف، شقاق و چنددستگی در جامعه ایجاد کنند، می‌ایستادند.

تفرقه‌افکنان در جامعه گرفتار عذاب شدید الهی خواهند شد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیدمحسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه در تفسیر آیه شریفه ۱۳۷ سوره بقره «فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»، گفت: یهودیان بعد از آمدن پیامبر(ص) و آوردن معجزه ایمان نیاوردند و خطاب به مسلمین می‌گفتند که شما یهودی شوید که این آیه نازل شد و فرمود ای پیامبر(ص) به آنها بگو اگر اینها(یهودیان، مسیحیان و مشرکین) ایمان بیاورند، هدایت خواهند یافت و اگر ایمان نیاورند، در شقاق قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به واژه شقاق افزود: شقاق عدم وفاق است؛ یعنی کسانی کدورتی بعد از یک مناقشه از یکدیگر پیدا می‌کنند و با اینکه مناقشه بین آنها تمام شده، اما هنوز کدورت و عدم یکرنگی در دلشان دارند. ممکن است دو نفر کنار هم باشند، اما قلب‌هایشان با هم هماهنگ نباشد، شما پیروان ادیان دیگر اگر مثل مسلمین ایمان بیاورید، هدایت می‌شوید، ولی اگر پشت کنید، در جبهه مقابل و انزوا قرار خواهید گرفت.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در آیه با واژه «فسیکفیکهم الله» تأکید دارد که اگر ایمان بیاورند، خداوند برای آنها کافی است؛ اینکه «ف» در ابتدای واژه آمده یعنی خداوند خیلی سریع آنها را کفایت خواهد کرد؛ کسانی که به خدا توکل و اعتماد کنند، خدا برای آنان کافی است. واژه با صیغه مضارع بیان شده که دال بر دوام است، یعنی خدا یک روز و یک ماه و یک سال برای آنها کافی نیست، بلکه مادامی که پایبند هستند، خدا هم برای امور زندگی آنان کافی است.

فقیهی با اشاره به سمیع و علیم بودن خداوند، بیان کرد: سمیع کسی نیست که فقط گوش می‌دهد، بلکه گوش‌دادن و توجه کردن است؛ وقتی انسان شب نماز شب می‌خواند و مناجات می‌کند و گریه می‌کند، می‌شنود و برعکس رفتارها و کردارهای زشت را هم می‌شوند و می‌بیند و علیم هم هست، یعنی می‌داند؛ یعنی می‌داند قصدتان خالص است یا ریا دارید. ممکن است کسی زبان دیگری را بلد نباشد، اما حرف او را بشنود، لذا مراد از سمیع بودن این نوع شنیدن نیست.

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه آیه شریفه در مقام مذمت دودستگی و شقاق در جامعه است، تصریح کرد: خیلی مهم است که یک جامعه در وفاق و رفاقت به سر ببرند و شقاقی نداشته باشند. به همین دلیل خداوند فرموده کسانی که جامعه اسلامی را دو تکه کنند، خداوند نسبت به آنان شدیدالعقاب است و عذاب دردناکی خواهند داشت.

وی با اشاره به تعبیر «بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ» تصریح کرد: مراد این است که شما نمی‌توانید مانند مؤمنین باشید، اما اگر درجه‌ای از ایمان را داشته باشید، می‌توانید بین مسلمین زندگی کنید تا نه برای خود و نه دیگران مشکلی ایجاد نشود و کسی هم با شما و زندگی شما کاری ندارد. «بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ» گرچه خود ایمان نیست، اما مثل ایمان مؤمنان است و حداقل برای زندگی دنیای شما مفید خواهد بود.

بزرگترین آفات برای جامعه اسلامی

فقیهی بیان کرد: طعنه زدن و غیبت و تهمت، دروغ و شایعه‌پراکنی بزرگترین آفت برای جامعه هست و باعث ایجاد اختلاف و کدورت در بین مردم می‌شود. بنابراین همه باید سعی کنند تا جایی که می‌توانند حداقل ظواهر را حفظ کنند و باعث تشدید مشکلات جامعه اسلامی نشوند؛ پیامبر(ص) با مردم اهل مدارا بود و دنبال نیت‌خوانی از دیگران نبود و همین که کسی شرایط عمومی جامعه اسلامی را رعایت می‌کرد، او را می‌پذیرفت.

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از نکات مشترک بین پیروان ادیان، این است که «ان الدین عندالله الاسلام»؛ انبیاء گذشته هم پیرو آئین اسلام(تسلیم در برابر خدا) بوده‌اند. یهودیان و نصرانی‌ها براساس تعصبی که داشتند، می‌گفتند اگر کسی  یهودی یا مسیحی باشد اهل نجات است، ولی سخن ما این است که حقیقت ادیان قبل هم اسلام و تسلیم در برابر خداوند بوده است.

وی اضافه کرد: نقطه مشترک ما احترام به انبیاء گذشته و قبول داشتن تورات و انجیل تحریف نشده است، ولی اعتقاد ما این است که قرآن کریم و نبی اعظم از کتب و انبیاء گذشته کامل‌تر و دین نهایی هستند.

فقیهی با اشاره به برخورد پیامبر(ص) با پیروان ادیان دیگر و مخالفان، تصریح کرد: این آیه می‌رساند که برخورد پیامبر(ص) توأم با احترام و کرامت افراد و نه تحقیر و اهانت بوده است. ما هم معتقدیم که نقاط مشترکی با یهودیان و نصرانی‌ها داریم، ما کتب تحریف نشده و انبیاء آنان را قبول داریم و اگر اختلافی بین ما هست، بیایید گفت‌وگو و صحبت کنیم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: نکته دیگر آیه شریفه آن است که یهودیان و نصرانی‌ها اهل شقاق و اختلاف‌افکنی بین خود و دیگران بودند، به همین دلیل مخاطب آیه هستند که اگر ایمان واقعی هم ندارید، لااقل کمی مانند مؤمنین باشید و برای خود و جامعه گرفتاری درست نکنید؛ البته کسانی هستند که هیچ چیزی از اسلام را قبول ندارند که ضد اسلام هستند، ولی گاهی افرادی هستند که برخی از احکام را قبول نمی‌کنند و برخی را می‌پذیرند، اما بین این دو تفاوتی نیست، زیرا اسلام یک دین جامع و مجموعه است.   

مخالفت با ولی فقیه ایجاد شقاق در جامعه است

فقیهی تصریح کرد: امروز در جامعه ایران اسلامی هم کسانی که دنبال شقاق هستند و ولی فقیه را زیرسؤال می‌برند، بدانند نتیجه عمل اختلاف‌افکنی آنان عذاب شدید الهی است؛ خدا به پیامبر فرموده است که خدا برای تو ای پیامبر و مؤمنان همراه تو کافی است و اگر آنها به تو پشت کردند، بگو خدا برای من کافی است.  

استاد حوزه علمیه گفت: روحانیت باید بیش و پیش از دیگران خود را در مسیر رضایت خدا و امام زمان(عج) قرار دهند و سعی کنند در امور طوری حرکت کنند که کفایت خدا شامل حال آنان شود و باید بدانیم اگر در مسیر خدا باشیم امدادهای غیبی و نصرت الهی شامل ما هم خواهد شد، همانطور که در انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم و بدانیم خدا سمیع و علیم است و این صفات برای همه انسان‌ها جاری است و خدا کارهای مخفی و اشکار و نیات و باطن همه انسان‌ها را می‌داند. بنابراین تلاش کنیم نیت و فکرمان خدایی باشد و برای او عمل کنیم.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.