معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: زمینهای مازاد در اختیار دستگاه های دولتی باید بدون قید و شرط در اختیار اجرای طرح "جهش تولید و تامین مسکن" قرار گیرد.

زمینهای مازاد خراسان رضوی در اختیار طرح جهش مسکن قرار می‌گیرد

به گزارش قدس انلاین، سید کمال الدین میرجعفریان  در نشست شورای مسکن استانداری خراسان رضوی افزود: اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و ثبت اسناد و املاک نیز باید آمار اراضی و املاک مازاد را احصا و شناسایی کرده و در راستای اجرای طرح "جهش تولید مسکن" دراختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه های اصلی مردم و نیاز جامعه به ویژه در خراسان رضوی، مسکن است و این مهم از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم مورد تاکید ریاست جمهوری بوده و در اولویت برنامه های دولت قرار داشته است تا مسکن مورد نیاز مردم تولید شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به اهمیت مسکن در اقتصاد خانوار و اشتغال جامعه اشاره و بیان کرد: بیش از ۳۶ درصد از اقتصاد خانوارها، هفت درصد تولید ناخالص ملی و ۱۲ درصد اشتغال جامعه را بخش مسکن تشکیل می دهد.

میرجعفریان بیش از ۱۳۰ رشته شغلی را وابسته به مسکن دانست و افزود: در صورت توسعه تولید و عرضه مسکن، واحدهای صنعتی زیادی فعال شده و اشتغال بیشتری جذب می کنند.

وی یکی از مولفه های اثربخش در قیمت مسکن را زمین دانست و اضافه کرد: املاک قابل واگذاری و مناسبی در خراسان رضوی وجود دارد که برخی از آنها املاکی هستند که سالیان سال باقی مانده و بار مالی مضاعفی برای دستگاه های اجرایی ایجاد کرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مولدسازی املاک و اراضی مازاد می تواند ظرفیتها در این زمینه را فعال و بازار را تنظیم کند و در صورتی که املاک مزبور برای تولید مسکن مورد استفاده قرار گیرد و عرضه مسکن متناسب با تقاضا برای آن شود بخشی از تورم نیز از بین خواهد رفت.

میرجعفریان با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی افزود: استفاده از این ظرفیتها می تواند مدیران دستگاه های اجرایی را علاوه برتامین مسکن مردم برای تامین مسکن کارمندان آن دستگاه نیز که به مسکن نیاز دارند یاری دهد.

وی از شهرداریها، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی و سایر نهادهای دست اندرکار خواست در عرضه زمینهای قابل واگذاری به ساخت مسکن و تسهیل در صدور پروانه ساخت و تغییر کاربری اراضی به مسکونی همکاری لازم را داشته باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از ۴۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مقاوم سازی شده است و باقی آنها نیاز به ساخت مسکن جدید یا بازسازی دارند لذا برای مدیریت حاشیه شهر مشهد هم با ایجاد مهاجرت معکوس باید ساخت مسکن در روستاها در اولویت قرار گیرد چرا که هزینه تولید مسکن در این مناطق بسیار کمتر از شهر تمام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهم این استان از طرح "جهش تولید مسکن" ساخت ۹۳ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی است و این واحدها در اشکال مختلف با مسوولیت کارگزارانی چون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انبوه سازان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یا به صورت خودمالک ساخته می‌شود.

عبدالمجید نژادصفوی افزود: بعد از ابلاغ قانون طرح جهش تولید مسکن، فراخوانی مبنی بر همکاری همه افراد حقیقی یا حقوقی در این طرح که زمین در اختیار داشته یا امکان انبوه سازی دارند منتشر شد همچنین مکاتباتی نیز با اداره های تابعه اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و فرمانداران انجام گرفت تا ظرف یک هفته تمام اراضی دولتی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن و اداره کل منابع طبیعی که در داخل محدوده یا حریم شهرها هستند و امکان استفاده از آنها هست شناسایی و اعلام شود.

وی اضافه کرد: در این راستا اراضی قابل استفاده در ۵۰ شهر شناسایی و احصا شد که برخی از آنها کاربری مسکونی ندارد و باید تغییر کاربری دهند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شناسایی اراضی مازاد در اختیار دستگاه های اجرایی در شهرستانهای فریمان، گناباد، بجستان و فیض آباد نیز تاکنون انجام شده که شامل ۱۸ قطعه از ۳۰۰ تا ۵۵ هزار مترمربع است اما در مشهد هنوز به جمع بندی قطعی در این زمینه دست نیافته ایم.

نژادصفوی تاکید کرد: باید جدا از تامین زمین از طریق جذب املاک مازاد دستگاه های اجرایی، بتوان از طریق اعطای تسهیلات طرح بازآفرینی شهری، تخصیص تسهیلات بانکی به خودمالکین یا طرحهای دیگر طرح "جهش تولید مسکن" را اجرایی کرد.

طرح جهش تولید و تامین مسکن ۱۷ مرداد ماه امسال به تصویب مجلس و سوم شهریور ماه نیز به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس تبصره سه ماده چهار این طرح، مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها ۲۰ ساله است.

تسهیلات مربوط به ساخت این واحدها نیز پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.