ماجرای دختر جوان نخبه ۱۹ ساله اهوازی که به دنبال تزریق دارو برای عمل زیبایی توسط افراد غیرمتخصص در یکی از کلینیک های شهر اهواز دچار ایست قلبی تنفسی شد و سپس دچار مرگ مغزی شده است و هم اکنون در کما بسر می برد بار دیگر موضوع افزایش فعالیت مراکز و کلینیک های زیبایی و تمایل جوانان به این مراکز را با چالش مواجه می کند.

چشم و هم چشمی های خطرآفرین برای زیباتر شدن

به گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک که در ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد روسیه، هند، ترکیه، آلمان و فرانسه در رتبه های ششم تا دهم و ایران نیز در رتبه بیستم جدول عمل های زیبایی قرار داشته که البته آنگونه که کارشناسان می گویند در سال های اخیر انجام اعمال زیبایی در ایران رو به افزایش بوده و حتی از میانگین جهانی بالاتر رفته است.

روی دیگر این سکه صرفنظر از خطرات پیش روی آن چرایی رواج میل به عمل های زیبایی است.

دکتر مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با قدس آنلاین از این چرایی برایمان گفته است.

وی با بیان اینکه هر سال شاهد تکرار وقوع اینگونه حوادث تلخ در کشور هستیم در پاسخ به پرسش ما درباره چرایی علاقه مندی برخی افراد به انجام عمل زیبایی می گوید: دلیل آن گسترش فضای مجازی و تغییر سبک زندگی در بانوان و حتی در بعضی از آقایان نسبت به زیبایی خود است که پدیده خود زشت پنداری در میان آن ها گسترش یافته و بخاطر چشم و هم چشمی و رقابت و با هدف زیباسازی دست به این کار می زنند.

ابهری درباره نقش رسانه ها در آگاه سازی جوانان خاطر نشان می کند: انجام این عمل توسط افراد غیر متخصص و دخالت آن ها در سلامت و زندگی انسان ها کمتر از قتل و جنایت نیست. باید اطلاع رسانی و آگاه سازی توسط رسانه ها در مبارزه با پدیده خود زشت پنداری و بالا بردن اعتماد بنفس افرادی که فکر می کنند بینی یا چهره ای زشت و خارج از استاندارد دارند، گسترش یابد.

وی ادامه می دهد: خانواده ها نیز باید اعتماد بنفس را در وجود  فرزندان خود رشد دهند و فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و تبلیغات گسترده جراحی های زیبایی باید متوقف شده و با افراد غیر متخصص در این زمینه برخورد شود. باید کارشناسان در رسانه ها ضمن اظهارنظر در این خصوص به جوانان آگاهی لازم را بدهند که انسان با بینی یا چهره جراحی شده زیبا نیست. زیبایی انسان در نهاد و سیرت اوست و چه بسیار انسان هایی که با چهره زشت جایگاه عالی اجتماعی دارند.

این دختر که از نخبگان بوده و رتبه هفتاد کشور را داشته است، دیگر در زیر خاک نهفته و یکی از سرمایه های ملی ما از دست رفته است؛ اما کسانی که در این کار مقصرند چه آن هایی که با تبلیغات کذایی، جوانان را اغفال کرده و به سوی خود می کشند و چه کسانی که با رفتارهای غیرمتخصصانه با زندگی افراد بازی می کنند باید بدانند این کار در کشور ما هزینه سنگینی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.