پتر ایلیچف رئیس اداره سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه روسیه خواستار رفع موانع غرب برای کمک به مردم افغانستان و خودداری از سیاسی کردن این مساله شد.

روسیه خواستار رفع موانع غرب برای کمک به افغانستان شد

به گزارش قدس آنلاین، ایلیچف روز دوشنبه به ریانووستی گفت: افغانستان به کمک های مالی که از سوی آمریکا و متحدانش در حساب های بانکی مسدود شده است، نیاز حیاتی دارد.  

وی افزود: روسیه در تماس های دوجانبه و در مجامع بین المللی بر ضرورت آزادی و رفع انسداد ذخایر مالی افغانستان برای نجات مردم این کشور از یک فاجعه انسانی که می تواند پیامدهای مخرب با ابعاد منطقه ای و بین المللی درپی داشته باشد،  تاکید می کند.   

به گفته ایلیچف، کشورهای غربی در وهله اول آمریکا که بخش عمده ذخایر مالی افغانستان در آن قرار دارد، به موانع موجود برای آزادی برداشت این پول ها بویژه مسائل قضایی و اداری استناد می کنند در حالی که وضعیت کنونی افغانستان، پیامد حضور نظامی غیرمسئولانه ۲۰ ساله این کشورها است.  

رئیس اداره سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و متحدان آن کشور می خواهد تا از سیاسی کردن مسائل مربوط به کمک های انسانی به افغانستان بپرهیزند.  

وی ادامه داد: امروز در شرایطی که روند انتشار قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای همسایه افزابش می یابد، این کشور به منابع مالی خود که در حساب های بین المللی نگهداری می شود، نیاز حیاتی دارد.  

مقام روس تصریح کرد: در قطعنامه شورای امنیت که هفته گذشته تصویب شد، امکان کمک های انسانی به مردم افغانستان در شرایطی که تحریم هایی در مورد سران طالبان اعمال شده، پیش بینی شده است.  

مقام های روسیه، کشورهای غربی و بویژه آمریکا را مسئول بروز وضعیت کنونی در افغانستان می دانند و تاکید دارند که کشورهای غربی در کمک انسانی به مردم افغانستان و بازسازی اقتصاد این کشور باید پیشگام شوند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این رابطه از آمریکا و کشورهای غربی همپیمان این کشور خواست تا با توجه به این که بیست سال افغانستان را اشغال کرده بودند و به زیرساخت های این کشور ضربات سنگینی وارده کرده اند، به کمک مردم این کشور بشتابند.

به گزارش ایرنا، پوتین هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت: افغانستان به کمک های اقتصادی نیاز دارد و در وهله اول آمریکا و کشورهای عضو ناتو که بیست سال در این کشور حضور نظامی داشته اند، باید به مردم افغانستان کمک کنند.  

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به این که افغانستان در شرایط بسیار سخت قرار دارد و ممکن است بخش عمده مردم این کشور دچار گرسنگی شوند، تضریح کرد: در شرایط کنونی مردم افغانستان نیاز به کمک دارند و در وهله اول کشورهایی که به اقتصاد افغانستان و جامعه این کشور خسارات و ضربات سنگین وارد کرد و کشورهایی که ۲۰ سال در این کشور حضور داشت باید به کمک مردم آن بشتابند.  

 ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز به تازگی خواستار آزاد کردن منابع مالی مسدود شده افغانستان ازسوی کشورهای غربی شد.

کابولوف که ریاست اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه را نیز برعهده دارد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ خاطرنشان کرد که منابع مالی افغانستان از سوی آمریکا و کشورهای غربی باید آزاد شود.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.