جشنواره فیلم عمار، رسانه افرادی است که سینمای ایران آن‌ها را نادیده می‌گرفت و خواسته یا ناخواسته از بازنمایی این افراد، که تعدادشان کم هم نیست، امتناع می‌کرد.

عمار؛ جشنواره ای از مردم برای مردم

جشنواره مردمی فیلم عمار یک جشنواره سینمایی ایرانی است. اولین دوره این جشنواره در سال ۸۹ و در سالگرد حماسه‌ نهم دی ماه برگزار شد و حدود بیست اثر، هم‌زمان در۳۰ نقطه از کشور اکران شدند.

شکل و شمایل غیر متعارف اولین دوره‌ جشنواره‌ی عمار در ساختار سینمایی کشور، توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کرد. این در حالی بود که همین متفاوت بودنش این تصور را بوجود آورد که ممکن است این جشنواره هرگز ادامه پیدا نکند.

اما با انتشار فراخوان دومین دوره این جشنواره در دی ماه سال ۹۰، در پنج محور (تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌ گفتمانی و بیداری اسلامی) به رغم بی توجهی بسیاری از رسانه‌های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافته و سیصد و بیست اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در سیصد نقطه از کشور اکران شد.

سومین دوره این جشنواره نیز سال ۹۱ برگزار شد و نهصد اثر رسیده به جشنواره در حالی با هم رقابت کردند که تعداد نقاط اکران نیز از سیصد به ۹۰۰ نقطه افزایش یافته بود. استقبال وصف ناپذیر چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران برگزارکنندگان جشنواره را مصمم تر می کرد.

چهارمین جشنواره در سال ۹۲ برگزار شد. حضور فیلمسازان حرفه‌ای و جوان در چهارمین دوره جشنواره نشان داد که این جشنواره محفلی برای نمایش آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بروز استعدادهای جوان آن است. که اضافه شدن بخش بین الملل به این دوره از جشنواره باعث شد که تا بسیاری از فیلم سازان مستقل که فریاد بیداری آنها شنیده نمی‌شد در این جشنواره شرکت کنند.

اما نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه ۹۱ و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد. دیداری که خستگی را از تن همه بیرون برد. در این دیدار جمعی از دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار حضور داشتند. رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توصیه‌هایی نمودند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

عمارجشنواره ای متفاوت

عمار سینمای متفاوتی است. سینمایی خاص با ویژگی های انقلابی و البته منحصر به خود. جشنواره ای جهت نمایش آثار سینمای انقلاب  با پشتوانه‌ و هویت مردمی که با این ویژگی ها به شرایط پیچیده ای نیاز ندارد و می تواند در هر مکان (مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، منازل، پایگاه بسیج، سالن های نمایش و...) ،با هر وسیله نمایشی (ویدئو پروژکتور، تلویزیون، کامپیوتر و...) وبرای هر سن و از هر قشری اتفاق بیفتد .

همزمان با اکران سراسری جشنواره  دی ماه هر سال در مناسبت‌های مختلف سال (هفته دفاع مقدس، سیزده آبان، دهه فجر، ماه محرم، ماه رمضان و هر مناسبت انقلابی و ملی دیگر)؛ دبیرخانه جشنواره عمار، آثار رسیده را بر حسب مناسبت‌ها دسته بندی کرده و بسته‌هایی برای برخی از مناسبت‌ها آماده کرده است. هر زمان که اکران کننده برای اکران مناسب بداند

یکی از اهداف برپایی جشنواره عمار فراهم شدن بستری برای کار فرهنگی است. بر این اساس اکران کننده می‌تواند طبق صلاحدید و امکانات خود از برنامه‌هایی مثل نمایشگاه کتاب، سخنرانی، جلسه نقد، شعرخوانی، خاطره گویی، کتابخوانی و هر برنامه فرهنگی دیگری که مناسب است بهره ببرد.

تولد جشنواره علوم انسانی عمار

بعد از گذشت یازده دوره از برگزاری جشنواره عمار و با یک نگاه کلی به این نقطه می رسیم که حالا عمار بعد از حضور چند ساله موفق اش دیگر به محلی  برای تعامل و تأمل فعالان حوزه اندیشه، رسانه و مردم تبدیل شده است. جشنواره ای با تنوعی از تخصص‌ها و افراد مختلف که با شروع دوازدهمین دوره این جشنواره علوم انسانی عمارمتولد می شود جشنواره ای ساختاری برای استفاده در حل مسائل و کاستی هایی که در فضای انقلاب اسلامی که ۲۴دی ماه ۱۴۰۰با پاسداشت از مسعود جعفری جوزانی خالق «شیر سنگی» به کار خود پایان می دهد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.