مراسم بزرگداشت فقیه عالی مقام آیت الله صافی گلپایگانی امشب با حضور اقشار مختلف مردم و سخنرانی امام جمعه موقت تهران در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برگزار شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در این مراسم گفت: آیت الله صافی گلپایگانی از شخصیت‌های برجسته جهان تشیع و عالم فرهیخته بود که توسط فقها و شخصیت های تراز اول عالم اسلام تربیت شد و عمر خود را در راه فهم دین و تبیین معارف قرآن و اهل بیت (ع) و آراستگی به ارزش‌ها، فضایل دینی و علمی و اخلاقی سپری کرد.

وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی، یک قرن برکات اخلاقی، ادبی، علمی و معنوی را در سایه حیات عقلانی و علمی و توحیدی به جامعه عرضه کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تمام عظمت اسلام مرهون حیات علمی امت اسلام است ادامه داد: درخشش مدرسه قرآن و اهل بیت (ع) محصول هویت علمی دین مبین اسلام است و پافشاری رهبر معظم انقلاب بر تولید علم برای آن است که تمام ارزش ها و تعالی انسان و جامعه در سایه علم است.

وی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی تا آخرین لحظه حیات اهل مطالعه بود و قلم زد و ۸۰ اثر علمی ماندگار دستاورد حیات علمی او است. آن مرحوم دغدغه ای جز رشد علمی و اخلاقی جامعه و افزایش اقتدار نظام اسلامی نداشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد افزود: اگر در اندیشه دست یافتن به عزت و قدرت برتر هستیم باید به دانش و علم دست یابیم، نظام اسلامی را باید نظام دفاع از دانش و علم نام نهاد. 

وی ادامه داد: آیت‌الله صافی گلپایگانی هشت سال رکن اصلی شورای نگهبان بود و این نشانگر دانش و بصیرت و اشراف وی به قانون اساسی و مبانی شرعی بود. ایشان همچنین توجه ویژه‌ به بودجه ریزی و حراست از بیت المال داشت و سه دهه قبل، نظام بودجه ریزی و بودجه ای را که ثمره آن افزایش هزینه‌های جاری و تورم باشد نقد می‌کرد.

مراسم بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استانداری، تولیت آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه استان در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برگزار شد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از محضر آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برد.

مرحوم  صافی گلپایگانی که شیخ المراجع نامیده می‌شد، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیث پرداخت.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (ره) از جمله فعالیت های سیاسی آیت الله صافی گلپایگانی بود. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بود و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشت.

این مرجع تقلید که در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشود یازدهم بهمن در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.