مخابرات از چند سال گذشته در خدمت‌رسانی به مشترکان خود دچار مشکل جدی شده است.

مخابرات و کلاف سردرگم کابل‌های سرقتی

از روزی که پای سارقان به سرقت کابل‌های مخابراتی باز شد این مجموعه عظیم نتوانسته است کمر راست کند و همچنان با قامتی خمیده به صورت نصف نیمه به مشترکان تلفن ثابت خود خدمت ارائه می‌کند. چند سال پیش شرکت‌های توزیع برق نیز چنین مشکلی را تجربه کردند؛ زمانی که دزدان صبح و شام به سرقت کابل‌های مسی اقدام می‌کردند اما متولیان امر به فکر چاره افتادند و توانستند با اصلاح شبکه‌های توزیع به‌ویژه در شهرهای بزرگ و نصب کابل‌های خود نگه‌دار به جای کابل‌های مسی، رشته سارقان را پنبه کنند.

اما دستگاه مخابراتی کشور با وجود گذشت چندین سال از ماجرای سرقت کابل‌ها هنوز نتوانسته است چاره‌ای برای این مشکل پیدا کند، اکنون بسیاری از تلفن‌های ثابت مشترکان از دسترس خارج شده و مردم نیز به دلیل عدم پاسخگویی مخابرات درخصوص حوادث ناشی از سرقت کابل‌ها که منجر به قطع تلفن‌هایشان می‌شود عطای این سیستم ارتباطی را به لقایش بخشیده‌اند و به‌ناچار به استفاده از تلفن‌های همراه خود روی آورده‌اند. البته این موضوع برای خانواده‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند مشکلات بیشتری دارد و یا کسانی که دانش‌آموز و دانشجو دارند ترجیحشان استفاده از خطوط ثابت ارتباطی است.

مردم چه می‌گویند؟

آقای دائمی از اهالی بولوار ساجدی مشهد می‌گوید: موضوع خرابی تلفن خود را به مخابرات اعلام و از سامانه مخابرات پیامکی مبنی بر ثبت درخواست دریافت کردم اما از نصب تلفن خبری نشد پس از چند بار تماس تلفنی با مرکز شهید صابری کسی پاسخگو نبود. از همسایگانی که ماه پیش در همین منطقه تلفنشان قطع شده بود موضوع را جویا شدم آنان راه حل را فقط مراجعه حضوری به مرکز مخابرات منطقه اعلام کردند. این کار انجام شد پس از مراجعه حضوری رئیس مرکز شماره من و سه نفر از همسایگانی که تلفنشان بر اثر ورزش باد و افتادن شاخه به روی سیم قطع شده بود را درخواست کرد. شماره را به او دادم و او موضوع را به پیمانکار اعلام کرد با گذشت چند روز پیمانکار به دلیل حجم زیاد درخواست‌ها نتوانست تلفن را وصل کند پس از چهار بار مراجعه به مرکز شهید صابری و تماس‌های متعدد بالاخره تلفن وصل شد.

این وضعیت بر همه مناطق شهر مشهد حکم‌فرماست، پیمانکاران مناطق هم از حجم زیاد کار و حقوق اندکشان گلایه دارند.

شسکام و خدمات اول و پیمانکاران معترض

در حال حاضر دو شرکت شسکام و خدمات اول که به ترتیب سهامدارانش را کارمندان و مدیران بازنشسته شرکت مخابرات ایران تشکیل می‌دهند امورات مربوط به قطع و وصل تلفن کارهای ستادی، دفتری و تعمیرات تلفن‌های همگانی را برعهده دارند. براساس اطلاعات بدست آمده در خراسان رضوی حدود ۳۰۰ نیروی پیمانکار قراردادی مشغول به کار هستند که عمده آنان از حقوق و وضعیت کاری خود ناراضی‌اند و تاکنون اعتراض‌هایی را به مقام‌های مسئول ارائه کرده‌اند.

یکی از پیمانکاران مخابرات در یکی از مناطق مشهد می‌گوید: بیش از پنج سال است منتظر طرح همسان‌سازی حقوق هستیم اما خبری نشده است شرکت‌های خدمات اول و شسکام به فکر ما نیستند هم اکنون در مشهد در هر مرکز مخابراتی حدود ۲۰ تا ۲۵ نیروی عملیاتی مشغول به‌کارند که این امر تکافوی کارها را نمی‌کند و ما تلاش خود را می‌کنیم اما به دلیل سرقت‌های زیاد و حقوق کم کارکنان، پیمانکاران انگیزه کار ندارند.

وی می‌گوید: شرکت شسکام که کارش در زمینه شبکه هوایی و کابل است و سهامدارانش کارمندان بازنشسته مخابرات هستند قرار بوده طرح همسان‌سازی حقوق را انجام دهد اما همه ساله آن را به تأخیر می‌اندازد. قراردادهای پیمانکاری یک ساله بوده که اکنون ۶ ماهه شده است افراد با سابقه ۱۰ سال و دارای مسئولیت حقوقی معادل ۵ میلیون تومان می‌گیرند و نیروهای عملیاتی دیگر ۳/۵ میلیون تومان، این وضعیت در شرکت خدمات اول که مدیرانش بازنشسته‌های مخابرات هستند نیز همین‌طور است.

وی می‌گوید: این در شرایطی است که نیروهای رسمی شرکت مخابرات حقوقشان چندین برابر نیروهای پیمانکاری است و تقریباً ارتباطی هم با مشترکان تلفن و مردم ناراضی ندارند. این یک تبعیض نارواست.

یکی دیگر از افراد مسئول در بخش پیمانکاری این دو شرکت می‌گوید: در کنار همه این مسائل که گفته شد باید به کمبود سیم و کابل هم اشاره کرد زمانی که تلفن یک شهروند به علت سرقت کابل قطع می‌شود باید روزها منتظر دریافت لوازم و تجهیزات از جمله کابل باشیم.

او می‌گوید: از نیروهای شرکت مخابرات خراسان رضوی هستم با ۲۵ سال سابقه کار حقوقم ۵ میلیون تومان است این در حالی است که مسئولیت هم دارم. دوره‌های مختلفی را برای این کار گذرانده‌ام و سال‌های متمادی است منتظر طرح همسان‌سازی هستم. اعتراض‌هایی را در سطح استان و کشور انجام داده‌ایم اما به دلیل لابی مدیران مخابرات تاکنون جوابی نگرفته‌ایم و در مواردی تهدید هم شده‌ایم.

خلاصه اینکه با کنار هم قراردادن موضوعات مطرح شده می‌بینیم هم بخش قابل توجهی از مشترکان این شرکت از نحوه خدماتی که دریافت می کنند گلایه دارند و هم تعداد زیادی از کارکنان یا پیمانکاران این شرکت که باید خدمات را ارائه دهند از شرایط کاری خود به‌ویژه در بحث حقوق دریافتی گله‌مندند. در شرایطی که استفاده از تلفن‌های همراه و اینترنت بر درآمدهای شرکت مخابرات اثر مستقیم گذاشته ولی این مجموعه عظیم نتوانسته است درخصوص چابک‌سازی و حداقل رضایت مشترکان و نیروهای صف خود اقدام کند باید چاره‌ای بیندیشد و تا وضع بدتر نشده برای کسب رضایت مشترکان خود اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.