صعودی شدن قیمت سیب‌زمینی در هفته‌های اخیر صدای خیلی‌ها را درآورده بود. این افزایش قیمت حتی در مقطعی به ۲۵ هزار تومان هم رسید و موجب نگرانی‌هایی در بین مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد شد.

عرضه سیب‌زمینی و پیاز با قیمت مصوب در ۱۰ نقطه مشهد

گرچه اکنون از قیمت‌های فضایی برای هر کیلو سیب‌زمینی خبری نیست اما با توجه به اهمیت وجود سیب‌زمینی در سبد مصرف خانوار هنوز قیمت این جنس مصرفی با پیش از افزایش قیمتش فاصله قابل‌توجهی دارد. در همین زمینه طرح‌هایی برای کنترل قیمت سیب‌زمینی یا اجرایی شده و یا در آستانه سال جدید در حال اجراست. یکی از این دست طرح‌ها عرضه مستقیم سیب‌زمینی و پیاز در ایستگاه‌های ده‌گانه‌ای است که سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد متولی آن شده و مردم می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها سیب‌زمینی و پیاز مورد نیاز خود را با قیمت ۸هزارو۹۰۰ تومان برای سیب‌زمینی و ۵ هزارتومان برای هر کیلو پیاز تهیه نمایند. در مقابل برخی شهروندان با ارسال پیام‌هایی به روزنامه از عرضه سیب‌زمینی بی‌کیفیت در این مراکز گلایه داشتند که برای پیگیری این موضوع از نزدیک به ایستگاه عرضه مستقیم سیب‌زمینی و پیاز در میدان فردوسی مشهد مراجعه کردیم.

آنچه در نگاه اول مشخص بود حضور مردم برای تهیه سیب‌زمینی و پیاز عرضه شده در این جایگاه بود. قیمت‌ها برای سیب‌زمینی ۸هزارو۹۰۰ و برای پیاز همان ۵ هزار تومان درج شده بود. سیب‌زمینی یک قیمت داشت و از قیمت‌های ۶ هزار تومانی و بعضاً ۳ هزار تومانی خبری نبود. پشت جایگاه عرضه نیز یک نفر در حال جداسازی سیب‌زمینی‌های خراب و مشکل‌دار از سیب‌زمینی‌های سالم بود. در ظاهر آنچه دیده می‌شد مردم نه مشکلی با کیفیت جنس عرضه شده و نه قیمت آن داشتند.

رضایت از خرید

یکی از خریداران با تأیید این موضوع گفت: آنچه اینجا ما خرید کردیم جنس تقریباً با کیفیتی است که اگر بخواهیم همین سیب‌زمینی را جای دیگری بخریم حداقل ۲ تا ۳ هزار تومان در هر کیلو باید بیشتر پول بپردازیم. البته من شنیده بودم سیب‌زمینی‌هایی با قیمت پایین‌تر هم اینجا به فروش می‌رسد که گویا آن‌ها را جمع کردند و اکنون فقط همان سیب‌زمینی ۸هزارو۹۰۰ تومانی فروخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد نیز در واکنش به موضوع عرضه سیب‌زمینی ضایعاتی در ایستگاه‌های عرضه مستقیم شهر مشهد گفت: آنچه اکنون در ایستگاه‌های ده‌گانه عرضه مستقیم سیب‌زمینی در شهر مشهد اتفاق می‌افتد حاصل هماهنگی‌هایی است که بین ما با تعاونی روستایی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری مشهد به وجود آمده تا این فرصت برای شهروندان ایجاد شود بتوانند با قیمت مناسب‌تر با فرایند حذف واسطه‌ها مستقیم از دست تولیدکننده سیب‌زمینی و پیاز مصرفی خود را تهیه کنند.

توقف فروش سیب‌زمینی درجه ۲

مسعود رضوی افزود: در واقع محصولی که در ایستگاه‌های ده‌گانه عرضه می‌شود پیش از اینکه در معرض فروش قرار گیرد همان‌جا محصول خراب و بی‌کیفیت جداسازی می‌شود و سیب‌زمینی با کیفیت مناسب برای فروش عرضه می‌شود. البته پیش از این فروش محصول درجه۲ که از سیب‌زمینی‌های با کیفیت جداسازی می‌شد هم با قیمت ۳ هزار تومان انجام می‌شد که مشتری‌های خاص خودش را داشت. آن‌هایی که توان مالی کمتری داشتند می‌توانستند سیب‌زمینی‌هایی با درجه کیفیت پایین‌تر نه ضایعاتی را تهیه کنند که ترجیح دادیم فروش این سیب‌زمینی‌ها را کنسل کنیم و فقط یک نوع سیب‌زمینی با همان قیمت ۸هزارو۹۰۰ تومان عرضه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز عرضه میدان فردوسی، سه راه ادبیات، وحدت ۲۱، سیدی، بابانظر۴۲، حر ۲، انتهای مجیدیه، اقدسیه، بولوار توس میدان معراج، میدان امام حسین و میدان حجاب راه‌اندازی شده و نقاط دیگری هم مدنظر است که پس از بررسی به تعاونی روستایی اعلام شده و به احتمال زیاد در آنجا نیز این ایستگاه‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.