مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در تشریح اقدامات این سازمان برای ایام نوروز از نصب بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری و اجرا و جانمایی ۴۵۰ تخم مرغ نوروزی در مناطق ۲۲ گانه تهران خبر داد.

نصب بیش از ۲۰۰ المان حجمی و جانمایی ۴۵۰ تخم مرغ نوروزی در سطح تهران

به گزارش قدس آنلاین، رضا صیادی، در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: بیش از ۱۲ بخش فرهنگی و هنری در چارچوب رویداد بهارستان و استقبال از نوروز انجام شده است. در این دوره از بهارستان، علاوه بر هنرمندان، خانواده‌ها و کودکان نیز حضوری جدی داشتند و بهارستان این دوره با تأکید بر همدلی، مهربانی و گسترش تعاملات اجتماعی پیگیری و اجرا شد و علاوه بر بخش‌های همیشگی بهارستان، سعی کردیم که هنرهای کمتر دیده شده در سطح شهر تهران را نیز مورد توجه قرار دهیم در همین راستا نیز جشنواره هنر گرافیتی برای نخستین بار در قالب بهارستان اجرا شد.

وی با اشاره به اجرا و جانمایی ۴۵۰ تخم مرغ نوروزی در مناطق ۲۲ گانه تهران و در بخش حرفه‌ای این دوره از بهارستان افزود: در این دوره از بهارستان، ۴۵۰ تخم مرغ رنگ‌آمیزی شده در بخش انتخابی و حرفه‌ای اجرا و پس از آن در ۲۲ منطقه تهران جانمایی شدند تا حال و هوای نوروزی و بهاری را در آستانه سال نو، به شهر انتقال دهند. تخم‌مرغ‌های رنگی از جمله نمادهای نوروزی هستند که در سال‌های اخیر توانسته ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کند. در واقع این المان با استفاده از رنگ‌های شاد و فضای نوستالژی که دارد، به خوبی می‌تواند فضای شادی و بهارانه را به شهر منتقل کند، به همین خاطر امسال نیز این بخش به شکلی گسترده مورد توجه قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: تخم‌مرغ‌های نوروزی امسال نیز بر اساس فراخوان منتشر شده و از بین نزدیک به ۲۵۰۰ اثر انتخاب شدند. امسال علاوه بر حضور بخش حرفه‌ای، قسمتی نیز به مشارکت مردمی و حضور دانشجویان، خانواده‌ها و کودکان اختصاص پیدا کرد که بسیار نیز موفق بود. اجرای این آثار در سطح شهر و در ۹ مکان مختلف انجام شد تا مردم بتوانند روند اجرای کار را ببینند، زیرا فضای رنگ آمیزی تخم‌مرغ‌های نوروزی، بسیار نشاط آور است و مردم همیشه از آن استقبال می‌کنند.

وی شادی و نشاط را یکی از مهم‌ترین عناصر اجرایی بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی خواند و گفت: در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی، ایجاد حس نشاط و شادی در انتخاب آثار بسیار مهم بود، بنابراین بیشترین تمرکز در انتخاب آثار بر روی طرح‌های نوروزی با نمادهای ایرانی- اسلامی قرار داشت. بر اساس این ویژگی‌ها، تأکید ویژه‌ای بر رنگ‌های شاد و متنوع وجود داشت، زیرا این رویداد در راستای افزایش نشاط اجتماعی است؛ بنابراین ایجاد حس و حال خوب و مثبت برای ما بسیار مهم بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود مشارکت جدی خانواده‌ها و کودکان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی اشاره کرد و افزود: هدف اصلی این برنامه ایجاد مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه و افزایش نشاط اجتماعی بود زیرا همان‌طور که می‌دانید به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن، ارتباطات اجتماعی طی دو سال اخیر، بسیار کمرنگ شده است. این موضوع بر روحیه کودکان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه تأثیری جدی به دنبال داشته است. به همین خاطر سعی کردیم که با اجرای این طرح، گامی در راستای بهبود این مشکل اجتماعی برداریم و بتوانیم با نگاهی فرهنگ‌سازانه به سمت افزایش مشارکت اجتماعی، نشاط و تعاملات مردمی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرای این بخش، فراخوانی منتشر شد و پس از آن طرح‌های ارائه شده از سوی افراد علاقه‌مند، توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کودکان اما روند کار بیشتر بر مبنای نشاط و شادمانی این گروه سنی شکل گرفت، بنابراین بخش کودکان با حضور مربیان و کارشناسان حوزه کودکان، به شکل متفاوتی اجرا شد. در بخش مشارکتی که طی دو روز و در عمارت عین‌الدوله برگزار شد، علاوه بر اینکه فضایی شاد و آموزشی برای کودکان فراهم شد، علاقه‌مندان و خانواده‌ها نیز زیر نظر اساتید و افراد مجرب، اثر خود را اجرا کردند. در این رویداد کودکان بر روی تخم‌مرغ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و زیر نظر مربیان و کارشناسان کار کردند. البته برای ایجاد شکل بهتر در این بخش ما سعی کردیم که روی سه موضوع، هفت سین، طبیعت و بهار تأکید داشته باشیم اما روند کار به شکلی بود که هیچ نوع فشاری بر روی کودکان قرار نداشت و عملاً فضا به شکلی آموزشی و دلپذیر اداره شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: در این رویداد بالغ بر ۵۰ تخم مرغ نوروزی برای بخش بزرگسالان یعنی دانشجویان و خانواده‌ها مد نظر قرار گرفت. این برنامه در راستای تأکید بر مشارکت عمومی و اجتماعی شکل گرفته و کاملاً مجزا از برنامه‌های فرهنگی و هنری است که به صورت روتین هر ساله در بخش‌های سازمان زیباسازی دنبال می‌شود.

صیادی در تشریح بخش دیگری از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران به نصب بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری در سطح شهر اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت سالروز حضرت ولی‌عصر (عج) برای همه ما شیعیان، تهران با بیش از ۲۰۰ المان حجمی و نوری و اقدامات متعددی در خیابان‌های مختلف به استقبال این جشن بزرگ رفت. المان‌های حجمی در این دوره، نسبت به قبل متفاوت بودند به نحوی که تمام آن‌ها، در طول روز نیز به عنوان یک اثر حجمی قابل مشاهده و در شب هم نورافشانی داشتند.

وی با اشاره به نصب طاق نصرت در میدان ولیعصر گفت: با توجه به همخوانی نام میدان ولیعصر، با نام موعود دوازدهم ما شیعیان، ۱۰ طاق نصرت و نوری نیز در میدان ولیعصر نصب شد ضمن اینکه سقف میدان نیز با  استفاده از ابزارهای نوری تزیین شده است. همچنین در ادامه اقدامات انجام شده یک المان نوری نیز به شکل گل نرگس، در این محدوده اجرا شد.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.