۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 793738

طباطبائی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه تقویت اراده و حسن خلق است، اظهار کرد: ماه رمضان، ماه تقویت اراده و حسن خلق است از حیث اینکه در طول این ماه افراد روزه دار از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب موظف هستند که از حلال ها هم دست بکشند و با این منع از حلال ها یک نوع تمرین و یک برنامه ریزی به روزه دار آموزش داده می شود.

ماه رمضان؛ تمرینی برای تقویت اراده و مدیریت زمان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر معصومه سادات طباطبائی استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ماه مبارک رمضان ماه نزول رحمت الهی است، ماهی که در آن بهترین رحمت ها و نعمات الهی به بندگان از طرف خداوند هدیه داده می شود از حیث اینکه ماه مهمانی و کرامت الهی است.

وی ادامه داد: در این ماه بزرگ ماه ویژه ای که در قرآن کریم اختصاصا به آن توجه شده نیاز است یکسری از نکات را مورد توجه قرار دهیم از جمله اینکه این ماه تنها ماهی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده از طرف دیگر یکی از ویژگی های این ماه را نزول قرآن و برکت قرآن یاد کردند و خداوند در قرآن می فرماید شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ یعنی برای معرفی این ماه می فرماید ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده لذا این امر برکت و جایگاه قرآن و تدبر در قرآن در این ماه را برای ما پر رنگ می کند و برای اینکه بتوانیم بهره کافی را از این ماه پر خیر و برکت و از این مهمانی الهی ببریم و طبق روایت از این خوان رحمت الهی بهره بگیریم باید به برکات قرآن و تدبر و التزام به قرآن تمسک داشته باشیم.

استاد حوزه تأکید کرد: این مسئله به قدری مهم است که در روایات معصومین(ع) است که خواندن یک آیه در این ماه برابر با یک ختم قرآن در ماه های دیگر است لذا تأمل، قرائت و تدبر در قرآن از فضلیت ویژه ای برخوردار است.

مدرس دانشگاه ادامه داد: ماه مبارک رمضان ماه بهره گیری از فرصت ها است یعنی بهترین فرصت برای آشتی با خداوند برای برقراری یک ارتباط تنگاتنگ با پروردگار و ماه دعا و نزول رحمت الهی به واسطه دعا است و در توصیه بزرگان داریم که در این ماه بندگان خدا گره های کور خود را از درگاه خداوند بخواهند که حاجات آنها برآورده خواهد شد چرا که ماه رمضان ماه استجابت دعا است که در آیات قرآن کریم هم به این مسئله اشاره شده که ادعونی أَستَجِب لَکُم یعنی خداوند را بخوانید تا شما را اجابت کند.

طباطبائی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه تقویت اراده و حسن خلق است، اظهار کرد: ماه رمضان، ماه تقویت اراده و حسن خلق است از حیث اینکه در طول این ماه افراد روزه دار از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب موظف هستند که از حلال ها هم دست بکشند و با این منع از حلال ها یک نوع تمرین و یک برنامه ریزی به روزه دار آموزش داده می شود.

 وی ادامه داد: یک تقویت اراده اتفاق می افتد تا در طول روز نسبت به حرام ها هم مراقبه داشته باشند لذا مراقبه نسبت به حلال ها در زمان روزه داری تمرینی برای تقویت اراده در برابر گناهان و در مقابل مکروه هات و حرام ها است.

مدرس دانشگاه عنوان کرد: از طرفی ماه رمضان ماه برنامه ریزی و فرصت نظم دادن به امور است به موقع بیدار شدن به موقع غذا خوردن به موقع آشامیدن زمان عبادت را تنظیم کردن و این کمک می‌کند که یک مدیریت زمان را در این ماه تمرین کنیم.

وی افزود: در روایات معصومین(ع) داریم که در این ماه شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد لذا فرصت بسیار خوبی برای ارتباط با خدا است و امیر المؤمنین علی (ع) می فرمایند شیطان گره در کار مؤمنین ایجاد می کند و یکی از بزرگان فرمودند شیطان ابتدا گره تعلق به مستحبات را در دل انسان ایحاد می کند و آرام آرام مستحبات را آن شخص کنار می گذارد و بعد او رابه گناه ترغیب می کند بنابراین باید دقت کنیم در این ماه که ماه عبادت و زمان تمرین برای ارتباط با خداوند است حداکثر استفاده برای مراقبه نفس و تمرین بازدارندگی از گناه را داشته باشیم چرا که طبق صریح روایات معصومین(ع) این اتفاق خیلی راحت تر در این ماه پیش می آید برای اینکه دست شیطان بسته است.

طباطبائی با تأکید بر این که خداوند یکسری برکات را برای فرد روزه دار به ارمغان گذاشته است، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید شخص روزه دار پنج نوع هدیه از جانب خداوند دارد اول این که نظر لطف خداوند شامل او می شود، دوم این که تمام شبانه روز ملائکه برای فرد روزه دار طلب مغفرت می‌کنند و می گویند که خدایا او را ببخش و بیامرز و سوم اینکه خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان می دهد خودت را برای بنده من زینت کن و چهارم در آخرین شب ماه رمضان خداوند تمام گناهان فرد روزه دار را می بخشاید.

وی ادامه داد: در خصوص بخشش گناهان در ماه رمضان شخصی از پیامبر(ص) پرسید منظور شب قدر است؟ حضرت پاسخ داد شب عید فطر، لذا عید فطر را به عنوان شب دریافت پاداش هم می توان یاد کرد.

استاد حوزه اشاره کرد: بوی دهان روزه دار در نزد خداوند مثل مشک و عنبر است به این معنا کوچکترین مسائل هم در نزد خدا مورد کرامت و ارزش قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی باید این را در نظر بگیریم که نزول قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نکته بسیار مهمی است و تقدیر همه امورات سال در شب قدر ما را باید به این مسئله دقیق کند که ماه رمضان، ماه ازدیاد تقوا و تقویت اراده الهی است و از همه زمان ها باید بهره بگیریم برای اینکه بتوانیم ارتباط را با خداوند نزدیک کنیم حتی زمان هایی را که برای استراحت اختصاص می دهیم.

طباطبائی از همان روزهای اول ماه مبارک خود را برای بهره گیری حداکثری از شب قدر که شب مشخص شدن تقدیرات یک سال و شب نزول قران است استفاده کنیم و برای بهره گیری کافی از شب قدر باید ارتباط خود را با قرآن و معصومین(ع) بیشتر کنیم و در راوایات معصومین(ع) تدبر کنیم و نسبت به قرائت و تدبر در قرآن اهتمام داشته باشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.