طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت در ۳۶ ماده در مجلس کلید خورد. آن‌گونه که اعلام شده این طرح به دنبال آن است تا با اعطای اقامت به مهاجران کشورهای مختلف ضمن ساماندهی، زمینه را برای استفاده از ظرفیت‌ها و جذب سرمایه آن‌ها در کشور فراهم آورد.

گام اول برای تأسیس سازمان ملی مهاجرت

ایده سازمان مهاجرین از کجا آمد؟
۱۲ فروردین ماه بود که رئیس جمهور کشورمان در سخنانی برای نخستین بار از ایجاد سازمان جدید برای بررسی وضعیت مهاجران در ایران خبر داد. سید ابراهیم رئیسی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی اکنون میزبان بیش از ۴میلیون مهاجر است، گفت: اداره اتباع برای ساماندهی امور مهاجران کافی نیست و نیاز به ساز و کار جدیدی است؛ چرا که این‌ها به احوال شخصیه، تحصیل و اشتغال نیاز دارند. 
تنها یک روز بعد، سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال جدید در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که از وی پرسیدند برنامه مشخص دولت در خصوص مهاجران در حوزه های مختلف از جمله فعالیت و اقامت و… چیست؟ از دستور رئیس جمهور به وزارت کشور برای ایجاد یک سازمان متمرکز به منظور ساماندهی امور مهاجران، خبر داد. علی بهادری جهرمی در این باره گفت: برخی شهروندان افغانستانی که به واسطه شرایط جنگی آوارگی را تجربه می‌کنند، بیش از۴۰ سال است میهمان ما هستند. آن‌ها عموماً در شهرها کنار مردم ما زندگی می‌کنند که به اذعان مراجع بین المللی شرایط زندگی قابل قبولی دارند؛ این در حالی است که حمایت نهادهای جهانی از مهاجرانی که در ایران پناهنده شدند، در حد صفر است.  دولت ایران اما معطل انجام تکالیف نهادهای بین‌المللی نمانده و اقدامات متعددی در طول سالیان گذشته در حوزه حمایت از شهروندان افغانستان صورت گرفته است و ایجاد سازمان جدید هم در همین زمینه است.

طرح مجلس به دنبال چیست؟
اما نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات و اهداف طرح خانه ملت گفته است: طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت در ۳۶ ماده و با هدف ساماندهی مهاجران به کشور و اعطای اقامت به آن‌ها در مجلس کلید خورد. ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این باره افزود: ایران جزو سه کشور اول جهان در پذیرش مهاجران کشورها به ویژه کشورهای همسایه است و از آنجایی که کشورهای همسایه ما عموماً درگیر جنگ‌های داخلی هستند، ما باید ساماندهی لازم را در این زمینه داشته باشیم.
ابوترابی خاطرنشان کرد: ما در حوزه تابعیت، قوانین مشخصی داریم اما در بحث اقامت، آخرین قانون مصوب در این باره مربوط به 
سال ۱۳۱۰ است و پس از آن ما قانون و دستورالعمل شفاف و مشخصی در بحث اقامت مهاجران نداشته‌ایم. بنابراین ما در طرح تأسیس سازمان جدید به دنبال آن هستیم مهاجران به کشور را با دادن اقامت ساماندهی کنیم؛ چرا که این اقدام مزایای زیادی را برای ما به همراه دارد. وی در تشریح جزئیات طرح مذکور، گفت: بر اساس این طرح اقامت‌ها دسته‌بندی می‌شود. یعنی افراد باید یک‌ساله، سه‌ساله و هفت‌ساله مصاحبه شده و در این سازمان چهره نگاری و انگشت نگاری شوند. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اظهار کرد:‌ وقتی مهاجران ساماندهی شده و اقامت به آن‌ها داده شود، امکان دریافت مالیات از آن‌ها نیز وجود دارد،‌ مضاف بر اینکه در این طرح زمینه برای سرمایه‌گذاری مهاجران در کشور نیز فراهم شده است. ابوترابی خاطرنشان کرد: به خاطر نبود دستورالعمل مشخص برای دادن اقامت، به عنوان مثال و به طور خاص اتباع افغان در ایران کار می‌کنند، پول بدست می‌آورند، اما آن را به ترکیه برده و در آنجا سرمایه‌گذاری و خرج می‌کنند و ما می‌توانیم با ساماندهی مهاجران زمینه را برای استفاده از سرمایه این گروه فراهم کنیم.
اقدام مجلس به نظر از درک صحیح تصمیم‌گیران نظام در ضرورت فوری موضوع مهاجران و جلوگیری از ورود بی رویه و بی ضابطه آن‌ها با هدف مدیریت، استفاده از ظرفیت‌ها و همچنین مقابله با تهدیدات احتمالی که از این ناحیه وجود دارد، حکایت دارد. آن‌گونه که حسین امیرعبداللهیان گفته، اکنون رقم آوارگان افغانستانی که میهمان ما در ایران هستند، به حدود ۵ میلیون نفر افزایش یافته است. تنها در هفت ماه گذشته نیز حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغانستانی وارد ایران شدند. ایران سال‌هاست با وجود تحریم، بار سنگین مهاجران را بر دوش می‌کشد و با مشکلات حاد اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ناشی از حضور مهاجران غیرقانونی مواجه است. درحالی‌که از زمان روی کار آمدن طالبان، همسایه‌های شمالی از جمله ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان با موج مهاجرت، درهای خود را به روی مهاجران باز نکردند، اما در این هفت ماه اخیر نزدیک به یک میلیون مهاجر تازه از افغانستان وارد خاک ایران شده است که این مسئله جدیت در زمینه مدیریت این موضوع را طلبیده و طرح مجلس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    من مخالف حضور مهاجران افغان در ایران هستم.همین الان فقط قیمت کرایه خانه در اطراف تهران 3برابر شده! رسانه های ترسو هم رسیدگی نمی کنند.