رضا رویگری از بازیگرانی است که همیشه و در هر حالی با روی خوش پاسخگوی ما خبرنگاران است. حتی اگر حالش خوب نباشد که در این سال‌های اخیر هم اغلب وضعیت مناسبی نداشته با همان شوخ‌طبعی مختص به خودش هیچ پرسشی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

کرامت سرمایه‌های فرهنگی‌مان را حفظ کنیم

گاهی هم که برای احوال‌پرسی به او زنگ می‌زنیم از اعماق وجودش درخواست می‌کند صدایش را به گوش مسئولان برسانیم.
با وجود اینکه بارها گفت‌وگوهای رضا رویگری در رسانه‌های خبری منتشر شده و بازتاب فراوانی هم داشته اما ظاهراً برای او در روی همان پاشنه می‌چرخد و شرایطش بهتر نشده تا اینکه شب دوشنبه ویدئو کوتاه و متأثرکننده‌ای از او در فضای مجازی منتشر شد و در حالی که روی تخت بود خبر داد که از یک هفته پیش در آسایشگاه کهریزک رها شده و امکان تماس با بیرون را هم ندارد و به کمک مردم و مسئولان نیازمند است. 
این در حالی است که او بارها در گفت‌وگوهایش تأکید کرده مشکل مالی و جسمی دارد و نیازمند حمایت از سوی مسئولان مربوطه است.
طبق گفته‌هایش با چندین پروژه هم تصفیه حساب نکرده و حتی برخی او را دعوت به حضور در پروژه‌ای کردند و نقش خوبی به او وعده داده‌اند که بعداً متوجه شده تنها یک پلان یا سکانس بیشتر نبوده است. با این حال او با هنرش بذر خاطرات شیرینی را در ذهن نسل‌های مختلف کاشته و قاب‌های ماندگاری خلق کرده و صدای او با سرود خاطره‌انگیز «الله‌الله» و درخشش در نقش کیان ایرانی «مختارنامه» و نقش‌آفرینی‌اش در «بوتیک» هیچ‌ گاه از یاد نمی‌رود و طبیعی است که برای پیشکسوتان فرهنگ و هنر این سرزمین برخورداری از یک زندگی آرام و حفظ کرامت انسانی‌شان کمترین خواسته بحقی باشد که بر گردن مسئولان فرهنگی است.

فراموش‌شدگان

رویگری با نشستن در مقابل این دوربین، خاطره مهری مهرنیا را بیش از بقیه زنده کرد؛ بازیگری که حدود ۱۵ سال پیش در یک آسایشگاه گله می‌کرد. این وضعیت برای ثریا حکمت هم که سال ۱۳۹۵ در جوار مزار مهرنیا به خاک سپرده شد، به شکلی دیگر تکرار شده بود و این بازیگر به دلیل مشکل مالی می‌خواست گوشه خیابان چادر بزند و می‌گفت: «اگر قرار است پس از مرگم قبری در قطعه هنرمندان به من بدهند در زمان زنده بودنم بدهند تا آن را بفروشم، اما گفتند نمی‌شود. امثال من در سینما زیاد هستند، ما فراموش‌شدگان هستیم».

وعده‌ مسئولان

با این حال روز گذشته مسئولان مربوطه، با گفت‌وگوها و مصاحبه‌های متعدد وعده‌هایی برای کمک به رضا رویگری داده‌اند. 
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی مستقیماً به موضوع ورود کرده و خبر داده به زودی مشکلات رضا رویگری مرتفع خواهد شد. 
وی تأکید کرده چندین بار هم از سوی سازمان سینمایی و موزه سینما برای حمایت از این هنرمند عزیز اقدام‌هایی صورت گرفته و وزیر ارشاد نیز صبح دیروز مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مأمور کردند از نزدیک و حضوری در جریان روند نگهداری و درمان و شرایط آقای رویگری قرار گیرند. با تعاملاتی که از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و اقداماتی که از سوی سازمان سینمایی و صدا و سیما در حال انجام است مشکلات این هنرمند به زودی مرتفع می‌شود. 

همیاری هنرمندان

البته سیدعباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت هم به این مسئله ورود کرده که خواندن صحبت‌هایش خالی از لطف نیست! 
او در گفت‌وگو با مهر درباره حاشیه‌های مرتبط با شرایط فعلی رضا رویگری گفته است: «بنده هم به سهم خود از شرایطی که برای جناب رویگری پیش آمده بسیار ناراحتم و نهایت تلاشم را انجام می‌دهم که در این زمینه هر پیگیری که لازم باشد را انجام دهیم، اما متأسفانه این هنرمند ارزنده کشورمان عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیست و از سال ۱۳۹۴ که مکاتبات برای عضویت این هنرمند آغاز شد، شورای ارزشیابی هنرمندان تشخیص نداده که ایشان می‌تواند عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت شود!». 
اما روز گذشته چند همکار و دوست رضا رویگری از جمله علیرام نورایی و شهربانو منصوریان به نمایندگی از جمعی همکاران دیگر خود به ملاقات وی در آسایشگاه رفتند و پرویز پرستویی هم که در سفر است، در تماسی تصویری با رویگری صحبت کرد. 
پرستویی تأیید کرد قرار شده با پیگیری‌های این گروه و یکی از دوستانش به نام علیرضا اصغری منزلی به همراه پرستار برای رضا رویگری فراهم شود تا پس از بهبود شرایط جسمی و ترخیص از آسایشگاه در آنجا اقامت کند.
همچنین تأکید شده این محل اقامتی متعلق به خانواده رویگری نخواهد بود و صرفاً در اختیار هنرمندانی با شرایط مشابه قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر رویگری در آسایشگاه کهریزک تحت درمان است و فیزیوتراپی، کار درمانی و نکات بهداشتی برای او انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.