روز جهانی قدس، مناسبتی رسمی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است که هرساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برگزار می‌شود.

«بازمانده» همچنان ماندگار

هر چند در همه این سال ها سینما و سینماگران ایرانی در تولید آثاری با موضوع فلسطین بیکار نبوده اند ولی هنوز این موضوع جای کار زیادی دارد.شاید بتوان به نام تعدادی از این تولیدات از جمله زخم زیتون، شکارچی شنبه، ابوزینب و...اشاره کرد ولی ...

در میان همه این آثار می توان به جرات از فیلم سینمایی «بازمانده» به نویسندگی و کارگردانی سیف الله داد به عنوان یکی از مهم‌ ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران و جهان نام برد. فیلمی که هنوز هم بعد از بیست و اندی سال که از ساخت آن می گذرد همچنان محبوب، تاثیر گذارو ماندگاراست.

این فیلم را میتوان یکی از خاطره انگیزترین و نوستالژیک ترین فیلم ها در حوزه فلسطین و اشغال توسط اسرائیل دانست که در سال ۱۳۷۳ به نویسندگی و کارگردانی سیف الله داد ساخته شد.

بازمانده روایتی از مظلومیت مردم فلسطین در سال ۱۹۴۸ و اشغال شهر حیفا است. ماجرا از مهاجرت سعید پزشکی در شهر حیفا به همراه همسر و فرزندش شروع میشود. روزی که همزمان با این مهاجرت است ماجرای اشغال شهر حیفا رقم میخورد و سعید و همسرش در قتل عام مردم شهر کشته میشوند و فرزندشان فرهان تنها بازمانده این اتفاق است که در کنار مادربزرگش صفیه و ماجراهایی که پیرامون اشغال این شهر رخ میدهد داستان این فیلم را شکل میدهند.

این فیلم بر اساس کتابی به نام «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کنفانی نوشت و کارگردانی شده است. «بازگشت به حیفا» یکی از مهم‌ترین آثار غسان کنفانی محسوب می‌شد که پیش از مرحوم داد، قاسم حاول در سال ۱۹۸۲ فیلمی بر اساس آن ساخته بود و پس از بازمانده هم ریحان الخطیب، فیلمساز سوری، در سال ۲۰۰۵ مجددا این قصه را جلوی دوربین برد. هر دوی این فیلم‌ها با کتاب غسان کنفانی ‌نام یکسانی داشتند اما فیلم مرحوم داد، هم نام متفاوتی داشت و هم اینکه به ‌لحاظ حال و هوا مقداری از یاس و نومیدی داستان کنفانی را کاسته بود.

قصه کنفانی به نوعی مواخذه نسل گذشته فلسطینی‌ها بود؛ از این منظر که چرا آن‌ها در زمان شکل‌گیری کشور جعلی اسرائیل، مقاومت و ایستادگی نکردند. سیف‌الله داد اما از آن قصه تنها این ایده را گرفت که فرزندی در زمان هجوم نظامیان ارتش اسرائیلی در خانه جا می‌ماند

فیلم سینمایی «بازمانده» با هزینه ۴۰ میلیون تومان از سوی ایران و با همکاری سازمان سینمایی سوریه در تامین تجهیزات در این کشور ساخته شد. فیلمی که  جمعی از بازیگران و عوامل سوری را در کنار گروه سازنده و تهیه‌کننده ایرانی خود داشت. سلما المصری، جمال سلیمان و غسان مسعود بازیگران اصلی این فیلم بودند که از چهره‌های شناخته‌شده هنرهای نمایشی در سوریه نیز به حساب می‌آیند.

برای صحنه‌هایی از «بازمانده»، خیابان لاذقیه دمشق بسته شد که از نظر امنیتی و اجرایی کار مهمی بود. فیلمبرداری فیلم بعد از سه ماه پیش تولید، سه ماه و اندی طول کشیده و توسط علیرضا زرین‌دست انجام شد. موسیقی ماندگار این فیلم توسط مجید انتظامی  ساخته شده و چهره‌پردازی این اثر نیز بر عهده عبدالله اسکندری بوده است.

در یک کلام، می توان از فیلم سینمایی بازمانده به عنوان یکی از خوش ساخت ترین فیلم ها در این زمینه نام برد. فیلمی که هنوز می تواند برای مخاطب جذاب و دیدنی باشد. نکته قابل توجه دیگری که فیلم سیف‌الله داد را برجسته تر می کند  زن بودن قهرمان آن است. این گزاره بیش از آنکه منطقی به نظر برسد، حماسی و حسی است. این یک نگاه درخشان به نسل جدید فلسطین است که در آن شور مقاومت و امید به رهایی موج می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    بهترین فیلم درباره فلسطین...و ماندگار ترین فیلم در باره فلسطین