مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از ورود این مجموعه به چرخه تولید بذرهای گواهی شده با همکاری موسسه بذر و نهال رضوی خبر داد؛ اقدامی که خروجی آن توسعه دانش بنیان فناوری تولید بذر در کشور خواهد بود.

گام دانش بنیان سازمان موقوفات ملک برای توسعه فناوری تولید بذر در کشور

به گزارش قدس آنلاین،  برداشت گندم از ۱۲۸ هکتار مزارع سازمان موقوفات ملک آغاز شده و پیش بینی می شود حاصل آن، برداشت هزار تن گندم باشد. نیمی از این گندم های برداشت شده برای تولید آرد مصرف خواهد شد و باقی آن برای توسعه دانش بنیان صنعت بذر در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دکتر سلمان سالاری در گفت‌وگو با آستان نیوز در این باره گفت: امسال قرار است نیمی از گندم برداشت شده از اراضی این سازمان در چرخه تولید بذر گواهی شده و کارخانه‌های فرآوری بذر استفاده شود و این طرح با همکاری موسسه بذر و نهال رضوی که فعالیت‌های دانش بنیان و به روز در حوزه بذر دارد، صورت می‌گیرد. 
او ادامه داد: ۵۰ درصد بذرهای باقی مانده نیز برای تولید آرد و بهره‌برداری در صنعت نان به کارخانه آرد رضوی تحویل داده می‌شود.

 

تحویل بذرهای تایید شده برای استفاده سایر کشاورزان کشور
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک درباره بذرهایی که برای تولید بذر گواهی شده استفاده می‌شود، گفت: پس از بوجار و جدا کردن بذرهای شکسته و لاغر، بذرهای درجه یک و مورد تایید محققان و ناظران موسسه تحقیقات کشاورزی خراسان و موسسه بذر و نهال رضوی، جدا شده و در مسیر اخذ گواهی قرار می گیرد. 
او افزود: در واقع در کارخانه هر گونه ضایعات کمی و کیفی از بذرها جداسازی می‌شود تا پس از رسیدن به خلوص صددرصدی و طی کردن مرحله ضد عفونی، در چرخه مصارف بذر کشاورزان در سطح کشور توزیع شود.

 

برآورد برداشت ۱۰۰۰ تن گندم
سالاری درباره سطح زیر کشت امسال نیز گفت: در سال زراعی جاری ۱۲۸ هکتار از مزارع سازمان موقوفات ملک به کشت گندم اختصاص یافته و برآورد می‌شود هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود. 
وی ادامه داد: از مجموع مساحت زیر کشت گندم، ۵۸ هکتار مربوط به مزارع شهرستان چناران است که پیش‌بینی می‌شود ۴۵۵ تن گندم با طبقه بذری گواهی شده تولید شود، همچنین ۷۰ هکتار از مزارع شهرستان فریمان به کشت گندم با طبقه بذری گواهی شده اختصاص داده شد که تناژ برداشتی برآورد شده برای برداشت از این سطح ۵۵۰ تن است.
او افزود: این بذرها علاوه‌ بر این‌که از نظر عملکرد تولید در مزرعه، از میانگین قابل قبولی برخوردارند، در مواجهه با تنش رطوبت و بیماری‌های گیاهی نیز مقاومت بالایی دارد، ضمن این‌که از نظر خواص غذایی نیز در مقایسه با سایر بذرها دارای پروتئین بیشتری است.  

 

توسعه فناوری تولید بذر
سالاری با اشاره به استفاده از بذرهای ارقام سیروان و پیشگام در سال زراعی جاری خاطرنشان کرد: این بذرها در طبقه بذرهای مادر قرار دارند و آستان قدس رضوی با توجه به رسالت سازمانی خود تلاش کرده در کنار بخش‌های تحقیقاتی کشور و یا شرکت‌های فرآوری تولید بذر که صلاحیت فنی و علمی آن‌ها مورد تایید موسسه تحقیقات کشاورزی است، قرار بگیرد و از منابع آب و خاک در اختیار موقوفه، برای توسعه تکنولوژی بذر کشور نقش موثری را ایفا کند. 
او ادامه داد: با توجه به توسعه فناوری روز دنیا و از طرفی وجود زیرساخت‌هایی همچون آزمایشگاه تخصصی بذر در موسسه بذر و نهال رضوی، اجرای چنین پروژه‌هایی با ماهیت دانش‌بنیانی در آستان قدس رضوی می‌تواند با سرعت و سهولت بیشتری اجرا شود و سازمان موقوفات ملک همواره داوطلبانه آمادگی اجرای فعالیت‌های دانش‌بنیانی از این دست را دارد.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.