مستقیمی: مروری بر روند فعالیتهای قرآنی طی پانزده ماه گذشته نشان می‌دهد حفظ قرآن و تربیت حافظان همسو با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ سرلوحه کارها قرار گرفته است که طرح ملی «نور» ویژه دانش آموزان و فرهنگیان، راه اندازی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و ... خروجی این تمرکز و وجهه همت است.<BR>

 تربیت یک میلیون حافظ ؛ از حرف تا عمل!


در این میان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز اجرای طرح ملی تربیت قاریان و حافظان قرآن کریم را از تابستان سال جاری در دستورکار خود قرار داده که در این گزارش روند اجرای آن مرور می‌شود.
درپی ثبت نام در این طرح که از تابستان آغاز شده تا کنون 168 هزار نفر ثبت نام کرده اند که در سه گروه سنی 7 تا 12 سال، 12 تا 18 سال و بالای 18 سال در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور تحت آموزش حفظ و قرائت قرار می‌گیرند.
همسو با اجرای این طرح سامانه جامعی نیز طراحی و راه اندازی شده که به صورت روزانه ثبت نامها و نحوه برگزاری کلاسها را رصد می‌کند.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، با وجود پیش بینی‌های اولیه در اجرای این طرح مبنی بر مشارکت حداکثری گروه سنی 7 تا 12 سال، این مشارکت به گروه سنی بالای 18 سال اختصاص دارد که به نظر می‌رسد اجرای طرح ملی «نور» به همت وزارت آموزش و پرورش در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است، طرحی که با وجود مشارکت سه میلیون و 500 هزار نفری از جامعه دانش آموزی و فرهنگیان کشور به دلیل کمبود بودجه در آستانه توقف است.
در این میان حضور حداکثری خواهران خودنمایی می‌کند که در کنار نوید بخش بودن تربیت نسل آینده در دامان مادرانی مانوس با قرآن، خطر غفلت یا بی میلی برادران به فعالیتهای قرآنی و شرکت در طرحهای ملی مرتبط با کتاب وحی را گوشزد می‌کند!
البته هنوز مشخص نیست در اجرای طرحهای حفظ که پس از مطالبه برحق رهبری طراحی شده و بسیاری از آنها نیز بر ریل اجرا قرار گرفته است مقابله با چنین موانعی پیش بینی شده است تا آنچه با بودجه‌های ملی اجرا می‌شود، به شعارزدگی دچار نشده و بتواند عموم افراد جامع فارغ از جنس، شغل و حتی طبقه فکری اجتماعی را با خود همراه کند.
با توجه به آنکه نیاز اجرای طرحهای موفق آموزشی برخورداری از مدرسان و مربیان زبده و دارای اشراف بر موضوع است، سازمان اوقاف مرکز تربیت مربی حفظ را در قم راه اندازی کرده که هر هفته 40 نفر از افراد واجد شرایط را از استانهای گوناگون تحت آموزش قرار می‌دهد.
تا کنون دو دوره تربیت مربی در قم برگزار شده و با احتساب هفته‌های باقیمانده از سال جاری پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1391 بتوان 900 نفر را در دوره‌های متمرکز تربیت مربی حفظ قرآن آموزش داد.
اگرچه اهتمام سازمان اوقاف به تربیت نیروی متخصص برای اجرای کارشناسانه و هدفمند طرحی که درصدد تحقق مطالبه ولی فقیه است جای تقدیر دارد، اما به نظر می‌رسد پیش از ورود به مرحله اجرا و در طول یک سال گذشته بهتر بود چنین اقدامی صورت می‌گرفت تا تربیت 168 هزار قرآن آموز که با علاقه وارد این حوزه شده اند، اصولی تر انجام شود و نبود نیروی انسانی زبده و آشنا به روان‌شناسی آموزش، مخاطب علاقه مند را دلزده و مایوس نکند.
در این میان استفاده از استادان ممتاز نویدبخش تربیت مربیانی است که در آینده می‌توانند بهترین حافظان را در سایه نظام اسلامی تربیت کنند.
یکی دیگر از ابتکارهای سازمان که می‌توان با استفاده از آن مسیر تحقق مطالبه رهبری را هموارتر کرد راه اندازی سامانه آموزش مجازی حفظ است که در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود تا عموم علاقه مندان فارغ از محدودیتهای زمانی و مکانی بتوانند آیات الهی را حفظ کنند. اگرچه امروز فناوری‌های ارتباطی و حضور در فضای مجازی دسترسی انسان به علایقش را آسان کرده است، اما نباید فراموش کرد تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ بیشتر بر ایجاد گفتمان قرآنی در جامعه است، بنابراین در حوزه آموزشهای مجازی باید تدبیری اتخاذ شود که این متن در حاشیه آموزش نباشد و بتوان قرآن آموز را با فضای معنوی ناشی از آموزشها اگرچه مجازی درگیر کرد، آنگاه است که تدبر و در نهایت انس با قرآن به عنوان دغدغه دیرین بزرگان دین رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.
بنابراین نباید مجازی بودن دوره و عدم حضور در کلاسهایی که بیش از هر چیز رحلهای چیده شده در آن به آدمی آرامش می‌دهد، موجب توقف همراهی مخاطب در طول مسیر شود...
نظارت و ارزیابی از طریق ایجاد قرارگاه نظارتی در این میان راهکاری است که می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.
استفاده از ظرفیت دانشکده‌های علوم قرآنی سازمان اوقاف نیز در اجرای این طرح مدنظر است که انتظار می‌رود با تدابیر لازم دامنه تاثیرگذاری آن به تمامی دانشگاه ها حتی آنهایی که ماهیتا با علوم دینی سروکار ندارند، توسعه یابد.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیشتر استانها نه تنها در تکمیل ظرفیت اعلام شده خود برای مشارکت در این طرح ملی خوب عمل کرده اند، بلکه از مرز یکصد درصدی نیز عبور کرده اند و تنها 5 استان در تکمیل سهمیه ابلاغی توفیق نداشته اند که به نظر می‌رسد در صورت توجه به جغرافیای انسانی و پراکندگی بقاع متبرکه و جمعیت در سطح آن استانها بتوان این کاستی را نیز برطرف کرد. به هر حال باید منتظر بود تا نتیجه طرحی در چنین حد و اندازه در پایان دوره چهار ساله ای که برای اجرای آن در نظر گرفته شده است را شاهد بود، تا مبادا گذر زمان دغدغه ها و اولویتها را از یادمان ببرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.