۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵
کد خبر: 810926

در تمجید از استاد رکنی

اندیشمند متواضع

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی

هر کتابخانه‌ای در دنیا به اندوخته‌های ارزشمند خود و میراث گرانبهایی که در خود محفوظ داشته توجه ویژه‌ای دارد. میراث مکتوب ارزشمندی که در طول سالیان دراز در گنجینه نفیس آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود یکی از امتیازهای مهم این کتابخانه در کنار دیگر کتابخانه‌های جهان است.

اما توجه به سرمایه ‌های ارزشمند انسانی یکی از نکاتی است که شاید کمتر نهادی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. 
در طول سالیان درازی که کتابخانه آستان قدس رضوی در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) تأسیس شده، اندیشمندان و علمای بسیاری در این مکان حضور داشته و تأثیرات بسزایی در رشد و توسعه این نهاد فرهنگی بزرگ جهان اسلام داشته‌اند.
در دنیای جدید، مدیریت «ستاره‌ها» و نخبگان یکی از موضوعات مهمی است که اندیشمندان علوم انسانی را به خود متوجه کرده است. 
آستان قدس رضوی مفتخر است در طول مسیر درخشان فرهنگی و علمی خود از فرهیختگان و بزرگان بسیاری در مسیر توسعه این نهاد بهره برده است. در روزگاران قدیم محدث بزرگی چون ملامحسن فیض کاشانی در حریم مقدس رضوی محفل درسی بنا نهاده بود. معروف است رواق توحیدخانه را مرحوم ملامحسن فیض کاشانی در سال ۱۰۷۲ قمری بنا کرد. مرحوم فیض در این محل تدریس می‌کرده و به دلیل گفتن کلمه طیبه لا اله الاالله در این مکان، این رواق به توحیدخانه مشهور شده است.
پس از انقلاب اسلامی ایران این مسیر علمی با جهشی درخشان به مسیر خود ادامه داد. علما و اندیشمندان بزرگی با حضور در این نهاد توانستند با برنامه‌ریزی مدون، تحولات شگرفی در حرکت علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ایجاد کنند. یکی از این چهره‌های درخشان که نویسنده این سطور سال‌ها از نزدیک با خدمات علمی و فرهنگی‌اش آشنایی داشته‌، دکتر محمدمهدی رکنی یزدی است. او یکی از استادان ممتاز گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. پس از انقلاب به دلیل آشنایی نزدیک با تولیت فقید آستان قدس رضوی، آیت‌الله واعظ طبسی به عرصه مدیریت فرهنگی آستان قدس ورود کرد. پس از تأسیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در سال۱۳۶۳ خورشیدی او به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این نهاد علمی انتخاب شد و در کنار بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، مرحوم حجت‌الاسلام کاظم مدیر شانه‌چی، مرحوم دکتر برادران، دکتر روحانی و حجت‌الاسلام علی اکبر الهی خراسانی به تدوین سیاست‌های علمی بنیاد مشغول شد و با تشکیل گروه‌های علمی تأثیر بسزایی در رشد و پویایی علمی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس داشت.  یکی از ویژگی‌های بارز دکتر رکنی، قلم شیوا و محققانه او است. بسیاری از آثار قلمی‌اش توسط انتشارات آستان قدس منتشر شده است. 
استمرار فصلنامه مشکوة  در طول این سال‌ها در حوزه آموزه‌های قرآن و حدیث و فرهنگ اسلامی، گذشته از انتساب آن به آستان قدس رضوی، مدیون قبیله قلم به‌ویژه مدیریت و حاصل اندیشه دو شخصیت بزرگوار، مرحوم آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده و جناب دکتر محمدمهدی رکنی بوده است.
 دکتر رکنی بیش از ۳۰ سال عضو هیئت تحریریه و بیش از ۲۰ سال سردبیر مجله است و در این مدت دستاورد قلم خود را که نزدیک به ۵۰ مقاله، سرمقاله و یادداشت به مناسبت‌های گوناگون بوده بی‌شائبه در اختیار این نشریه گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.