دو سال پیش تقریبا در چنین روزهایی شاهد تابستانی داغ و رسیدن به قله تاریخی در محدوده ۲ میلیون‌ و ۱۰۰ هزار واحدی بودیم؛ رشدی که باوجود گذشت حدود دو سال هنوز تکرار نشده است.

چرا باوجود تورم بالای ۴۰ درصد، همچنان شاهد رکود در بازار بورس هستیم؟

به گزارش قدس آنلاین، دو سال پیش تقریبا در چنین روزهایی شاهد تابستانی داغ و رشد بی‌سابقه برای بورس و رسیدن به قله تاریخی در محدوده ۲ میلیون‌ و ۱۰۰ هزار واحدی بودیم؛ رشدی که تحلیل‌گران دلایل متفاوتی را برای آن بیان کردند. از انتظارات تورمی بازار گرفته تا تبلیغات دولت برای کشاندن سرمایه مردم به بورس از جمله دلایلی است که بیان می‌شود.

اما درست ۶۹ روز پس از این رشدِ بی‌سابقه و به دلایلی نظیر اختلافات موجود در هیات دولت و وزیران، خزان بورس رقم خورد و ۲۸ مهر ماه همان سال و در روزی موسوم به دوشنبه سیاه، با کاهش ۵۱ هزار واحدی بورس، شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیون واحدی سقوط کرد.

متاسفانه رفتارهای هیجانی سهامداران خرد و تصمیمات اشتباه دولت در آن سال، این بازار را در نیمه دوم سال ۹۹ با چالش جدی مواجه کرد.

از آن سال تاکنون با اینکه شاهد صعودهای کوچک در بازار بورس بودیم؛ اما رسیدن به آن قله تایخی تکرار نشد و از آن گذشته شاخص بورس به طور متوسط ۳۰ درصد افت داشته است.

همچنین با وجود تجربه تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد؛ اما در دو سال اخیر بازار سرمایه نتوانسته خود را با تورم وفق بدهد و در این مدت عقب‌تر از تمامی بازارها حرکت کرده است، که به اعتقاد تحلیلگران بخشی ازعقب‌ماندگی بورس نسبت سایر بازارها و تورم به نگاه دستوری و مداخله‌های منفی مسئولان در این بازار باز می‌گردد که این مداخله‌ها شامل دخالت در سیاست‌های پولی است.

تا انتهای سال، شاهد رشد شاخص بورس خواهیم بود

در همین رابطه قاسم صادقی، کارشناس بازار بورس به خبرنگار ما گفت: علت رشدی که دو سال پیش در بازار بورس شاهد بودیم، تورم و انتظارات تورمی بود، همچنین دولت هم نقدینگی یک سری از صندوق‌ها و شرکت‌های خودش را به بورس وارد کرد و در نهایت شاهد این رشد بودیم.

وی درخصوص تاثیر نرخ بهره بر رشد بورس در سال ۹۹، تصریح کرد: به طور کلی کاهش و یا افزایش نرخ بهره بر بازار سرمایه تاثیر دارد؛ اما این تاثیر زیاد نیست و این بهانه‌ای است برای توجیه کاهش و یا افزایش شاخص بورس. بنابراین چنانچه بازار چند هفته صعود پرقدرت داشته باشد و بخواهم تمام دلیل این صعود را به نرخ بهره ربط دهیم، درست نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا باوجود تورمی که شاهد هستیم، چنین رشدی را نمی‌بینیم، ابراز کرد: زمانی که دو سال روند فرسایشی و ریزشی را داریم به این سادگی چه از نظر تکنیکال و چه از نظر رفتارشناسی بازار؛ به روال سابق بازنخواهیم گشت. از نظر تکنیکال وقتی یک ریزش یک یا دو سال زمان می‌برد، همین میزان زمان نیاز است تا دوباره به قله سابق بازگردیم و از نظر رفتارشناسی هم به همین شکل است. مگر اینکه اتفاق خاصی در حوزه سیاست اقتصاد کشور رخ دهد، که چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.

صادقی ادامه داد: طبیعی است که پس از ریزش شاهد این رکود باشیم، چراکه اعتماد سلب می‌شود و به همین راحتی بازنمی‌گردد؛ چه مردم عادی که به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از آنان از بورس خارج شدند و نقدینگی بازار کاهش یافته که این هم یکی از دلایل بالا نرفتن شارپی بازار بورس است و چه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها که مقدار زیادی از پول های‌شان را داخل صندوق‌های درآمد ثابت گذاشته و یا اوراق دولتی خریداری کردند و با قسمت اعظم پولشان که داخل بازار بوده، نوسان گرفته‌اند و به این شکل نبود که خرید گسترده انجام دهند و بازار بتواند نقدینگی بیشتر را تجربه کند.

کلیت بازار صعودی است، ولی با شیب پایین

این کارشناس بازار بورس در بخش دیگری از سخنان خود کلیت بازار را صعودی دانست، ولی با شیب بسیار پایین، خاطرنشان کرد: دوباره به رشد دو سال قبل خواهم رسید؛ اما نه با شیب تند؛ رسیدن به این رشد زمان می‌برد.

وی با بیان این نکته که از نظر تکنیکال می‌توان برآورد کرد که تا حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز دیگر شاهد رشد باشیم، در ادامه اصلاح زیرساخت‌ها را از انتظارت فعالین بورس از دولت خواند و ابراز کرد: چنانچه وعده‌هایی که دولت و قوه قضائیه درخصوص گسترده‌تر شدن دامنه نوسان، عملیاتی شود مقداری بر روی ذهنیت عموم بازار تاثیر مثبت خواهد داشت. البته باید بر این نکته که هم تاکید کرد که شرکت‌های دولتی هم نباید اجازه نوسان گیری از بازار را داشته باشند و روند به شکلی باشد که این شرکت‌ها نتوانند در بازار نوسانات ریزشی گسترده را رقم بزنند.

رکورد بازار بورس طبیعی است

همچنین مصطفی صفاری، دیگر کارشناس بازار بورس هم ابراز کرد: چنانچه روند ۲۰ ساله بورس را در نظر بگیریم، همیشه شاهد دو سال رکود و دو سال رونق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: البته سیاست‌های دولت و برجام هم اثر داشته و چنانچه برجام محقق می‌شد شاید زودتر از رکود خارج می‌شدیم؛ اما به دلیل عدم تحقق، راحت از رکود خاج نشدیم.

صفاری با پیش بینی اینکه تا انتهای سال به شاخص دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خواهیم رسید، ابراز کرد: متاسفانه بورس از تورم جا مانده است. آزادسازی قیمت‌ها سبب شد ما سالانه ۴۰ درصد تورم داشته باشیم، بنابراین کسانی که در این دو ساله در بورس بوده‌اند به دلیل تورم ۴۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی شاخص، ۱۱۰ درصد متضرر شده‌اند.

تحلیلگران بازار سرمایه یکی از عواملی که می‌تواند منجر به صعود بورس شود را تزریق نقدینگی به میزان ٢٠ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان می‌داند و تاکید دارند که در صورت ورود این رقم به بازار به مرور معاملات بورس به سمت صعود حرکت می‌کند.

همچنین بر فراهم شدن زمینه حذف ریسک‌ها و ایجاد فضایی آرام در اقتصاد کشور تاکید دارند و آن را عاملی در مسیر ایجاد اعتماد دوباره مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌دانند.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.