یاسر احمدوند گفت: ما در صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹۰ هزار نفر عضو داریم که از بیمه تکمیلی و خدمات بهره‌مندند. از این مقدار حدود ۱۴ هزار نفر مربوط به حوزه نویسندگان و شاعرها و... است.

عضویت ۱۴هزار نفر از نویسندگان و شاعران در صندوق اعتباری هنر

به گزارش قدس آنلاین، نشست هم‌اندیشی ناشران و نویسندگان انقلابی با عنوان «مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی» روز گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از ناشران و نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب برگزار شد.

احمدوند در این مراسم با اشاره به اینکه توجه به تاریخ اجتماعی از نکات مهمی است که مغفول مانده است، گفت: بستر اصلی روایت تاریخ، حوزه روایت اجتماعی است که در این حوزه کمی ضعف داریم. تاریخ نهادهای مدنی و اداری از نکات مهمی است که ما به آن بی‌توجه هستیم. تاریخ جاهایی مثل پست، دانشگاه، بیمارستان‌ها، هلال‌احمر، نهادهای نظامی و مردمی و... وقتی تدوین شود، مرجع اصلی تولیدات بعدی خواهد بود. در این زمینه لازم است که ما ورود کنیم و کار جدی انجام دهیم.

عضویت ۱۴هزار نفر از نویسندگان و شاعران در صندوق اعتباری هنر

در ادامه احمدوند توجه به چهار موضوع آموزش، نقد و بررسی آثار، ترویج آثار با کیفیت حوزه تاریخ انقلاب و حمایت‌ از ناشر، نویسنده و اثر را مهم دانست و بیان کرد: اگر گزارش حمایت‌های مالی وزارت ارشاد منتشر شود که چه مقدار است، حتما مشاهده خواهید کرد که این حمایت‌ها بسیار زیاد است. اما آیا در جای درستی مصرف می‌شود؟ حتما این‌جور نبوده است که باعث شده که کسانی که باید بهره‌مندان اصلی از این حمایت‌ها باید باشند، معمولا از این حمایت‌ها محروم بوده‌اند.

احمدوند در ادامه گفت: ما در صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹۰ هزار نفر عضو صندوق داریم که از بیمه تکمیلی و خدمات بهره‌مندند. از این مقدار حدود ۱۴ هزار نفر مربوط به حوزه نویسندگان و شاعرها و... است. باید دید این حمایت‌ها باعث شده که ما آثارش را در بدنه فرهنگی به صورت مستقیم ببینیم و لمس کنیم یا نه. خب به نظر می‌رسد که اینطور نبوده است و ما به دنبال اصلاح این مسیر هستیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت ارزیاب و کیفیت‌سنج خوبی نیست اظهار داشت: دولت باید حمایت کند ولی همین نوع جوایز، تشکل‌ها، انجمن‌ها و ... هستند که محل‌های ارزیابی کیفیت‌سنجی و مسیرهای حمایتی می‌توانند باشند. طبیعتاً معتمدان، انجمن‌ها، تشکل‌های سالم باید محل مسیرهای حمایتی قرار بگیرند و بر اساس شاخص‌های مشخص گزینش‌ها انجام شود.

احمدوند در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت بازتولید محتوا و بازنشر آثار خوبی که در گذشته منتشر شده‌اند گفت: آثار خوبی در طی این سال‌ها تولید شده است که این‌ها می‌تواند بازتولید و بازنشر شود. آثار خوبی در گذشته وجود داشته که در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

وی در خصوص بازتولید آثار در قالب‌های دیگر اظهار داشت: مسیر دیگر بازتولید محتوا در فضای مجازی و حوزه فیلم و سریال است که برخی از آثار می‌تواند منبع و محل اقتباس باشند. صحبتی با بنیاد فارابی داشتیم که برای تولید فیلم سینمایی آمادگی دارند تا از آثار مناسب به عنوان متن اقتباسی استفاده کنند. با صداوسیما هم می‌توان چنین مسیری را تعبیه کرد. برخی از آثار قابلیت دارد و اگر دبیرخانه جایزه تشخیص می‌دهد که باید تبدیل به اثر نمایشی شود، می‌توان آن را در دستور کار قرار داد.

عضویت ۱۴هزار نفر از نویسندگان و شاعران در صندوق اعتباری هنر

احمدوند در پایان آثار حوزه انقلاب را جزو آثار پرفروش دانست و گفت: گاهی در جلساتی می‌نشینیم و احساس می‌کنیم یا حرف‌هایی زده می‌شود و برداشت این است که بازار یا مخاطب به موضوعات ارزشی کم‌توجه است و استقبال خوب نیست. واقعیت این نیست. این که عرض می‌کنم براساس آمار مصرف است. در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضوری و مجازی را باهم برگزار کردیم. نمایشگاه مجازی به ما آمار دقیق مصرف را می‌دهد که این کتاب را چه فردی در کدام استان در کدام شهرستان خرید کرده. این خرید مردم است و نه خرید ارگانی و دولتی و آمارسازی.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌های مختلف موضوعی معمولاً آثار برتر که توسط مردم انتخاب و خرید شده‌اند و در حوزه انقلاب و دین است. کتاب «کهکشان نیستی» یکی از پرفروش‌ترین آثار نمایشگاه کتاب امسال بود. اثری که مردم دانه‌دانه خریدند. فقط در نمایشگاه مجازی چندهزار نسخه به فروش رفته است. تیراژ و آمار میلیونی کتاب «سلام بر ابراهیم» را می‌دانید. در بهار امسال پرتیراژترین کتاب ثبت‌شده همین کتاب است. این حوزه، حوزه پرمخاطبی است. حوزه‌ای که مردم خرید می‌کنند و می‌خوانند و برایش پول پرداخت کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.