وزیر اسبق آموزش و پرورش عوارض کوچک انگاری آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: کسری همه ساله بودجه ۲۵ تا ۳۰ درصدی، دخالت نهادهای حقیقی و حقوقی، تنوع بیش از حد مدارس از این جمله است. ما ۲۷ نوع مدرسه نداریم، حداکثر شش نوع مدرسه داریم که باز هم زیاد است.

۲ سال؛ میانگین عمر خدمت وزرای آموزش و پرورش/ ۲۷ نوع مدرسه نداریم

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر فانی در همایش فقر و نابرابری آموزشی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه عدالت آموزشی راه برون رفت آموزش و پرورش از مشکلات فعلی است اظهار کرد: آموزش و پرورش کوچک انگاشته می‌شود و در اولویت نیست و این چالش اصلی آموزش و پرورش در ایران است.


وی افزود: آموزش و پرورش مقوله سهل و ممتنعی است و می‌گویند فضایی فراهم و دانش آموزان را می‌فرستیم درس بخوانند درحالی که به این سادگی‌ها نیست.


فانی عوارض کوچک انگاری آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: کسری همه ساله بودجه ۲۵ تا ۳۰ درصدی، دخالت نهادهای حقیقی و حقوقی و تنوع بیش از حد مدارس از این جمله است. ما ۲۷ نوع مدرسه نداریم، حداکثر شش نوع مدرسه داریم که باز هم زیاد است. هیئت امنایی، نمونه دولتی، شاهد، سمپاد، غیردولتی و دولتی این شش نوع هستند و مثلا مدارس شبانه روزی و شبانه، "نوع" مدرسه نیستند.

وی ادامه داد: تنوع خاستگاه‌هایی دارد، یک علت پول گرفتن از مردم است. خواستگاه دیگر تنوع مخاطبان است. حذف سرانه مدارس یک خواستگاه دیگر است. وقتی آموزش و پرورش در اولویت نباشد منجر به کاهش انگیزه معلمان می‌شود. یک میلیون لشکر داریم که نه با آن می‌توانیم تحول ایجاد کنیم و نه با شبیخون فرهنگی مبارزه کنیم. معلمان، دانش آموزان، اولیاء و مسئولین ناراضی هستند، پس با این ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که برای آموزش و پرورش در سال صرف می‌شود چه کسی راضی است؟.


عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: میانگین عمر خدمت وزرای آموزش و پرورش(به جز آقای نجفی) در کشور دو سال است و در این دو سال کاری نمی‌توان انجام داد.

فانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش، منزوی و گوشه‌گیر شدن دانش آموزان و تغییر رفتارهای آنها به علت بروز کرونا است افزود: کرونا باعت ترک تحصیل نیز شده است. سازمان های مردم نهاد به علت کار داوطلبانه هزینه کمتری دارند و دولت ها می‌توانند با آنها قرارداد همکاری امضاء کنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.