دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه افغانستان به یکی از کانون‌های اصلی تولید مت آمفتامین‌ها تبدیل شده است، گفت: مقابله با موادمخدر کماکان و با همان شدت از نقطه صفر مرزی گرفته تا عمق شهرها ادامه دارد.

۲۰ درصد جمع‌آوری شدگان به عنوان معتادمتجاهر، شرایط حضور در اردوگاه‌ها را ندارند

به گزارش قدس آنلاین به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، اسکندر مؤمنی در سفر به استان فارس در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر این استان شرکت کرد و گفت: ستاد مبارزه با موادمخدر چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی را پیگیری می‌کند.

وی افزود: در طول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی در حوزه مقابله با عرضه انجام شد که اگر این اقدامات نبود، الآن شرایطمان به مراتب بدتر بود.

دبیرکل ستاد بیان‌کرد: مقابله با موادمخدر کماکان با همان شدت از نقطه صفر مرزی گرفته تا عمق شهرها ادامه دارد.

مؤمنی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، گفت: این کشور به یکی از کانون‌های اصلی تولید مت آمفتامین‌ها ـ شیشه- تبدیل شده است و ما نیز باید تلاش خودمان را در حوزه مقابله به کار ببندیم که آسیب کمتری متوجه کشور شود.

مؤمنی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی ستاد، توجه به حوزه درمان است و تاکنون مطالعات و آسیب‌شناسی‌های زیادی در این بخش صوت گرفته است.

وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده، میزان مصرف داروهایی مانند متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده، ۲۰ درصد است؛ اما در کشور ما این عادت ایجاد شده که بیشتر از داروهای نگهدارنده برای درمان اعتیاد استفاده شود تا داروهایی که بیشتر جنبه درمانی دارند.


دبیرکل ستاد گفت: از حوزه درمان این انتظار را داریم که این رویه را تغییر داده و مانند سایر کشورها از شیوه های درمانی جدید استفاده شود، در این حوزه همکاری های خوبی با وزارت بهداشت انجام شده و اعتبارات خوبی هم تخصیص یافته که امیدواریم شاهد اقدامات مطلوب تری باشیم.


مومنی اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی از جمله طرح‌های موفق در حوزه پیشگیری از اعتیاد است که با اولویت آموزش و پرورش در حال اجراست و بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان، والدین و مربیان مدارس تحت آموزش‌های این طرح قرار گرفته‌اند.


وی همچنین با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان در کشور گفت: در یک سال گذشته با شناسایی شریان‌های اقتصادی قاچاقچیان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های اقتصادی آن‌ها وارد شد که نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی همراه بود.


دبیرکل ستاد همچنین در خصوص پیشنهاد استاندار فارس مبنی بر تشکیل کمیته سه نفره غربالگری ورودی های اردوگاه ماده ۱۶ گفت: از این پیشنهاد حمایت می کنیم، زیرا معتقدیم که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که تحت عنوان معتاد متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شوند، شرایط حضور در اردوگاه‌ها را ندارند.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ وی بیان کرد: این افراد ممکن است معتاد باشند اما معتاد متجاهر نیستند یا کارتن‌خواب و زباله گرد هستند که به عنوان معتاد جمع آوری شده‌اند و یا از اتباع سایر کشورها باشند که بایستی طبق ضوابط و به گونه‌ای دیگر ساماندهی شوند.


استاندار فارس نیز در این نشست از تجهیز و راه‌اندازی اردوگاه شماره ۳ برای نگهداری معتادان متجاهر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اردوگاه با تخصیص اعتبار از منابع ملی و استانی و با هدف ساماندهی معتادان متجاهر استان تا آذر ماه راه‌اندازی خواهد شد.


دکتر ایمانیه اقدامات پیشگیرانه، درمانی، توانمندسازی افراد گرفتار در دام اعتیاد و خانواده‌های آن‌ها را از اولویت‌های استان برشمرد و گفت: در این نشست از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور یک میلیارد تومان به طرح‌های پژوهشی کمیته علمی شورای مبارزه با موادمخدر استان فارس اختصاص یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.