نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ضرورت همکاری دولت و مجلس برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد، این وعده را داد که مشکلات منطقه در بهارستان پیگیری شود.

پیگیری مشکلات منطقه ویژه سرخس در بهارستان / نیاز به همکاری دولت و مجلس برای تبدیل منطقه ویژه به منطقه آزاد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم عزیزی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سرخس و نشست مشترک با مدیران این منطقه اظهار کرد: این منطقه مرزی نقطه آغازین کریدور شمال جنوب کشور است و شهرستان سرخس و منطقه ویژه اقتصادی آن، علاوه‌ بر این‌که از لحاظ اقتصادی، زمینه توسعه امنیت اقتصادی را فراهم می‌کند، فرصت بسیار خوبی برای ارتقای روابط اقتصادی با آسیای میانه است.
عزیزی بررسی مشکلات منطقه و نقطه نظرات مدیران شهرستان سرخس را یکی از اهداف این بازدید عنوان کرد و افزود: قطعاً دغدغه‌هایی که قابل پیگیری باشد را به نمایندگان شورای اقتصادی مجلس منعکس خواهیم کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای توسعه این منطقه گفت: باید با کمک هم شرایطی فراهم شود تا برنامه‌ها و قابلیت‌های پیش‌بینی شده در شهرستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس عملیاتی و اجرایی شود.
او ادامه داد: بدین منظور باید نقاط ضعف موجود را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم تا زمینه پیشرفت و توسعه اقتصادی، تجاری و فرهنگی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیش از پیش فراهم شود که تحقق آن به نوبه خود تامین‌کننده همان امنیتی است که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دنبال می‌کنیم.
عزیزی همچنین بر لزوم تسریع در بهره‌برداری از زیرساخت‌های این منطقه که با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی احداث شده است، تاکید کرد.


توسعه اقتصاد با تبدیل منطقه ویژه به منطقه آزاد
او مهم‌ترین خواسته مردم سرخس را ارتقاء منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد دانست و گفت: نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان خراسان رضوی به دنبال این هستند تا منطقه ویژه سرخس در آینده‌ای نزدیک به منطقه آزاد تبدیل شود که لازمه آن تلاش دولت در کنار مجلس است. وی ادامه داد: تمامی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس معتقد هستند منطقه ویژه اقتصادی سرخس باعث رشد و توسعه اقتصادی و امنیتی در شرقی‌ترین نقطه کشور می‌شود که این مهم با تبدیل منطقه ویژه سرخس به منطقه آزاد و توسعه اشتغال محقق خواهد شد.
او با بیان این‌که امروز با اشراف و آمادگی نیروهای مسلح امن‌ترین مرز کشور را در سرخس داریم، گفت: یکی از اهداف کمیسیون امنیت ملی هم تمرکز بر توسعه و امنیت پایدار مرزهاست.

تقویت دیپلماسی اقتصادی
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین با اشاره به عضویت کشورمان در پیمان‌های شانگهای و اوراسیا گفت: این مهم نشان می‌دهد ایران خط ارتباطات اقتصادی خود را از نگاه یک‌سویه به غرب و اروپا برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، به سمت سایر ظرفیت‌ها در دنیا تغییر داده است. عزیزی ادامه داد: هم دولت و هم مجلس این پیمان‍ها را با جدیت خاصی پیگیری می‌کنند تا به سرانجام برسد چراکه معتقد هستیم این پیمان‌ها در رشد اقتصادی کشور موثر است.

لزوم تعیین تکلیف حق آبه شهرستان سرخس
شهریار حیدری رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی نیز تامین حقابه شهرستان سرخس را بسیار مهم دانست و گفت: کمیسیون امنیت ملی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند و در این راستا کمیته‌ آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شده است. وی افزود: همسایگان شرقی کشور در خصوص تخصیص حقابه به ایران ضعیف عمل کرده‌اند و این امر باعث ناهماهنگی‌هایی شده، از همین رو در چارچوب پروتکل‌های مرزی و با رایزنی‌های صورت گرفته، در آینده‌ای نزدیک هر آنچه که حقابه و سهم ما از آبهای مرزی مشترک با ترکمنستان و افغانستان است، به کشور اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.