همزمان با فروکش کردن موج اغتشاشات ضدانقلاب، خیزش آحاد مردم کشور در واکنش به اقدامات تروریستی چند روز گذشته و شهادت مأموران حافظ امنیت ملی، آب روی آتش شد و باردیگر شاهد ناکام ماندن فتنه‌ای دیگر بودیم.

پس‌گردنی به کومله

در همین زمینه خبر ۲۰:۳۰ هم در گزارش دوم مهرماه خود عدد ۴۱ را، آمار جان‌باختگان این فتنه دانست. پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای قاضی القضات در راستای پیشگیری از خشونت و خونریزی نیز در تماس‌های جداگانه‌ای همه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذی‌ربط نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی و در چارچوب موازین قانونی با اغتشاشگر و آشوب‌طلبان حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم، افرادی که به اموال عمومی و دولتی خسارت وارد کرده‌اند، برخورد صورت گیرد و در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آن‌ها هم تسریع شود. ستاد خبری وزارت اطلاعات نیز با انتشار پیامی اعلام کرد با توجه به بهره‌برداری جریانات ضدانقلاب در حوادث اخیر، هرگونه حضور و همراهی در تجمعات غیرقانونی طبق قانون مجازات اسلامی، موجب تعقیب قضایی خواهد شد. رئیس دولت سیزدهم نیز جمعه، یکم مهرماه و پس از سفرپنج روزه‌اش به نیویورک و دیدار با مقامات مهم بین‌المللی که با سخنرانی او در مجمع عمومی ملل متحد همراه بود، در بدو ورود به کشور تأکید کرد تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد عده‌ای بخواهند با تحریک دشمنان این ملت و نظام، امنیت کشور و مردم را به مخاطره بیندازند. رئیسی در تماس تلفنی با خانواده یکی از شهدای اغتشاشات نیز ضرورت برخورد قاطع با معارضان امنیت و آرامش کشور و مردم را به دستگاه‌های مسئول متذکر شد. با انتشار توییت پر بازدید استاندار تهران، مبنی بر حضور هزارو۸۰۰ نفر از آشوبگران سابقه‌دار در اغتشاشات تهران، نهادهای قانونی در سراسر کشور عملیات بازداشت و دستگیری اغتشاشگران را آغاز کردند.

پاسخ محکم سپاه به اقدامات کومله
گروهک تروریستی کومله که نقشی اساسی در تشدید تنش‌ها در مناطق مرزی کشور ایفا کرد و تهدید به برهم زدن نظم عمومی کرده بود، آتش بیار معرکه‌ دیوان دره و اشنویه شد. در این میان اما، تلاش کومله و دموکرات برای قاچاق و توزیع اسلحه و مهمات بین اغتشاشگران شهرهای مرکزی، موجب تصمیم قاطع همه نهادهای قضایی و امنیتی به برخورد با این تروریست‌ها و اعضای آن‌ها در داخل کشور شد. در همین رابطه، سردار علی آزادی، فرمانده انتظامی استان کردستان، از کشف و ضبط ۶۵ قبضه اسلحه اتوماتیک آمریکایی در شهرستان دیواندره خبر داد و اظهار کرد: این اسلحه‌ها از استان آذربایجان غربی به مقصد استان‌های مرکزی بارگیری شده بودند که توسط پلیس دیواندره کشف و ضبط شد. دادستان عمومی و انقلاب شهر ساری هم از دستگیری چند عضو داعش و کومله در اغتشاشات اخیر مازندران خبر داده و گفت: با دستگیری این افراد و لیدرها، کیفرخواست آنان صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به اقدامات تجزیه طلبانه تروریست‌های کرد، عصر شنبه مقر این گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان را زیر ضربات توپخانه‌ای قرار داد. در اطلاعیه منتشر شده از سوی روابط عمومی نیروی زمینی سپاه آمده است: باوجود تذکرات و هشدارهای متعدد به مقامات اقلیم
در خصوص جلوگیری از استقرار و فعالیت گروهک‌ها و تروریست‌های مزدور و اجیر شده ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی و قصور و بی‌توجهی آنان نسبت به اقدامات در خور و پیشگیرانه؛ نیروی زمینی سپاه با به‌کارگیری یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) شنبه (دوم مهرماه) انهدام مقرها و مراکز استقرار، طراحی و توطئه چینی گروهک‌های متجاوز تروریستی و ضدانقلاب در آن سوی مرزهای کشور در اقلیم شمال عراق را با عملیات آتش‌باری و حملات توپخانه‌ای آغاز کرده‌اند و اطلاعات تکمیلی متعاقباً به آگاهی رسانده خواهد شد.

هشتگ بازداشت علی کریمی ترند شد
مجید منعمی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در راستای برخورد با عناصر اغتشاشگر اعلام کرده است تعدادی از عوامل برهم زننده نظم عمومی اخیر که ارتباطاتی با جریانات خارجی هم دارند، در این استان دستگیر شده‌اند. فرمانده انتظامی استان گیلان هم از دستگیری ۷۳۹ نفر از اغتشاشگران در سطح استان خبر داد و اعلام کرد ۶۰ نفر از این افراد زن بوده‌اند و تعداد زیادی از این افراد نیز بومی گیلان نبوده و از سایر استان‌ها برای اغتشاش و آشوب وارد گیلان شده بودند. فرماندار قم هم در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به دستگیری و تعقیب قضایی تعدادی از تخریب کنندگان و محرکان به آشوب گفت: در میان دستگیرشده‌ها افرادی با سوابقی چون تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه حضور داشتند، البته تعدادی از افراد دستگیر شده نیز جوانان کم سن و سال بدون انگیزه و تنها به دلیل هیجانات القایی در فضای مجازی وارد این اغتشاشات شده‌اند. محمد کریمی دادستان ساری نیز از دستگیری ۴۵۰ آشوبگر در ناآرامی‌های چند روز گذشته ساری خبر داد که در برخی نقاط مازندران با هدایت عوامل ضدانقلاب خارجی به ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی حمله و آسیب رسانده‌اند. سازمان اطلاعات سپاه شهرستان رباط کریم هم در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک تبعه خارجی و ۶ نفر لیدر داخلی جهت ایجاد آشوب در این شهرستان خبر داد. رئیس شورای تأمین شهرستان قرچک نیز از دستگیری لیدر اغتشاشات توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در این شهرستان خبر داد. به نقل از یک منبع آگاه، تعدادی از لیدرهای اغتشاشات و ناامنی‌های روزهای اخیر تهران با رصد اطلاعاتی و تلاش نیروهای انتظامی و سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه شهرستان پاکدشت شنبه شب گذشته دستگیر شدند. بر اساس خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس، تعدادی از افرادی که در چند روز اخیر از طریق فضای مجازی اعلام فراخوان جهت اغتشاشات و برهم زدن نظم امنیت عمومی در شهرستان ملارد کرج را داشته‌اند نیز با رصد و اشراف نیروهای سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شده‌اند. براساس اخبار واصله از شهر زنجان، با اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته توسط نهادهای امنیتی این منطقه، چهار نفر از لیدرهای اغتشاشات شهر زنجان نیز که قصد انجام عملیات‌های خرابکارانه داشتند، پیش از هرگونه اقدامی دستگیر شدند.
داوری، فرماندار مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد لیدرهای ایجاد ناامنی و آشوب و کسانی که به اموال عمومی آسیب رسانده بودند، دستگیر شده‌اند. در این میان، ماجرای بازداشت احتمالی و استرداد علی کریمی به عنوان لیدر مجازی اغتشاشات شهریور و مهر ۱۴۰۱ به یکی از داغ ترین موضوعات بحث در اینستاگرام تبدیل شده است. بازیکن پیشین تیم ملی ایران که حالا لقب لیدر مجازی اغتشاشات را گرفته، ساعت‌هاست که در اینستاگرامش فعالیتی نداشته و همین موضوع سبب شده تا بحث‌ها درباره احتمال بازداشت و استرداد علی کریمی از کانادا داغ شود. سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز اعلام کرده تعدادی از مخلان امنیت و آشوبگران با لباس مبدل و پوشش زنانه همراه با کوکتل مولوتوف در منطقه رجایی شهر کرج را شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

تلاش‌ها برای نقض حاکمیت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز به اقدامات فتنه‌گرانه و مداخله‌جویانه دولت‌تروریستی آمریکا نسبت به تحرکات اخیر این دولت در ضدیت با امنیت جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. کنعانی شنبه شب در واکنش به اقدام دولت آمریکا
در خصوص برخی تحریم‌ها در حوزه ارتباطات با انتشار پیامی در فضای توییتر نوشت: آمریکا همواره در پی تضعیف امنیت و ثبات ایران بوده و البته ناکام مانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نوشت: با کاستن از شدت چند تحریم ارتباطی - و در عین حال پابرجا نگه داشتن فشار حداکثری - آمریکا منافقانه در پی پیشبرد اهداف خود علیه ایران است. کنعانی در پایان این متن تأکید کرد تلاش‌ها برای نقض حاکمیت ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ضرورت شکل‌گیری مطالبه منطقه‌ای برای اخراج آمریکا
در همین رابطه یک کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به فتنه‌های اخیر با اشاره به دو دیدگاه موجود در بین صاحبنظران خودی به ما می‌گوید: دیدگاه اول بر اساس شواهد و قرائن به این نتیجه می‌رسد که این فتنه‌ها ازپیش طراحی شده است و نگاه دوم به ما می‌گوید این یک حادثه است. دکتر علی سروش ادامه می‌دهد: آمریکا در روابطش با ایران مسئله دست اندازی به حاکمیت ملی ما را با کودتای ۲۸ مرداد آغاز کرده و همچنان بر این مفسده ضدبشری تأکید دارد. وی ادامه می‌دهد: پس قطعاً مداخله آمریکایی‌ها روشن است و در همین راستا تلاش دارند با رفع برخی تحریم‌های مخابراتی نسبت به تخریب هرچه بیشتر نظم اجتماعی ایران گام بردارند. این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: در مسئله اخراج آمریکا از منطقه دو نکته مهم است. در مرحله اول نیازمند پیگیری سوژه اخراج آمریکا از منطقه در اذهان نخبگان و مردم خودمان هستیم و در مرحله دوم باید با روشنگری اقدامات کاخ سفید بر علیه مردم کشورمان نزد افکار عمومی، روایت صحیحی در راستای جهاد تبیین داشته باشیم. باید با روایت صحیح از آنچه آمریکا بر سر ملت ایران آورده، مردم را نسبت به ضرورت اخراج این متجاوزان از منطقه متقاعد کنیم و همین اتفاق باید برای کشورهای منطقه نیز بیفتد و باید مانع از استمرار حضور آمریکا در این مناطق نیز شود که این مهم مستلزم شکل‌گیری مطالبه منطقه‌ای است. وی در پایان می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران ابتکار عمل‌های مهمی را برای واکنش به دسیسه‌های آمریکا دارد که در وقت مقتضی در مذاکرات و تحولات منطقه به رخ آن‌ها کشیده خواهد شد و این بستگی دارد به اینکه طرف آمریکایی چه میزان به ادامه این بازی ضدانسانی اهتمام دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.