روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ بود که انتشار یک فراخوان جمعی در روزنامه لوپاریزین معترضان را به خیابان‌ها کشاند.

فرانسه با جلیقه زردها چه کرد؟

این افراد که برای همدردی با کارگران، جلیقه زرد پوشیدند دست به اعتراضات سراسری زدند و نام «جلیقه زرد» را بر خود نهادند. این اعتراضات در پاسخ به اظهارات الیزابت بورن، وزیر راه فرانسه درباره قیمت سوخت بود که اعلام کرد بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوئیل ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش خواهد یافت.رانک بولر، یکی از اعضای شناخته‌شده جنبش «جلیقه زرد» می‌گوید: «انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد. اکنون این جنگ برای ما، جنگ مالیات سوخت است».

عقب‌نشینی نمایشی مکرون
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سه روز پس از آغاز نخستین اعتراضات «جلیقه زرد»ها، در سفر خود به بلژیک بدون نام بردن از این جنبش گفت: «تنها با گفت‌وگو و ارائه توضیحات است که می‌توان به این اعتراض‌ها پایان داد. ما باید با یک روحیه جمعی مسئول باشیم».
مکرون پس از مذاکره با نماینده جلیقه‌زردها در عقب‌نشینی نمایشی گفت: «پس از شنیدن سخنان بخش عمده‌ای از نمایندگان جنبش که در روزهای اخیر با آن‌ها گفت‌وگو کردم، اعلام می‌کنم اجرای طرح مالیات بر سوخت به مدت
۶ ماه به حال تعلیق درمی‌آید».اما این عقب‌نشینی نمایشی فایده‌ای نداشت و دامنه اعتراضات به بلژیک، هلند و حتی مجارستان، لهستان و صربستان نیز به‌طور موقت سرایت کرده بود.

جلیقه‌زردها در مارپیچ سکوت
جلیقه زردها ۴۵ هفته به میدان آمدند و حضور آن‌ها رو به سردی رفت. آن‌ها پس از یک وقفه طولانی دوباره ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به تورم فزاینده به خیابان آمدند که این حضور آن‌ها با برخورد پلیس ضد شورش و گاز اشک‌آور مواجه شد. پارلمان فرانسه در گزارشی آماری هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بودجه‌ای هشت ماه اعتراض جلیقه‌زردها را منتشر کرده است. براساس این گزارش، بیشترین پیامدهای اقتصادی مربوط به شهر پاریس است. پیامدهای اقتصادی وارده بر کسبه ۱۷۵میلیون یورو و مجموع خسارات و هزینه‌های وارده بر شهر پاریس معادل ۱۰٫۴۳ میلیون یورو بوده است. اعتراض‌ها بر گردشگری پاریس نیز تأثیرگذار بوده و براساس آخرین آمارهای رسمی که «کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه اعلام کرده، حدود ۲هزارو۵۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان و هزارو۷۱۷ نفر از نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند که در میان آن‌ها ۲۴ نفر چشم خود را ازدست‌داده‌اند.
دستاورد این اعتراضات نه استعفای رئیس‌جمهوربود، نه انحلال مجلس، نه پذیرش همه‌پرسی شهروندی و آنچه مشخص است دستاورد عمده‌ای به همراه نداشته است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.