بالاخره پس از ۱۳ سال از تصویب طرح اصلاح الگوی کشت، امروز این طرح با کش و قوس‌های فراوان رونمایی شد.

پس از ۱۳ سال معطلی، طرح اصلاح الگوی کشت رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، بالاخره پس از گذشت ۱۳ سال از تصویب طرح اصلاح الگوی کشت و با گذشت کش و قوس‌های فراوان، طرح ملی اصلاح الگوی کشت امروز در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد. طرحی که به گفته ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از برنامه دوم توسعه در برنامه‌ها بوده؛ اما به دلیل مشکل در اجرا و نه دانش، بر زمین مانده بود.

طبق وعده دولت قرار بود این طرح شهریور ماه ابلاغ و اول مهر ماه همزمان با آغاز فصل کشت، اجرایی شود؛ اما به دلیل ناهماهنگی‌ها و طبق گفته محمد قربانی، معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغش به علت حضور نداشتن وزرای مرتبطه، چند روزی به تعویق افتاد.

طبق گفته مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی این طرح برای ۱۳۳ محصول کشاورزی است؛ اما از آنجایی که ۱۵ محصول ۳۳ درصد در سبد تولیدات کشاورزی قرار گرفته، تمرکز روی این محصولات خواهد بود.

همچنین به گفته علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی این طرح امسال در بخش زراعت و در سال آینده در بخش‌های باغبانی و دیگر در بخش‌های کشاورزی اجرا می‌شود.

وی می‌گوید: ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است که ۱۲ میلیون هکتار کشت دارد و غلات مهمترین رکن امنیت غذایی و نباتات علوفه‌ای که بخش دام را تغذیه می‌کند در این بخش وجود دارد، همچنین قرار است تولیدات صنعتی و غیره هم در این بخش کشت می‌شود.

اما چرا اجرای این طرح این میزان دارای اهمیت است؟

طبق گفته تحلیلگران اقتصاد کشاورزی، طرح الگوی کشت ضرورتی غیرقابل اجتناب در حوزه کشاورزی و اجرای آن بسیار حیاتی است، چراکه به دلیل نداشتن برنامه صحیح کشت هرساله با افزایش قیمت در برخی محصولات و از طرفی با کاهش شدید قیمت و حتی نبود مشتری برای برخی دیگر مواجه هستیم که همین امر علاوه بر اینکه کشاورزان را از ادامه زراعت مأیوس می‌کند، اتلاف منابع آبی را هم به دنبال دارد.

بسیار مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از کشاورزان در موعد برداشت محصول، به دلیل قیمت‌های بسیار نازل و نبود مشتری، اقدام به امحای کشت خود کرده‌اند که همه این اتفاقات، محصولِ نبود برنامه منسجم در حوزه کشاورزی است.

بر اساس آمار موجود، با اصلاح الگوی کشت، تولید محصولات باغی در یک هکتار تا حدود ۵۰ درصد نسبت به کشاورزی سنتی افزایش می‌یابد و در مصرف آب هم سالانه صرفه جویی ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه در ۱۰ هزار متر مربع عرصه کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

به گفته پیمان فلسفی، معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی یکی از مزیت‌های اجرایی شدن این طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی تا ۳۰۰ میلیون تن است که در این صورت نه تنها می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم، بلکه خواهیم توانست دو برابر آن‌هم صادرات داشته باشیم.

اصولا از جمله دلایل مهم در اجرای الگوی کشت هم خودکفایی در تولید محصولات اساسی از جمله گندم، ذرت، سویا، جو، دانه‌های روغنی و غیره است و هم کاهش هدررفت منابع آبی که بیش از ۸۰ درصد مصرف منابع آبی را حوزه کشاورزی به خود اختصاص داده که اجرایی شدن الگوی کشت، صرفه جویی ۴ میلیارد مترمکعبی آب در سال اول اجرای طرح را به دنبال دارد.

قرار است در این طرح، کشت برنج امسال به واسطه آبیاری نواری تا ۵۰۰ هزار تن در دستور کار قرار گیرد و اصلاح بذر هیبرید هم از ۴ تن در هر هکتار به ۱۲ تن در هر هکتار برسد و کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها منتقل شود.

تمامی این مسائل سبب می‌شود که تحقق الگوی کشت به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شود و از آنجا که طبق اعلام مسئولان مربوطه در سال آینده برای اجرای طرح به ۴۰ همت(هر همت ۱۰۰۰ میلیارد تومان) نیاز داریم؛ این امر هماهنگی همه دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌ نیرو، سازمان محیط زیست، برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و داریی و بانک مرکزی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه آبیاری و حمل و نقل، توجیه درست کشاورز و توانمند کردن آنان و در نظرگرفتن سیاست‌های تشویقی را می‌طلبد.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.