تنها دو روز پس از انفجار پل کریمه، روسیه با حملات سنگین موشکی و پهپادی، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر این کشور را هدف قرار داد.

پوتین زد، اروپا کُپ کرد

بنا بر گزارش‌ها، علاوه بر کی‌یف، شهرهای زاپروژیا، دنیپرو، لویو، ژیتومیر، خملنیتسکی و ترنوپیل هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این انفجارها حوالی ساعت ۸:۱۵ صبح به وقت محلی رخ داده است. به گزارش خبرگزاری دولتی اوکراین «اونیان» صدای چهار انفجار در کی‌یف شنیده و اخباری نیز درباره عملکرد پدافند هوایی ارتش منتشر شده است. تصاویری هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که برخاستن ستون‌های دود از پایتخت اوکراین را نشان می‌دهد. وزارت کشور اوکراین خبر داده در حملات موشکی روسیه به کی‌یف، هشت نفر کشته و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. برخی منابع می‌گویند مسکو با بیش از ۲۰فروند موشک کروز مواضع نیروهای اوکراینی را به‌طور گسترده بمباران کرده است. اما رویترز مدعی شد بیش از ۷۵ موشک به شهرهای اوکراین شلیک شده که پدافند هوایی ۴۱موشک را منهدم کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک هم اعلام کرد در جریان این حملات به شهر کی‌یف، پل «کلیچکو» منفجر شده است.
«آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین نیز گفت: یک موشک در خیابان «ولادیمیر سکایا» کی‌یف، جایی که مقر سرویس امنیت دولتی و دفتر رئیس جمهور اوکراین در نزدیکی آن قرار دارد، سقوط کرده است.
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پی این تحول با انتشار پیامی گفت: «آن‌ها (روسیه) تلاش دارند ما را نابود کنند و موجودیت ما را از صحنه روزگار حذف کنند». وزیر دفاع اوکراین هم اعلام کرد: ما با متحدانمان کار خواهیم کرد تا حمایت کنند و روسیه را بابت «جنایت‌هایش» پاسخگو خواهیم کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اما اعلام کرد این حملات گسترده در پاسخ به اقدام تروریستی اخیر کی‌یف صورت گرفته است. اشاره پوتین به انفجار پل کریمه است. گفتنی است، بامداد شنبه رسانه‌ها از وقوع انفجاری مهیب در پل شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. این پل معروف به «کرچ»، کریمه را به دیگر مناطق روسیه وصل می‌کند. شبه‌جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین، سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی رسماً به خاک روسیه الحاق شد. اهمیت این پل تا حدی است که برخی انهدام آن را به عنوان یکی از گزینه‌های غرب برای پاسخ به پوتین در صورت آغاز جنگ اتمی می‌دانستند. مقامات روس پس از این اقدام، انگشت اتهام را به سمت اوکراین نشانه رفته و وعده انتقام داده بودند.

اتحادیه اروپا: شوکه شدیم!
اقدام کم‌سابقه مسکو در موشک‌باران گسترده اوکراین البته به‌سرعت با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: امیدواریم شرایط به‌زودی تنش‌زدایی شود. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ضمن ابراز تأسف از این اقدام، اعلام کرد: «عمیقاً شوکه شده‌ایم»! به نظر می‌رسد دیگر دولت‌های اروپایی نیز حملات روسیه را خط و نشانی برای اتحادیه قلمداد کرده و درصدد آماده‌سازی ساز و برگ خود برای مقابله با ارتش پوتین هستند. در این راستا «جانا چرنوچووا» وزیر دفاع جمهوری چک در یک گفت‌وگوی تلویزیون دولتی با ادعای اینکه تهدیدی از طرف روسیه برای تضعیف صنعت تسلیحاتی در کشورهایی که به اوکراین کمک می‌کنند وجود دارد، گفت: «وزارت دفاع چک در حال آماده‌سازی تغییری در قانون است که حفاظت مؤثرتری از زیرساخت‌های حیاتی را ممکن می‌سازد». همزمان یک مقام ارشد نظامی آلمان نیز درباره حملات به زیرساخت‌های حیاتی این کشور هشدار داد و از شهروندان آلمانی خواست چراغ قوه و باتری کافی در منازل داشته باشند. سرلشکر «کارستن بروئر» فرماندهی عملیات منطقه‌ای آلمان با بیان اینکه این وضعیتی است که دیگر نه صلح واقعی که جنگ واقعی وجود دارد، افزود: جنگ روسیه علیه اوکراین وضعیت امنیتی جدید در اروپاست.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.