رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه ارس صبح روز گذشته با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان ارشد این نهاد آغاز شد.‌

دکترین حفاظت از مرزها

این رزمایش با محوریت قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی به مدت سه روز برگزار می‌شود و قرار است در آن برای نخستین بار عملیات نصب پل شناور بر رودخانه ارس برای تردد ادوات و تجهیزات نظامی انجام شود. عملیات‌هایی مانند هِلی‌بُرن، چتربازی، تاخت شبانه، رزمی بالگردها، پهپادهای رزمی و انتحاری، کنترل جاده‌های مواصلاتی، تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی جزو سایر برنامه‌های رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه است. یکی از نکات این رزمایش، اجرای سناریوهای ترکیبیِ دفاعی برای نخستین بار در نیروی زمینی سپاه است. سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در جمع شرکت‌کنندگان رزمایش با اشاره به این مسئله که دشمن در فضای حقیقی شکست خورده و از فضای رسانه‌ای نفوذ می‌کند، گفت: اگر تغییری در گوشه‌ای از منطقه اتفاق بیفتد و منافع ما به خطر بیفتد، آن وقت ما بی‌طرف نیستیم و از منافع ملی خود دفاع می‌کنیم و این برای ما خط قرمز است. سردار سلامی در ادامه به آل‌سعود هشدار داد مراقب رفتارشان باشند و رسانه‌هایشان را کنترل کنند وگرنه دود آن به چشم خودشان خواهد رفت زیرا حامیان صهیونیزم آسیب‌پذیر هستند.
جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس، سخنرانی فرمانده کل سپاه را برگرفته از یک محاسبه دقیق زمانی و مکانی مناسب دانست و آن را نمود پرمغز بودن تحلیل نیروهای مسلح در مقابله با تهدید و تحرک بدخواهان ایران اسلامی در حوزه جنگ ترکیبی و ارضی قلمداد کرد و حضور نیروهای مسلح در شمال‌غرب کشور را خنثی‌کننده بخشی از تهدیداتی دانست که از سوی برخی کشورهای همسایه در حوزه ژئوپلتیکی متوجه کشورمان است. این کارشناس سیاسی با اشاره به جنگ ترکیبی راه‌اندازی شده علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این روزها آل‌سعود با نقش‌آفرینی بارز برای راه‌اندازی جنگ داخلی در کشورمان به میدان آمده و با تأمین مالی رسانه‌های ضد انقلاب و حمایت تسلیحاتی از برخی کشورهای منطقه و کمک‌رسانی به برخی گروه‌های تجزیه‌طلب قومیتی، از خطوط قرمز عبور کرده است. قنادباشی افزود: اشاره سردار سلامی دقیقاً به مداخله‌جویی آل‌سعود است که به‌ویژه پس از روی کار آمدن سلمان و بن‌سلمان، با ۱۴مورد اقدام علیه ملت ایران کارنامه سیاهی رقم زده‌اند و در حال حاضر نقش آن‌ها در سوق دادن کشورهای منطقه به اقدام علیه امنیت ملی ایران و تشویق آن‌ها به ائتلاف با رژیم صهیونیستی، غیرقابل اغماض است. با این اوصاف باید به آن‌ها گوشزد کرد صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران حدی دارد و باید با تعدیل رفتار خود مانع واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران شوند.
مهدی بختیاری، کارشناس مسائل دفاعی نیز با اشاره به برگزاری رزمایش‌های پررنگ سال‌های اخیر در منطقه شمال‌غرب کشور، آن‌ها را حامل پیام‌های مهمی برای کسانی دانست که به دنبال برهم زدن نظم منطقه‌ای هستند. بختیاری با اشاره به درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان و احتمال اینکه دولت باکو بخواهد دروازه زمینی ایران به اروپا را تحت تصرف خود درآورد، گفت: دلیل اصلی برگزاری این رزمایش اعلام آمادگی ایران برای مقابله سریع با هرگونه تهدید است. وی تمرین عبور از رودخانه ارس به عنوان رودخانه مرزی بین ایران و آذربایجان برای نخستین بار توسط نیروهای مسلح کشورمان را حامل پیام آمادگی ایران برای مقابله با هرگونه توسعه‌طلبی از سوی دیگر کشورها دانست و گفت: هیچ کشوری حاضر نیست مرزهای خود را محدود کند. در صورت قرار گرفتن این مرزها در دست دولت آذربایجان، دسترسی ما به قفقاز و اروپا محدود و منوط به خواست آذربایجان می‌شود. مسئله حفظ سلامت کریدورهای ترانزیتی این منطقه موضوع مهمی است که متوجه امنیت ملی همه کشورهای دخیل در آن است و اگر جمهوری اسلامی درزمینه این مرزها کوتاه بیاید موجب ضعف اثرگذاری ایران در تجارت بین‌الملل و منافع ملی خواهد شد. وی افزود: باید با هر تهدیدی متناسب با نوع آن برخورد کرد زیرا خطر نفوذ رژیم صهیونیستی و اقدامات ترکیه در قضایای آذربایجان برای کسی پوشیده نیست. این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به تهاجم پهپادی چندی پیش رژیم صهیونیستی از طریق آسمان آذربایجان به کشورمان و انهدام این پرنده متجاوز در آسمان کشور، گفت: دکترین دفاعی کشورمان در حال حاضر مقابله با هرگونه شبکه تهدیدزا در اطراف مرزهای کشور است و مسئله ژئوپلتیک به عنوان یک تهدید فوری قلمداد می‌شود که باید درزمینه آن رصد ویژه داشته باشیم.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.