مدیرکل امور اجرایی زکات کشور در گفتگو با قدس آنلاین گفت: در شش ماهه نخست سال جاری استان های خراسان رضوی، البرز، مازندران و آذربایجان غربی جزو استان های پیشرو در جمع آوری زکات بوده اند که به طور مثال در خراسان رضوی بیش ۸۵میلیارد تومان و در تهران نیز رقمی بالغ بر ۵۹میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است.

جمع آوری ۱۳۰۰میلیارد تومان زکات در شش ماهه اول سال جاری در کشور

حجت الاسلام محمد طاها مهری درباره مقدار زکات جمع آوری شده در شش ماه ابتدایی سال جاری گفت: مجموع زکات جمع آوری شده در دبیرخانه شورای زکات کشور در شش ماهه نخست سال اعم از زکات واجب، مستحب، فطریه، نقد و کالا بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: رقم ذکر شده به تنهایی مجموع زکات در دبیرخانه شورای زکات کشور مستقر در کمیته امداد امام خمینی(ره) است در حالی که اگر مقدار جمع آوری شده زکات در دفاتر ائمه جمعه، دفاتر مراجع تقلید، سازمان ها و نهادهای خیریه نیز به آن اضافه شود یقینا رقم بسیار بالاتر از این خواهد بود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره این که استان های پیشرو در جمع آوری زکات کدامند گفت: در شش ماهه نخست سال جاری استان های خراسان رضوی، البرز، مازندران و آذربایجان غربی جزو استان های پیشرو بوده اند. البته ناگفته نماند که در سال های اخیر در برخی استان ها که قبلا در این زمینه فعال تر بوده اند، به دلایلی از جمله خشکسالی، کرونا و مشکلات کسب و کار، جمع آوری زکات کمرنگ تر شده است.

مهری به عنوان مثال خاطر نشان کرد: در خراسان رضوی بیش ۸۵میلیارد تومان و در تهران نیز رقمی بالغ بر ۵۹میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است.

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور در پاسخ به این سوال که وجوه جمع آوری شده، صرف چه اموری می شود گفت: در هزینه کرد مبالغ، دو مقوله مدنظر است؛ یکی امور معیشتی و دیگری پروژه های عام المنفعه.

وی ادامه داد: طی دو سال کرونا با توجه به وجود مشکل در برخی کسب و کارها و فشار اقتصادی ناشی از آن، تقریبا بیش از ۸۵درصد مبالغ زکات صرف امور معیشتی از قبیل: کمک هزینه جهیزیه، بازسازی مسکن قشر ضعیف جامعه، هزینه های کمک درمانی و کمک تحصیلی می شود.

مهری درباره هزینه کرد مبالغ جمع آوری شده زکات در امورعام المنفعه نیز توضیح داد: پروژه های عام المنفعه شامل کمک به ساخت حسینیه، درمانگاه، مسجد، غسالخانه و راه های روستایی می شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به پیام نورانی مقام معظم رهبری در بحث نهضت احیا و ترویج زکات گفت: فریضه الهی زکات علاوه بر آیات و روایات با عنوان نظام مالی اسلام و اقتصاد اسلامی برای دستگیری از مستمندان، نیاز به فرهنگ سازی دارد تا همه افراد جامعه درباره آثار و خیرات و برکات زکات بیش از پیش آگاهی یابند.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه فرهنگ سازی تنها کاری که می توان انجام داد شفاف سازی از طریق صداوسیما و دیگر رسانه ها در جهت تنویر افکار عمومی است تا مردم و مؤدیان زکات در جریان امور هزینه کرد مبالغ زکات جمع آوری شده قرار گیرند.

مهری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از راهکارها برای فرهنگ سازی فریضه الهی زکات، برگزاری جشنواره های علمی، ترویجی و تکریمی زکات است که در حال حاضر تقریبا در ۸ استان با حضور کارگزاران و عاملین زکات، ائمه جمعه، فرمانداران، مدیران و مبلغان و مؤدیان زکات، اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شده تا در ترویج این فریضه الهی مساعدت و این امر در بین مردم نهادینه شده شود.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.