جشنواره سیب مراغه با هدف معرفی ظرفیت‌های تولید و فراوری سیب شهرستان مراغه و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار و از کشاورزان نمونه منطقه نیز تقدیر به عمل آمد.

قطب تولید سیب آذربایجان شرقی در انتظار سرمایه گذاران

به گزارش قدس آنلاین، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این جشنواره، با بیان این‌که نام مراغه، تداعی کننده ظرفیت‌های مختلف این شهرستان است، گفت: از محصولات صنعتی گرفته تا کشاورزی در این جشنواره برای شرکت کنندگان عرضه شود.

وی با بیان این‌که مراغه قطب اول تولید سیب استان بوده و باید جشنواره‌ای در سطح استان برای آن برگزار شود، افزود: گمان می‌شود که سیب یک محصول آب بر بوده و چون مراغه در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد، باید کشت آن متوقف شود، در حالی که اینگونه نیست و هر منطقه‌ای شرایط خاص خود را دارد و این شرایط است که کشاورران سوق می‌دهد که کدام محصول را در کدام منطقه تولید کنند و برای همین امر، کیفیت سیب مراغه زبانزد است.

وی با اشاره به این‌که حدود ۳۷ هزار هکتار باغات بارور سیب در استان داریم، ادامه داد: امسال ۶۰۰ هزار تن سیب در استان برداشت می‌کنیم که ۲۷۰ هزار تن آن فقط در مراغه است. از سطح زیرکشت سیب استان باید بیش از یک میلیون تن سیب برداشت می‌شد اما به دلیل استفاده غیر بهینه از آب، مقدار تولید کمتر از انتظار است.

فتحی گفت: وقتی متوسط عملکرد تولید سیب مراغه ۲۲ تن در هکتار است، یعنی کشاورزانی داریم که عملکرد تولید آن‌ها پنج و ۹۰ تن است. باید برنامه داشته باشیم تا برای جشنواره بعدی، عملکرد تولید در واحد سطح باغات را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به بالا بودن میزان پرت محصول سیب مراغه، افزود: بالغ بر ۳۰ درصد سیب تولیدی مراغه جزو ضایعات است، در حالی که مقدار استاندارد این امر، پنج الی ۱۰ درصد است.

وی با بیان این‌که محدودیت آب یک واقعیت است، گفت: نوع آبیاری در ارتقای عملکرد محصول مهم است و باید در دوران بحران آبی، کاهش مصرف آب را با سیستم نوین آبیاری جبران کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت دولت از تجهیز باغات به سیستم نوین آبیاری، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های بخش کشاورزی، عدم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است اما با تلاش سه ماهه گذشته، با حضور تعداد ۴۰ شرکت دانش بنیان، دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی استان را با حضور معاون وزارت جهادکشاورزی افتتاح کردیم.

وی با بیان این‌که نخستین شتابدهنده بخش کشاورزی کشور در تبریز رونمایی شد، گفت: این شتابدهنده‌ها در بخش بازرگانی ایفای نقش می‌کنند و باید از ظرفیت آن‌ها برای بازاریابی استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت کنسانتره میوه در استان، افزود: ظرفیت کنسانتره میوه استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است‌.

دانش بنیان فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی است

در ادامه، داود اسدیان فرماندار مراغه، با بیان این‌که برگزاری جشنواره یکی از ضروریات برای معرفی ظرفیت سیب شهرستان است، اظهار کرد: دانش بنیان یعنی ارتقای عملکرد تولید و فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی است.

وی افزود: مقدار آب در بخش کشاورزی مراغه بسیار محدود بوده و سطح سفره‌های زیرزمینی نیز در حال کاهش است اما می‌توان با روش‌های دانش بنیان از یک ششم مصرف آب کنونی برای آبیاری مزارع و باغات استفاده کرد.

وی با بیان این‌که می‌توانیم با همراهی کشاورزان و مسئولان، مصرف بهینه آب را داشته باشیم، افزود: امسال با کاهش شدید نزولات آسمانی مواجه هستیم و چه بسا ممکن است وضعیت بدتر از سال گذشته باسد، از این رو لازم است تا به سمت دانش بنیان و بهینه سازی حرکت کنیم.

اسدیان با بیان این‌که برگزاری نشست‌های علمی، گفتگو محور و آسیب شناسی در نحزه کشت، داشت و برداشت در جشنواره سیب مراغه الزامی است، گفت: باید برای حل مسائل، رویکرد علمی داشته باشیم و مقالاتی ارائه شود و برگزاری جشنواره برای شهرستان مراغه، آورده‌ای داشته باشد تا مشکلات از طریق برگزاری جشنواره‌های علمی حل شوند.

وی با اشاره به قطب تولید سیب بودن مراغه، ادامه داد: خام فروشی یکی از معضلات جدی شهرستان بوده و جفا در حق شهرستان و کشاورزان است. از این رو برای پویایی اقتصاد شهر باید رویکردها را تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: سود اصلی تولید محصولات باید متوجه کشاورزان باشد و حق اهالی منطقه است تا آورده اقتصادی محصول را برای اشتغال زایی، توسعه و رونق حداکثری استفاده کنند.

فرماندار مراغه با بیان این‌که یکی از ضرورات شهرستان، تاسیس شهرک صنایع غذایی است، افزود: از این طریق است که فراورده‌های سیب به بهترین صورت و با ارزش چند برابری به فروش می‌رسد.

وی در خاتمه اعلام آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران علاقمند تاسیس صنایع تبدیلی کرد.

کاهش عملکرد تولید سیب مراغه به خطار شرایط جوی

در ادامه سعید خیراندیش، مدیر جهادکشاورزی مراغه نیز اظهار کرد: متوسط تولید سیب سال گذشته مراغه ۲۲ تن بود که تولید ۳۳۰ هزار تن سیب را در این شهرستان به همراه داشت اما امسال متوسط تولید در هر هکتار به دلیل بارندگی بی‌موقع و سرمای زودرس بهاره به ۱۹ تن در هر هکتار و حجم تولید به ۲۷۰ هزار تن کاهش یافت.

وی افزود: ۱۲۰ هزار تن از سیب‌های تولیدی شهرستان درجه یک بوده و در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود. ۸۰ هزار تن هم به صورت تازه‌خوری و مصرف انبار می‌شوند و ۷۰ هزار تن نیز سیب درجه سه بوده و در کنار جاده‌ها دپو می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در مراغه، گفت: تعداد ۵۴ سردخانه فعال در مراغه وجود دارد که ظرفیت آن‌ها ۱۵۷ هزار تن بوده و حدود ۲۵ درصد آن خالی است.

خیراندیش با اشاره به ۴۱ سردخانه در حال احداث مراغه، تاکید کرد: مجموع ظرفیت سردخانه‌های مراغه در دو سال آینده بالای ۵۰۰ هزار تن خواهد بود که مازاد ظرفیت سیب تولیدی شهرستان است.

وی با بیان این‌که بحث بسته‌بندی و سورتینگ مشکل عمده سیب مراغه است، افزود: فقط در یکی از سردخانه‌های شهرستان امکانات سورتینگ و بسته‌بندی داریم.

وی با اشاره به فعالیت پنج واحد صنایع تبدیلی سیب در مراغه، گفت: از سرمایه گذاران عزیز برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی سیب مراغه استقبال و حمایت می‌کنیم.

با اجرای کشاورزی قراردادی، نگرانی بابت سم و کود نخواهیم داشت

در ادامه علی علیزاده، نماینده مردم میانه و مراغه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با برنامه وارد وزارتخانه شده است، اظهار کرد: اگر کشاورزی قراردادی در مراغه و برای باغ‌های سیب این شهرستان اجرایی شود، باغداران از بابت کیفیت سم و کود نگران نخواهند بود.

وی افزود: امرار معاش بیش از ۸۰ هزار نفر از جمیعت مراغه به محصول سیب گره خورده و باید برای بهبود زندگی این خانوارها برنامه‌ریزی کنیم و هیچ باغداری نباید دغدغه فروش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گاه با هدف تنظیم بازار، مرزهای صادرات محصول سیب صادرات بسته شده بود تا این میوه کمی ارزان‌ تر به مردم عرضه شود در حالی که معیشت عده‌ای با این تصمیم به خطر می‌افتاد.

وی تاکید کرد: حجم تولید سیب شهرستان در سال‌های آتی به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد که بایستی از الان برای آب مورد نیاز و بازاریابی آن حجم از محصول برنامه ریزی شود.

علیزاده با اشاره به وجود ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز در مراغه، افزود: اگر مصرف بی‌رویه آب متوقف نشود در آینده‌ای نه چندان دور با معضلات اجتماعی مواجه می‌شویم. بر اساس گفته‌ی کارشناسان، حذف چاه‌های غیرمجاز و توسعه کشاورزی مکانیزه می‌تواند به مدیریت مصرف آب منجر شود.

وی هم‌چنین در خصوص شهرک صنایع تبدیلی مراغه، گفت: با انجام پیگیری‌های دو ساله، قرار است تا این شهرک تا پایان سال جاری کلنگ‌زنی شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.