نباید همیشه به شعار دادن اکتفا کنیم، مسئولان و هنرمندان باید دست به دست هم دهند و جواب مناسب به فیلم های ضد ایرانی بدهند.

چگونه جلوی تحریف تاریخ ایران در سینمای هالیوود بگیریم؟/ شعار دادن کافیست فیلم خوب بسازیم

آمریکایی ها به عنوان خالقین سینما در جهان اکثرا از این صنعت به عنوان یک ابزار برای شکل دادن به اذهان عمومی در جهت منافع خودشان استفاده کرده اند. در واقع هالیوود علاقه خاصی به تحریف تاریخ و سرزنش برخی جوامع در فیلم هایش دارد. از دهه ۹۰ میلادی به بعد موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی در رسانه های غربی به وجود آمد و استفادی زیادی از سینما به عنوان یک ابزار تاثیرگذار در جهت القای پیام هایشان کردند. غربی ها در سینمای خود به تحریف تاریخ بدون هیچ ترسی می پردازند و سعی دارند مسلمانان و به خصوص ایرانی ها را انسان هایی خشن، بدون تمدن و تروریست معرفی کنند. نمونه این موضوع در فیلم «اسکندر» ساخته «الیور استون» مشهود است. فیلم روایت ماجرای کودکی و تربیت اسکندر و سپس نبرد او با داریوش سوم و نابودی امپراتوری هخامنشیان است. در این فیلم اسکندر را چهره ای مهربان، با گذشت و شجاع معرفی کرده اند که در نبرد ایرانیان با شجاعت به پیروزی می رسد. در صورتی که آوازه خشونت و آزارهای اسکندر نسبت به ایرانیان به گوش همگان رسیده است. در مجموع با توجه به اینکه چند سالی است موج فیلم های ضدایرانی و اسلام ستیز شدت گرفته این سوال مطرح است که در مقابل مسئولان و هنرمندان کشور ما برای مقابله با این موج، جلوگیری از تهاجم فرهنگی و جلوگیری از تحریف تاریخ برای نسل آینده چه کاری انجام داده اند؟ در ادامه با «جبار آذین»، منتقد سینما به بررسی این موضوع می پردازیم.

«جبار آذین»، منتقد سینما در گفت و گو با قدسینما گفت: تاریخ از منابع اساسی فرهنگ، هنر و چگونگی زندگی انسان ها در تمامی کشورها است. اگر در انتقال تاریخ، آگاهانه یا ناخواسته وفاداری صورت نگیرد و تحریف هایی داخل شود بدیهی است که به جعل تاریخ و انتقال مسائلی منجر می شود که به هیچ عنوان در واقعیت تاریخ نقش نداشته و به نوعی باعث پاکسازی تاریخ از اذهان ملت ها خواهد شد. در همین زمینه گاه منافع استعماری و استثماری دولت های استعمارگر اهدافی را در مقابل آنها قرار می دهد که برای به دست آوردن منافع بیشتر و ایجاد نابه سامانی و ناآرامی در کشورهایی که قصد سلطه بر آنها را دارند، از مسیر های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای مورد نظر خود را مورد تهاجم و یورش قرار می دهند. یکی از راه های عمده این تهاجم، عرصه گسترده فرهنگ _ رسانه و در راس آنها سینما، تلویزیون و امروزه ماهواره ها هستند.

این منتقد سینما نابودی فرهنگ کشورمان را هدف هالیوود از ساخت فیلم های ضدایرانی عنوان کرد و افزود: تولید آثاری که بتواند با جابه جایی و تحریف تاریخ فرهنگ، یک ملت را به ذیل انحطاط بکشانند یا به نوعی خود را برتر و بهتر عنوان کنند و حقارت یک کشوری را به نمایش بگذارند جز اهداف اولیه کشورهای مهاجم است. ایران به دلیل قدمت تاریخی، فرهنگ درخشان، باورهای ایمانی_ اعتقادی، سلحشوری های مردم و پیشرفت های گسترده ای که به ویژه بعد از وقوع انقلاب اسلامی داشته مورد هجمه گسترده دشمنان قرار گرفته است. دشمنان برای بدست آوردن مجدد منافعی که به ناحق در گذشته در ایران داشتند، از هر راهی شروع به تخریب و تهاجم علیه ایران کردند. ما می بینیم آمریکا برای شکستن ارزش و آرمان های ایران اسلامی، برای تخریب دست آوردهای انقلاب اسلامی، برای به سخره گرفتن ارزش های ایرانیان از راه تحریف تاریخ دائما هجمه هایی علیه کشورمان وارد می کند، به همین دلیل فیلم هایی به سفارش و سرمایه صهیونیست و آمریکایی ها ضد ایران می سازند تا با تحریف تاریخ و مخدوش کردن دستاوردهای ملی ایران اسلامی دوباره ایران را تحت سلطه، انحصار و استثمار خود قرار دهند. آذین با تاکید بر اینکه این هجمه همچنان ادامه دارد، افزود: در دنیای سیاست نگاه ابزاری به هنر سینما ادامه داشته؛ آمریکا و هم پیمانانش ضد ایران دست به تولید آثار می زنند. این فقط در سینما نیست در ماهواره و تلویزیون هایشان هم شاهد این امر هستیم. مسئله اقدام مسئولان، هنرمندان و مردم ایران در قبال فیلم هایی از قبیل «اسکندر»، «سیصد»، «تاپ گان» و ... است. هر زمان آمریکا از طریق هالیوود فیلمی ضد ایران و ضد اسلام ساخته مسئولین و هنرمندان ما صرفا به دادن بیانیه ای بسنده کردند. در حالی که راه مبازره با چنین آثاری تولید محتوای غنی است که هم بتواند با چنین آثار ضدایرانی و ضد اسلامی مبارزه کند و افزون بر این روشنگری های جهانی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد. اگر قرار است این نوع فیلم ها پاسخ خوبی داشته باشد، مردم، هنرمندان و مسئولان باید تولید کنندگان را تشویق به تولیداتی برای پاسخ قاطع به چنین فیلم هایی که دستاوردها، بزرگان و باورهای کشور و .. را به تصویر بکشد. راست و حقیقت را در مقابل دروغ و تهاجم سینمای ایران ستیز غرب به تصویر بکشد. اگر این اقناع صورت بگیرد هم توانستیم هنر را ارتقا بدهیم هم کشور را در مقابل تهاجم فرهنگی بیمه کنیم.

جبار آذین درباره چگونگی پاسخ ایران به این فیلم ها و تاثیر فیلم های ضدایرانی بر اذهان عمومی اظهار کرد: اگر مسئولان و هنرمندان به رسالت بزرگ خود که فرهنگ سازی است عمل نکنند، باعث تعالی و پیشرفت فرهنگی جامعه نشوند، فرهنگ را ابزاری در اختیار مردم قرار ندهند و مردم از لحاظ فرهنگی در صدر آموزه ها قرار نگیرد آسیب پذیر می شود. در نتیجه وقتی آسیب پذیر شدند مورد اصابت آنچه به عنوان تحریف و تهاجم به سمت مردم شلیک می شود قرار می گیرند. زمانی می توانیم در مقابل شلیک ها بیاستیم و تاثیر نگیریم که مقاوم باشیم. مقاوم بودن به معنی قوی شدن فرهنگ و فرهنگی شدن مردم. چنانچه ما از امروز به فکر نسل جوان و نوجوان نباشیم، به لحاظ فرهنگی آنها را ارتقا ندهیم و کاستی های کشور را جبران نکنیم راه برای تهاجم و ضربه زدن به مردم بازتر خواهد شد. وی در پایان گفت: اگر یک ملت مقاوم و سرفراز فرهنگی که مسلط به ابزار های مختلف ایمانی، اعتقادی، فرهنگی و علمی داشته باشیم به هیچ عنوان، هیچ قدرتی نمی تواند ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار دهد. نباید همیشه به شعار دادن اکتفا کنیم، مسئولان و هنرمندان باید دست به دست هم دهند و جواب مناسب به فیلم های ضد ایرانی بدهند. اگر آنها فیلم حضرت موسی(ع) تحریف شده می سازند ما هم فیلم قوی زندگی حضرت موسی(ع) را بسازیم و حقیقت را عنوان کنیم تا تاریخمان مورد لطمه قرار نگیرد.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.