۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 828716

جانشین قرضاوی

سید علی بطحائی

گمانه زنی در مورد تعیین قائم مقام قرضاوی در کسوت «رهبری فکری اخوان المسلمین» امری حساس و سخت است. با توجه به اینکه اکثر مرشدان اخوان المسلمین، از پزشکان، مهندسان و فارغ التحصیلان غیر علوم دینی هستند؛ خلاء فقدان مرجعیت دینی اخوانیون را نمی توان کوچک انگاشت.

در شرایط فعلی که قاطبه مرشدان اخوان یا دربند یا آواره و دور از وطن و یا با اختلافات درونی دست و پنجه نرم می کنند، عسر مضاعفی بر هسته مرکزی این جنبش سایه افکنده و این گمانه زنی پیچیده تر می شود. اما نباید فراموش کرد که چهل و اندی سال پیش نیز، در زمان اعلام خبر مرگ «ابوالعلی مودودی» همزمان با دوران محنت نخست اخوان بود و شرایط چنینی وجود داشت. آن زمان گزینه اصلی برای اقامه نماز میت مودودی، بر عهده قرضاوی گذاشته شد و این امر باعث مشهوریت مضاعف قرضاوی در کسوت رهبری فکری اسلام گرایان اخوانی شد. در دوران فعلی موسوم به «المحنه الثانیه» و تار و مار شدن اخوانیون نیز اقامه نماز بر پیکر قرضاوی، بر عهده فقیه شهیر قطر «محمد الحسن الددو الشنقیطی» نهاده شد و احتمال مطرح شدن او به عنوان رهبری معنوی آینده اخوان تقویت شد.

جانشین قرضاوی

در چهل روز پس از اعلام نعی(خبر مرگ) قرضاوی، تریبون‌های رسمی رسانه ای اخوان در قطر، اکثر بزرگداشت های او را با سخنان الددو برگزار کردند. قطر با بازوهای قدرتمند رسانه ای خود مثل الجزیره، در این مدت هر مناسبت و برنامه ای که به نحوی به قرضاوی مرتبط بود را به محمدالحسن الددو سپرد تا قرضاوی، با لحن و وفکر الددو معرفی شود.

محمدالحسن ولد الددو الشنقیطی موریتانی الاصل، که از اعتبار بالایی در بین جوانان اخوان المسلمین برخوردار است و یکی از سردمداران شورای علمای مسلمین(با گرایشات فکری قرضاوی)است و این شاهدی قوی بر این مدعاست. الددو خیلی خوب زوایای پنهان اخوانیون را می شناسد و حتی ماه ها پیش از اعلام رسمی ابراهیم منیر، در برنامه تلویزیونی«بلا حدود» او را به عنوان نائب مرشد اخوان اعلام کرده بود. این پیش بینی زود هنگام - که اشراف کامل «الددو» بر اخوان را نمایان می کند- زمانی ارزش دارد که بدانیم در آن زمان کسی احتمال بوجود آمدن طیف های جدید در اخوان را باور نمی کرد.

تمام این قرائن و عدم وجود گزینه بدیل، حاکی از آن است که بازوهای رسانه ای قطر به صورت کاملا هدفمندانه قصد دارند او را جانشین قرضاوی مطرح کنند و «ریسونی»، «عصام بشیر» و «علی محمد الصلابی» و... توان رقابت با او در این کسوت را ندارند. با این حال باید صبر کرد و واکنش رسمی«مکتب الارشاد» به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در اخوان به این پیشنهاد را مترصد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.