نسخه خطی کتاب فقهی اللمعة الدمشقیه فی فقه الامامیه با قدمت نزدیک به ۶۰۰ سال در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

رونمایی از نسخه خطی یک کتاب ۶۰۰ ساله در مشهد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، کتاب اللمعة الدمشقیة از متون فقهی جامع و مختصر و معروف شیعی است و از معتبرترین کتب فقهی به شمار می‌رود.

این اثر توسط محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول از فق‌ها و علمای معروف و مشهور شیعه در قرن هشتم، مشتمل بر ۵۲ بخش از طهارت تا دیات نگاشته شده است.

این کتاب که در ۲۷ ذی القعده سال ۸۴۹ هجری توسط "ابراهیم بن علی بن احمد کشدیش" به خط نسخ در ۱۰۷ برگ کتابت شده در سال ۱۰۶۷ هجری قمری توسط ابن خاتون عاملی وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.

شهید اول، از فقیهان درجه اول شیعه است

حجت الاسلام محمدحسن حائری استاد گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی اظهار کرد: شهید اول از فقیهان درجه اول شیعه است و چندین اثر فقهی تأثیرگذار و مشهور از وی به جای مانده است.

او افزود: اللمعة الدمشقیة یکی از معروف‌ترین کتاب‌های فقهی شیعه است که به همراه شرح بسیار معروف "الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة" قرن‌هاست که در حوزه‌های علمیه شیعه تدریس می‌شود.

نسخ خطی مستندی از هویت ملی است

سیدرضا صداقت حسینی کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس هم با برشمردن شاخصه‌های میراث مکتوب گفت: این آثار که نشان دهنده فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، شخصیت و رفتار و گفتار انسان‌ها و اقوام گذشته است، مستندی از هویت ملی است.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس راه اندازی تشکیلات حافظه جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۲ را راهی برای ثبت، حفظ و صیانت از این میراث برشمرد و افزود: گام بعدی پس از صیانت از این میراث، انتشار برای استفاده محققین و جامعه علمی کشور است و کتابخانه آستان قدس در این راه همیشه برای کمک به محققان و پژوهشگران آماده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.