مشاور کمیسیون جوانی جمعیت مجلس در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: اگر خوابگاه متأهلی مناسب و به تعداد کافی در دانشگاه ها وجود داشته باشد بسیاری از جوانان که امکان ازدواج از جهات دیگر را دارند، زودتر ازدواج می کنند.

ایجاد خوابگاه های متأهلی چه تأثیری بر افزایش آمار ازدواج دارد؟

مصلحی ادامه داد: تعداد خوابگاه های متأهلی که در کشور موجود است قابل مقایسه با تعداد دانشجوی متأهل فعلی ما نیست و این مهم، پیامی دارد که ما ازدواج دانشجویی را نیازمند حمایت ویژه نمی دانیم.

این کارشناس حوزه جمعیت و خانواده تصریح کرد: طبق ماده 7 قانون جوانی جمعیت، دولت و دانشگاه ها مکلف شده اند که به اندازه تعداد دانشجویان دختر و پسر متأهل، چه بومی و چه غیربومی خوابگاه متأهلی بسازند و یا خوابگاه های فعلی را با کمی تغییر در تجهیزات، تبدیل وضعیت کنند.

پیش بینی منابع مالی

مشاور کمیسیون جوانی جمعیت مجلس خاطرنشان کرد: ساخت خوابگاه های متأهلی نیازمند بودجه بود که از سال 1401 از چهار محل بودجه اش پیش بینی شد بدین ترتیب که ده درصد درآمد دانشگاه ها، ده درصد اموال تملیکی دانشگاه و دو ردیف بودجه دیگر نیز برایش در نظر گرفته شد تا دانشگاه ها این فرآیند را آغاز کرده و توسعه دهند.

ایجاد خوابگاه های متأهلی چه تأثیری بر افزایش آمار ازدواج دارد؟

مصلحی تأکید کرد: همت مسئوولان دو وزارتخانه علوم و بهداشت و نیز مطالبه دانشجویی از عوامل اساسی توسعه ساخت خوابگاه های متأهلی است و طبق ماده 7 قانون باید به ازای همه دانشجویان متأهل بومی و غیربومی خوابگاه تأمین شود و دانشجویان بایستی از مسئولان دانشگاه، وزارت علوم و ستاد ملی جمعیت این حق را مطالبه کنند.

ضمانت اجرایی در قانون جوانی جمعیت

کارشناس حوزه جمعیت و خانواده گفت: به طور کلی قانون جوانی جمعیت جزو قوانینی است که با در نظر گرفتن ابعاد مختلف، بسیار کارشناسی نوشته شد به طوری که ماده 71 این قانون، مربوط به مجازات کسانی است که از انجام قانون تخطی کنند، ماده یک قانون تشکیل ستاد ملی جمعیت برای راهبری این قانون نوشته شده و ماده 73 آن نیز برای تأمین اعتبارات و هزینه های اجرایی قانون است.

وی ادامه داد: مطالبه گری اجتماعی نقش بسیار مهمی در ضمانت اجرایی قانون دارد و می تواند کمک کننده باشد تا اجرای قانون شکل جدی تری به خود گرفته و مجری در اجرای قانون مصمم تر شود.

سازمان های تبلیغاتی بر اساس قانون مکلف اند

مصلحی افزود: از آنجایی که قانون جوانی جمعیت بنا دارد تغییر فرهنگی جدی در جامعه ایجاد کند بنابراین نیازمند اقدام همگانی است و این حرکت همگانی برای رسانه ها دو تکلیف را ایجاد می کند یکی مطالبه گری جدی از مسئولان ذیربط و دیگری فرهنگ سازی.

نقش خیرین و اداره اوقاف در ساخت خوابگاه های متأهلی

مشاور کمیسیون جوانی جمعیت مجلس یادآور شد: کمک خیرین و اداره اوقاف در ساخت خوابگاه های متأهلی سهم بسزایی در موفقیت این طرح دارد چراکه خوابگاه ها در زمین های متعلق به دانشگاه ساخته می شود بنابراین وقف دانشگاه شده و این موضوع می تواند تأثیر مثبت فرهنگی اسلامی در جامعه بگذارد آن چنانکه در تبصره 7 ماده 7 قانون جوانی جمعیت نیز تکالیفی برای اداره اوقاف تعیین شده است.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.