در روزهایی که انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده بود شهر مشهد نیز آبستن حوادثی شد که هر یک ضمن ثبت در دفتر تاریخ انقلاب اسلامی ایران در روند پیروزی انقلاب نیز تأثیرگذار بوده است.

ماجرای حمله مزدوران رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع)

یکی از رخدادهای آن روزها حمله چماقداران به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بود. در این باره با مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت و گو کردیم که می خوانید:

داوود امینی به قدس آنلاین گفت: در سال ۵۷ و در جریان انقلاب اسلامی، مردم به خیزشی انقلابی را در برابر ظلم حکومت سفاک پهلوی رسیدند.

وی ادامه داد: در واقع رژیم پهلوی به قانون اساسی که از قانون مشروطیت گرفته شده بود و در دوره رضا شاه و محمدرضا شاه زیرپا گذاشته شد معترض بودند. چراکه رژیم نه به قانون اساسی که اساس اسلام و مبانی اسلام در آن آمده بود عمل می کرد و نه به مبانی دین مبین اسلام. بنابراین مردم در برابر این بی توجهی و بی قانونی معترض شده و جریانات مربوط به انقلاب اسلامی را رقم زدند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ و به دنبال خیزش مردمی در تمام شهرهای ایران به ویژه شهر مذهبی مشهد که حرکت مردمی برجسته تر بود، عده ای از چماقداران رژیم سفاک پهلوی در حمله ای وحشیانه به بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) باعث کشته شدن کودک بی گناهی شدند که این حادثه باعث شد حرکت مردم و خیزش انقلابی در مشهد پر رنگ تر شود.

حمله  مزدوران رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع) در ۲۳ آذر ۵۷

داوود امینی ادامه داد: در تاریخ ۲۳ آذر ۵۷ چماق به دستان با حمایت نیروهای امنیتی وارد محوطه بیمارستان امام رضا(ع) شده و در نخستین اقدام خود ماشین های سواری پزشکان و پرسنل بیمارستان را مورد هجورم قرار داده و شیشه های آن ها را شکستند. دومین حرکت این افراد، حمله به بخش اطفال بیمارستان بود که با شکستن تجهیزات داخل بخش کودکان شروع به تیراندازی کردند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به عنوان پایگاه انقلاب در مشهد بود و خیزش انقلابی مردم مشهد به رهبری علمایی همچون مقام معظم رهبری، شهید هاشمی نژاد، مرحوم حضرات آیات واعظ طبسی و مرعشی شکل گرفت که منجر به یک شورش عمومی شد از این رو مشهد یکی از شهرهای مهم و تأثیرگذار در سست شدن پایه های رژیم سفاک پهلوی شد.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.