عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: همان گونه که مراقبت از نوزادان بسیار حساس و نیازمند آموزش های خاص است نگهداری از سالمندان نیز به همان اندازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکاتی درباره مراقبت از سالمندان/ کسانی که وجودشان برکت زندگی است

اعظم فخری محمودی افزود: جمعیت کشور ما رو به سالمندی است و روز به روز به تعداد سالمندان جامعه افزوده می شود بنابراین دانستن نکاتی درباره مراقبت سالمندان و توجه به نیازهای آنان را باید به طور ویژه مدنظر قرار داد.

وی گفت: نیازهای مختلفی از جمله امنیت، تغذیه مناسب، تحرک، پایش سلامتی و توجه به بیماریهای غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت در مورد سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور بیان کرد: هرچند که خانه سالمندان، مرکزی برای نگهداری سالمندان است اما با توجه به عاطفی بودن خانواده های ایرانی بسیاری از آنان تمایل دارند والدین سالمند را در کنار خود داشته باشند. از طرفی مهم ترین نیاز سالمند نیاز عاطفی اوست بنابراین نباید اجازه دهیم تا به سمت انزوا برود و احساس کند در جامعه هیچ کارایی ندارد.

نکاتی درباره مراقبت از سالمندان/ کسانی که وجودشان برکت زندگی است

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: به راحتی می توان قسمتی از منزل را به وسایل شخصی و مورد نیاز سالمند اختصاص داد تا در مراقبت از سالمند دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که بیشترین اهمیت را در نگهداری سالمندان دارد، حضور در کنار اعضای خانواده و شنیدن صدای نوه هاست که کمک شایانی به سلامت روحی او می کند.

سفیر مهربانی کشور توصیه کرد: خانواده ها حداقل یک بار در ماه فرد سالمند را از منزل به طبیعت و فضای سبز برده و نیز برای ویزیت و تست قند خون و فشارخون وی اقدام کنند.

اعظم محمودی خاطرنشان کرد: خانواده هایی وجود دارند که به لحاظ مالی امکان پرستاری از سالمند خود را ندارند اما خوشبختانه اخیرا توسط مسئولان وزارت بهداشت درباره پوشش بیمه ای هزینه های نگهداری از سالمند در منزل تصمیماتی گرفته شده و در حال پیگیری است تا بخشی از هزینه پرستاری را بیمه ها بپردازند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درباره تغذیه سالمندان گفت: ممکن است ما در سن جوانی بتوانیم هر غذایی را هضم کرده و دچار مشکل نشویم اما در سن سالمندی به سبب اینکه بسیاری از قوای بدن به تحلیل رفته است قادر به هضم هر غذایی نیستیم بنابراین در دوره سالمندی استفاده از غذاهایی با کالری مناسب، سبزیجات، مواد غذایی پروتئینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکاتی درباره مراقبت از سالمندان/ کسانی که وجودشان برکت زندگی است

وی از دیگر نکات قابل توجه در مراقبت از سالمند را خاطره گویی عنوان کرد و گفت: هر از گاهی خاطرات خانوادگی را برای سالمند بازگو کنیم و نیز با انجام برخی بازی های فکری با سالمند ذهن وی را به فعالیت وا داریم، چراکه انجام این فعالیت ها در پیشگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: چنانچه نیاز به استخدام پرستار در منزل بود، از مراکز معتبر و مورد تأیید وزارت بهداشت در امور پرستاری کمک بگیرید چراکه در این صورت می توانید با خاطری آسوده پرستاری و مراقبت از سالمندتان را به پرستاران آموزش دیده بسپارید.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.