رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران با اشاره به اینکه حدود ۵ تا نهایتا ۱۰ درصد مصنوعات موجود در بازار قاچاق هستند، گفت: طی پنج سال اخیر به دلیل پیشرفت‌های خوبی که در ساخت مصنوعات طلا شاهد بودیم، میزان قاچاق کاهش یافته است.

حدود ۵ درصد مصنوعات طلای موجود در بازار قاچاق هستند/ سکه را از چه واحدهایی خریداری کنیم؟

نادربذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص میزان طلاهای قاچاق موجود در بازار، ابراز کرد: در حال حاضر بین ۵ تا نهایتا ۱۰ درصد مصنوع قاچاق در بازار وجود دارد.

وی ادامه داد: طی یک دهه گذشته و به‌ویژه طی پنج سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در بحث تولید مصنوعات طلا داشتیم که همین امر سبب شد میزان طلاهای قاچاق موجود در بازار کاهش یابد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران به پتانسیل بالای ایران در تولید اشاره و تصریح کرد: امروز در بحث تولید به جایی رسیده‌ایم که حتی توان صادرات به دیگر کشورها را هم داریم و می‌توانیم در حوزه صادراتی هم جایگاهی را از آن خود کنیم و کسب این جایگاه در حالی رخ داده که تولیدکنندگان با مشکلاتی و موانعی همچون بالا رفتن نرخ ارز و اختصاص نیافتن تسهیلات مواجه هستند، البته در حوزه ماشین آلات هم باوجود پیشرفت‌های خوبی که در داخل برای تولید آنان حاصل شده است؛ اما هنوز هم در برخی از ابزار و ماشین‌آلات به خارج از کشور وابسته هستیم که همین امر مساعدت و همکاری دولت را می‌طلبد.

بذرافشان تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از مواردی که سبب می‌شود بحث قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد افزایش نرخ ارز است که این عامل به دلیل بالا بردن هزینه‌ها سبب شده بحث قاچاق را کمتر شاهد باشیم.

وی در ادامه به وجود موانع صادراتی مصنوعات طلا اشاره کرد و گفت: یک سری قوانین در بحث صادرات مصنوعات طلا همچون بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد که در حال بررسی و رایزنی هستیم و تاکنون به نتایج مثبتی هم رسیده‌ایم؛ اما فعلا صادرات طلا نداریم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سکه‌های تقلبی موجود در بازار هم تصریح کرد: شهروندان به خصوص در شهرهای بزرگ باید دقت داشته باشند که از واحدهای سکه فروشی اقدام به خرید سکه کنند؛ بسته‌بندی سکه باید حامل کارت وکیوم همان واحد و هولوگرامی که از طریق اتحادیه در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌گیرد، باشد.

بذرافشان با بیان اینکه حتی شهروندان می‌توانند از فروشنده فاکتور هم دریافت کنند، تصریح کرد: خریداران باید جواز سکه فروشی را رویت کنند، همچنین برای کاهش آسیب و پیگیری راحت‌تر شکایت در صورت وقوع مشکل، می‌توانند فیش خرید سکه را هم نگهداری کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی پاییز امسال به دلیل اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفت میزان مراجعات به اتحادیه برای طرح شکایت در این خصوص کاهش یافت؛ اما چنانچه باز هم شهروندان با مشکل مواجه شدند به اتحادیه مراجعه و طرح شکایت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ وجه از فضای مجازی اقدام به خرید سکه و مصنوعات طلا نکنند، خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی می‌توانند در فضای مجازی اقدام به‌صرفا تبلیغ واحد خود کنند؛ اما ما فروش مجازی طلا و سکه را به دلیل تخصصی بودن کالا توصیه نمی‌کنیم و تاکید داریم که شهروندان چنین اقدامی نکنند.

بذرافشان ابراز کرد: همچنین در بحث مصنوعات طلا هم اقدام به بررسی وزن طلا، نوع محصول، رنگ، وزن سنگ به‌کار رفته در آن و کد تی که بر روی فاکتور وجود دارد را با مصنوع مطابقت دهند تا دچار مشکل نشوند.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.