رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: باتوجه به این که طی دو سال اخیر پاییز خشکی را شاهد بودیم، می‌توان گفت دچار وضعیت بی‌سابقه‌ای از نظر منابع آبی و هیدرولوژی هستیم.

دچار وضعیت بی‌سابقه‌ای از نظر منابع آب هستیم/ زمستان بهتری به‌لحاظ بارش تجربه خواهیم کرد؟

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص اینکه گفته می‌شود پاییز امسال خشک‌ترین پاییز طی ۵۰ سال اخیر بوده است، با اشاره به اینکه سه پاییز بسیار کم بارشی را پشت سر گذاشتیم، ابراز کرد: بارندگی متوسط کشور در پاییز امسال ۳۹ درصد کمتر از بارندگی بلند مدت بوده است به همین دلیل پاییز معمولی نداشتیم و بارش‌ها کمتر از نرمال و در برخی استان‌ها همچون تهران، بارندگی ۷۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

وی ادامه داد: باتوجه به این که طی دو سال اخیر پاییز خشکی را شاهد بودیم و اثر تداوم خشکسالی گذشته خود را در کم بارشی امسال تجمیع کرده، می‌توان گفت دچار وضعیت بی‌سابقه‌ای از نظر منابع آبی و هیدرولوژی هستیم.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن بیان اینکه منابع پشت سد بسیار کم شد و شاید در ۵۰ سال گذشته این وضعیت را شاهد نبودیم، اظهار کرد: البته تاکنون پاییزهای کم بارشی مانند پاییز سال ۸۷ را تجربه کرده‌ایم.

وظیفه با اشاره به اینکه امسال شاخص‌های بزرگ مقیاس مقداری با سال گذشته تفاوت دارند، تصریح کرد: متوسط ریزش امسال مانند سال گذشته است، سال گذشته سال کم بارشی بود به خصوص در حوزه غرب و جنوب غرب و در استان‌هایی همچون کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

نیمه دوم زمستان، اوضاع بهتر می‌شود

وی ادامه داد: سال گذشته زمستان نابهنجاری را داشتیم؛ اما ممکن است نیمه دوم زمستان امسال یعنی از نیمه دوم دی ماه شرایط بهتر از سال قبل شود.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: البته باتوجه به کم بارشی در سه ماه گذشته، نباید انتظار داشته باشیم که بارش‌های زمستانی، کم بارشی را جبران کند.

انتظار شرایط نرمال را نداشته باشیم

وظیفه اضافه کرد: بنابراین انتظار نداشته باشیم که شرایط به حد نرمال برسد، بلکه کمبودها ادامه خواهند داشت و در حوزه‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، سمنان، قزوین و البرز انتظار شرایط نرمال را نداشته باشیم.

گفتنی است؛ پناهی، معاون بهره برداری آبفای جنوب شرق تهران امروز با اشاره به فاصله میزان مصرف آب و مخازن سدها، ابراز کرد: حدود ۵۰۰ هزار لیتر بر ثانیه با وضعیت نرمال فاصله است.

وی با اشاره به اینکه دو روز دیگر خشک‌ترین پاییز در ۵۰ سال گذشته به پایان می‌رسد، گفت: کشور در کمربند خشک جهانی قرار گرفته است و حدود یک سوم متوسط جهانی بارندگی دارد که اصلا کافی نیست.

به‌طور کلی براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا چهارم آذرماه سال جاری، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۷.۵ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت‌به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که۳۲.۶ میلی‌متر بود ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۲۷.۸ میلی‌متر بود، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین طبق اعلام دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم فعلی آب موجود در مخازن ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب است و با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدهای کشور ۵۰/۵ میلیارد مترمکعب می‌باشد، بنابراین این میزان آب موجود در سدها نشان دهنده این است که تنها ۳۷ درصد سدهای ما آب دارند.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.