جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم در موضوعات مختلف از جمله زیبایی و طب سنتی گول تبلیغات فضای مجازی را نخورند، زیرا مکان‌های زیرزمینی و غیرمجاز در کنار دریافت مبالغ هنگفت به سلامت افراد مراجعه کننده آسیب می‌رسانند.

هزینه درمان در مجموعه دولتی به مراتب کمتر از مکان‌های خصوصی و غیرمجاز است

به گزارش قدس خراسان آنلاین، به نقل از وبدا، دکتر ایوب توکلیان ظهر امروز در نشست خبری مداخله‌گران سلامت، اظهار کرد: یکی از پدیده‌هایی که متاسفانه در سال‌های گذشته تشدید یافته بحث مداخله‌گری در امر سلامت بوده است، در هر حرفه و تخصصی باید افراد دارای صلاحیت و تسهیلات کافی علمی و تخصصی باشند، به‌خصوص در حوزه سلامت که با جان مردم سروکار دارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بحث مداخله‌گران سلامت از اهمیت بالایی برخوردار بوده، زیرا یک تجویز دارویی و درمانی غیرتخصصی ممکن است که با جان آن فرد بازی کند، موضوعی که در حوزه‌های زیبایی و طب سنتی متاسفانه به عینه دیده می‌شود و عمده دلیل این موضوع مشکلات فرهنگی، فضای رسانه‌ای کنترل نشده و عدم معرفی درست نقش پزشک متخصص بوده است.

وی با بیان اینکه وقتی در یک موضوع تقاضا زیاد می‌شود مداخله‌گران و سوءاستفاده‌کنندگان فضای مناسبی جهت سودجویی خود فراهم می‌بینند، خاطرنشان کرد: ما در فضاهای زیرزمینی و غیرقانونی شاهد اقداماتی در حوزه زیبایی هستیم و موارد آشکار هم در حوزه طب سنتی در عطاری‌ها دیده می‌شود، در هر دو مورد آن افراد فاقد تحصیلات و صلاحیت‌های لازم هستند و تنها طبق تجربه کسب شده در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند، باید اشاره کنیم که تخلفات تعرفه‌ای در میان مداخله‌گران سلامت به مراتب بیشتر از افراد دارای مجوز بوده، ضمن اینکه آن افراد هم فرار مالیاتی دارند و هم اینکه پاسخگوی مشکلات و شکایات احتمالی مردم هم نیستند.

دکتر توکلیان افزود: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دیگر مجموعه‌های مرتبط برخورد قاطع با مداخله‌گران سلامت بوده و در این خصوص رسانه‌ها نقشی کلیدی در آگاه‌سازی جامعه دارند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه جریمه‌های مداخله‌گران باید به میزانی باشد تا افراد مجدد به سمت تکرار آن کار خطا نروند، گفت: ما می‌بینیم که یک فرد متخلف جهت مداخله‌گری در حوزه سلامت ۵ میلیون تومان جریمه شده، در حالی که آن فرد بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از بیماران خود دریافت کرده است، معتقدیم که اگر کلیه وسایل آن فرد جمع‌آوری و مرکزش هم پلمب شود بازهم کافی نیست، زیرا مکان و تجهیزات جدید را آماده می‌کند.

وی با ذکر این نکته که هزینه‌های دریافتی در بیمارستان‌ها به مراتب کمتر از مراکز غیرقانونی بوده است، تاکید کرد: موارد اورژانسی اندامی با موضوع شکستگی استخوان بدون وقفه با هزینه پایین انجام می‌شود، اما همین کار توسط فرد فاقد مجوز با عنوان شکسته‌بند با هزینه زیاد و عوارض شدید برای بیمار همراه بوده است، ما فقط برای موارد غیراورژانسی زمان چند روزه لحاظ می‌کنیم، اما در اورژانسی‌ها به لحظه در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، طالقانی، شهید کامیاب، شهید هاشمی‌نژاد و ولایت انجام می‌شود، موضوعی که در مسائل زیبایی هم هست.

دکتر توکلیان اضافه کرد: ما در برخی موارد می‌بینیم کاری که توسط پزشک در بیمارستان با یک گچ‌گیری ساده انجام می‌شد به‌دلیل مراجعه به فرد غیرمتخصص به عمل جراحی منجر شده است، موضوعی که در سایر موارد از جمله زیبایی هم دیده شده است، علم پزشکی با انسان سروکار دارد و مسائل مالی در حوزه درمان همانند دیگر حوزه‌ها دخیل نیست.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هزینه درمان در مکان دولتی به مراتب کمتر از خصوصی و غیرقانونی بوده، ضمن اینکه خدمات با هزینه پایین و حتی رایگان از طریق بیمه‌ قابل انجام است و ۷ دهک جامعه شامل خدمات رایگان می‌شوند و باید خودشان برای بیمه اقدام نمایند.

فروشنده گیاهان دارویی دارای مجوز فقط باید گیاه دارویی بفروشد و اجازه فروش داروی گیاهی را ندارد

در بخش دیگری از این نشست دکتر محمدرضا مهری، کارشناس مسئول حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: مداخله‌گران طب سنتی در گروه‌های بی‌نام و نشان، عطاری‌ها، فضای مجازی و مراکز مجاز ارائه دهنده خدمات غیرمجاز تقسیم شده‌اند.

کارشناس مسئول حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که مهمترین مسئله پس از فضای مجازی کنترل نشده در موضوع عطاری‌ها بوده و هست، تاکید کرد: برخی از شاغلان این حرفه، مجوز صنف مربوطه را هم از اتحادیه گیاهان دارویی ندارند، ما معتقدیم که باید این مکان‌ها با مجوز متولیان حوزه سلامت فعالیت داشته باشند، زیرا در این حوزه فعالیت دارند و نوع کارشان با جان مردم سروکار دارد.

وی اضافه کرد: طبق آئین‌نامه‌ها و ضوابط قانونی فروشنده گیاهان دارویی دارای مجوز فقط باید گیاه دارویی بفروشد، اما اجازه فروش داروی گیاهی را ندارد، حتی همان گیاه دارویی هم باید به‌صورت خام عرضه شود و حق فروش پودر شده آماده آن را ندارد، کاری که به لحاظ قانونی تخلف است، اما می‌تواند در حضور مشتری انجام دهد.

دکتر مهری با بیان اینکه عطاری اجازه ویزیت بیمار ندارد، خاطرنشان کرد: ما می‌بینیم مردم برای رفع مشکل خود از عطار سوال می‌کنند که چه بخورند تا خوب شوند و این کار که اسم آن مشاوره و راهنمایی گذاشته شده غیرقانونی بوده و تفاوتی با ویزیت پزشک ندارد، زیرا آن فرد مشاور و کارشناس نیست که بخواهد مشاوره و راهنمایی بدهد و داشته باشد.

کارشناس مسئول حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ما در موضوع عطاری‌ها کارهای مداخله‌گرانه و غیرقانونی تجویز و تشخیص را داشتیم که متاسفانه موجب آسیب به بیماران سرطانی، مادران باردار و دیگر گروه‌های جامعه شده است، بیان کرد: ما در یک نمونه آسیب‌رسانی به مادر باردار و فوت جنین را داشتیم و توصیه ما به این گروه از مادران مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است و از رسانه‌ها می‌خواهیم که بیش از پیش روی موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت کار کنند.

وی افزود: ما ۳ هزار عطاری فعال مجوزدار و فاقدمجوز داریم که عمده آسیب‌ها از تعداد بالای واحدهای غیرقانونی عرضه کننده گیاهان دارویی است، ارائه و فروش عرقیات توسط شرکت‌های مجاز دارای نشان استاندارد، سیب سلامت و پرونده بهداشتی مجاز است، اما آن فرد اجازه فروش داروی ترکیبی گیاهی و شیمیایی را ندارد.

۱۱۷ واحد مداخله‌گر سلامت در موضوع زیبایی پلمب شده است

در این نشست دکتر سیدکاظم غفاریان، مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: بحث مداخله‌گران در حوزه زیبایی هم در عرضه و هم در تقاضا بوده و میل افراد به تغییر فیزیکی صورت و بینی با توجه به ترویج‌های غلط در جامعه افزایش پیدا کرده است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: وقتی رقم‌های بالای دریافتی و جریمه‌های پایین را می‌بینیم قطعاً نمی‌تواند مشکلات مداخله‌گری در حوزه زیبایی را برطرف کند، حتی در برخی موارد در آرایشگاه‌ها این کار با تزریق بوتاکس، ژل، کاشت مو و غیره انجام می‌شود، فرد مجوز صنفی آرایشگری دارد، اما کارهای دیگر را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین هستند مراکز دیگری هم که مجوز فعالیت ندارند و اقداماتی همچون لیزر را انجام می‌دهند و مردم هم به‌جهت عدم آگاهی کافی فریب این افراد را می‌خورند، ممکن است که به ظاهر یک تابلوی مجوز دار در آن محل باشد، اما وقتی درب آن مکان بسته است به این معنا بوده آن فرد دارای مجوز لازم و قانونی نیست، زیرا اگر باشد درب مجموعه کاری‌اش بسته نیست و از پشت آیفون پاسخگوی مردم نیست. دکتر غفاریان با ذکر این نکته که مکانی که حوزه زیبایی فعال است باید هم دربش باز باشد و هم اینکه تمامی مجوزهای قانونی‌اش در مقابل دید عموم مردم باشد، تاکید کرد: ما در بازدیدهایی که از این مکان‌ها داشتیم تعداد ۴۹۲ واحد متخلف در یک سال اخیر شناسایی شده و تاکنون ۳۷۴ مورد آن بازدید شده و تا این لحظه ۱۱۷ مورد پلمب شده است.

غفاریان بیان کرد: اولین احتمال از تزریق بوتاکس و ژل ایجاد عفونت در آن فرد بوده و به همین جهت است که تاکید داریم چنین کارهایی باید در مکان‌های قانونی انجام شود، زیرا استریل لازم در این مکان‌ها هست و این موضوع در مکان‌های غیرقانونی دیده نمی‌شود.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه سر و صورت از اعضای حساس بدن هستند و ممکن است که مراجعه به مکان غیرقانونی و فاقد مجوز نه تنها موجب زیبایی نمی‌شود، بلکه جان آن فرد را به خطر می‌اندازد، گفت: ما متاسفانه داشتیم خانمی را که با دو بچه کوچک به‌دلیل اقدام غلط در انجام عمل زیبایی جان خود را از دست داد و فرزندان خودش را با همین تصمیم اشتباه یتیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمارهای اعلام شده همگی در مشهد بوده و در شهرستان‌ها مشکل خاصی گزارش نشده است.

غفاریان بیان کرد: در حوزه پزشکی ممکن است که نوع تشخیص و درمان یک پزشک با پزشک دیگر متفاوت باشد ، اما اگر تشخیص و اقدامی منجر به عارضه شد کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه قضایی، کمیته انتظامی نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل می‌شود و تصمیم‌گیری لازم صورت می‌پذیرد و در موارد مداخله‌گری هم دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کنند.

فرهنگ‌سازی جامعه در موضوعات زیبایی و طب سنتی نیازمند حضور پررنگ رسانه‌ها است

همچنین منصوره شیرمحمدی، مسئول رسیدگی به شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست، گفت: در بحث فرهنگ‌سازی جامعه با توجه به هجوم سونامی‌وار در موضوعات زیبایی و طب سنتی نیازمند حضور پررنگ رسانه‌ها هستیم، ما در موضوع زیبایی آسیب‌های زیادی را در پسران و دختران جامعه دیدیم و نباید اجازه جولان به افراد سودجو بدهیم.

مسئول رسیدگی به شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ما در این مجموعه پایش‌های میدانی را برای شناسایی متخلفان داریم و پس از محرز شدن تخلف ورود می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما در بحث سلامت مردم که خط قرمزمان بوده هیچگونه تعارف و کوتاهی‌ نداریم و در یک نمونه آن با خانمی که دیپلم هم نداشت و در بولوار توس به عنوان پزشک متخصص فعالیت می‌کرد برخورد قاطع و قانونی صورت پذیرفت. شیرمحمدی در رابطه با پل ارتباطی مردم با حوزه رسیدگی به شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: مردم می‌توانند شکایات خود را به سامانه‌ ۱۹۰ و سایت TMS.MUMS.AC.IR اعلام کنند تا کارشناسان حوزه رسیدگی به شکایات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بلافاصله در محل حاضر شوند و برخورد لازم را با متخلفان و مداخله‌گران حوزه سلامت داشته باشند.

۲۵ مرکز غیرمجاز دندانپزشکی از ابتدای امسال تاکنون پلمب شده است

در ادامه این نشست دکتر سیدحسین حسینی‌زارچ، مسئول حوزه نظارت بر امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ مرکز غیرمجاز دندانپزشکی پلمب شده و بسیاری از مراکز پس از پلمب اقدام به فک آن کردند و مجدد در همان مکان و یا در مکانی دیگر ادامه فعالیت داشتند.

مسئول حوزه نظارت بر امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نیروهای تجربی مجاز به درمان نیستند و طبق مجوز تبصره ۵ فقط مجاز به ساخت دندان هستند و جرم‌گیری و کشیدن دندان به جز دندان عقل و ریشه باقی‌مانده هم به جز دندانپزشک، فقط با بهدار تجربی است که می‌تواند انجام دهد و دندان‌ساز اجازه چنین کاری را ندارد.

وی با ذکر این نکته که در موضوع تبصره ۵ تعداد ۲۵ مجوز از سوی حوزه نظارت بر امور دندانپزشکی معاونت درمان این دانشگاه صادر شده است، تاکید کرد: متاسفانه ما شاهد آن هستیم که تعداد مراکز فعال نزدیک به هزار مرکز بوده و بیش از ۹۵۰ مرکز موجود غیرقانونی بوده و فاقد مجوز لازم هستند.

دکتر حسینی‌زارچ افزود: سلامت مردم خط قرمز ما بوده و با کسانی که بدون مجوز لازم مداخله‌گری در امر دهان و دندان دارند برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.