قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: امروزه با گذر کوتاهی در بازارهای طلافروشی و مخصوصاً نقره فروشی با انگشترهای فراوانی روبرو می شوید که در نگین های آن سنگ های بسیار زیبایی کار شده است و یا با کمی دقت در دست افراد چشمتان به این انگشترهای مزین به این نگین ها می افتد. شاید در نگاه اول تنها مبهوت زیبایی آن ها شوید، ولی این نگین ها غیر از زیبایی اثرات دیگری برای دارنده خود دنیوی و اخروی فراوانی برای دارنده خود دارند!

آثار و فواید نخستین سنگ های ایمان آورنده به خداوند!

البته باید توجه کرد که در دوره و زمان امروزی افراد کمتر به دنبال نگین های مخصوص انگشتر (عقیق، فیروزه، در نجف) که در روایات دینی به آن اشاره شده هستند و بیشتر دنبال زیبایی و تجمل آن هستند که این نیز اکثراً در نسل جوان تر نمود دارد. ولی گذشته از آن خوب است بدانید که هر نگینی دارای خاصیت و اثراتی چون تقویت چشم، سعه صدر، گشایش روزی و... نیست! و آنچه در روایات اسلامی آمده است بیشتر تکیه بر دو نگین عقیق و فیروزه دارد.

حجت الاسلام مطهری، کارشناس مسایل دینی نیز با تاکید بر استفاده از این دو نگین به ما اینگونه پاسخ میدهد : استفاده از انگشتر خود عمل مستحبی است، بصورتی که حتی امام حسن عسگری (ع) می فرمایند: «5 نشانه برای شناخت مؤمن وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از انگشتر (خاصه با نگین عقیق و فیروزه) در دست راست می باشد.» ایشان در ادامه بیان می کنند: بهترین عقیق نیز عقیق یمنی می باشد که استفاده از انگشتری با این عقیق در حین نماز نیز باعث افزایش ثواب نماز می گردد و البته این ثواب حاصل از نگین انگشتر در مردها و زن ها یکسان است و مردها تنها مجاز به استفاده از این نگین در انگشتر نقره و زن ها در طلا و نقره می باشند.

استفاده از انگشتر در روایات
تختم (پوشیدن انگشتر- به دست کردن انگشتر) یکی از سنت هایی است که اسلام بسیار بر آن تکیه کرده است به نحوی که حضرت امام موسی کاظم (ع) بیان فرموده اند که انگشتر در دست راست کردن از نشانه های شیعه است و حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) نیز انگشتر در دست راست خود می نمودند و آن را یکی از علامت های ایمان شخص می شمرده اند.
البته این نکته حائز اهمیت است که اسلام استفاده از انگشتر طلا را برای مردان ممنوع و حرام نموده و انگشتر مسی و آهنی را نیز مکروه دانسته است.

نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا
در علل شرایع و بحار درباره فضیلت سنگ عقیق نقل شده است که سلمان فارسی روایت می کند روزی پیامبر (ص) به امیر مؤمنان علی (ع) فرمود: یا علی انگشتر را در دست راست کن تا از دسته ی مقربان الهی باشی. حضرت فرمودند: یا رسول الله مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ پیامبر فرمود: آن ها جبرییل و میکاییل اند. مجدداً حضرت پرسیدند: چه انگشتری در دست کنم؟ پیامبر فرمودند: عقیق قرمز، پس همانا سنگ عقیق، اولین کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت.

رهایی از بلاهای نازله
در وسایل الشیعه، جلد 5 نیز روایتی از امام رضا (ع) درباره ی خاصیت انگشتر عقیق ذکر گردیده است. ایشان می فرمایند: هر کس صبح را آغاز کند و در دست او انگشتر عقیقی باشد و قبل از اینکه با کسی ملاقات کند، نگین انگشتر را به طرف کف دست بگرداند و سوره (انا انزلنا...) را بخواند و سپس بگوید: آمنت بالله وحده لاشریک له و امنت بسر آل محمد و علانیتهم؛ خداوند وی را از شر آنچه از آسمان نازل می شود و همچنین از شر آنچه در زمین فرو می رود و از آن خارج می شود حفظ می کند و در محافظت رسول خدا (ص) به سر می برد تا صبح را به شب برساند.

آثار سنگ عقیق
در روایات مختلف و معتبر نیز به فواید استفاده از سنگ عقیق در انگشتر اشاره گردیده که عبارتند از: از بین بردن فقر، وسعت بخشیدن به رزق و بی نیازی مادی از مردم، افزودن بر ثواب نماز، ایمنی از شر حاکم ظالم، نگهدار انسان در سفر، عاقبت به خیری انسان در زندگی، بازداشتن از عذاب خداوند و غم زدایی و فرح انگیزی؛ که در این باره از پیامبر اکرم (ص) در عیون اخبار الرضا و مکارم الاخلاق روایت گردیده که ایشان فرمودند: انگشتر عقیق در دست کنید ای مردم، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید، خون و اندوه بر دل شما وارد نمی شود.

و اما سنگ فیروزه
پس از گذر از خواص و فواید سنگ عقیق که در روایات به آن اشاره گردیده شده است، دومین سنگ پرفضیلت برای ساخت انگشتر، سنگ فیروزه است. به نحوی که در بحارالانوار جلد 92 در باب الدعاء لطلب الولد آمده است که؛ علی بن محمد صمیری کاتب می گوید: دختر جعفربن محمود کاتب را به عقد خود درآوردم و هیچ کس را به اندازه ی او دوست نداشتم. پس از گذشت مدتی فرزنددار شدنم به تأخیر افتاد و به نزد امام رضا (ع) رسیدم و این مسئله را با ایشان مطرح کردم. حضرت سپس تبسمی نمودند و فرمودند: انگشتری فراهم کن که نگین آن از فیروزه باشد و بر روی آن بنویس «ربِّ لا تدَدرنی فرداً و اَنتَ خَیرُ الوارِثین؛ پروردگارا مرا تنها مگذار و فرزند برومندی به من عطا کن و تو بهترین وارثانی».
صمیری می گوید پس از این که فرمایش حضرت رضا (ع) را عملی کردم، بیش از یکسال نگذشت که با این دستور حضرت فرزندی پسر روزیم گردید.

خواص فیروزه یا ظفر
روایت است روزی مردی خدمت امام کاظم (ع) رسید و در انگشت حضرت انگشتر فیروزه ای دید. در آن حال حضرت از او پرسیدند: می دانی نام این انگشتر چیست؟ وی در پاسخ گفت: فیروزه.حضرت به او فرمودند: فیروزه نام آن در زبان فارسی است، لکن در زبان عربی به آن ظفر (پیروزی) می گویند.

از امام صادق (ع) نیز در کتب التهذیب، کافی، بحارالانوار جلد 42 روایت گردیده است که ایشان فرموده اند: دوست دارم هر شخص مومن پنج انگشتر در دست داشته باشد. عقیق، حدید طینی، یاقوت، دُر نجف، و فیروزه که این خواص را دارد:

1- نگاه به آن سبب خوشحالی و شادابی روح می شود.
2- نگاه به آن باعث تقویت چشم می شود.
3- دست کردن آن سعه صدر به انسان می بخشد.
4- باعث تقویت قلب می گردد.
5- باعث آسانی کارهای و برآورده شدن حاجات می گردد.
6- فقر را از بین می برد.
7- سبب بالا رفتن و تسریع در اجابت آن می گردد؛ به نحوی که روایت گردیده پیامبر فرموده اند: خداوند به من خطاب کرد: ای پیامبر! همانا من حیا می کن از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم.
البته در بین سنگ های دیگر دُر نجف و یاقوت نیز دارای فواید و آثار مثبتی هستند ولی با توجه به آنچه در روایات قید گردید تأکید اکثر امامان (ع) و پیامبر بر روی این دو سنگ (عقیق و فیروزه) بوده است، به نحوی که امام صادق (ع) روایت فرموده اند: در بهشت کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر (ص) و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا (س) و کوه عقیق سفید نیز بر خانه ی امیرمؤمنان علی (ع) سایه افکنده اند و همانا این سه کوه خداوند را تقدیس و تمجید می گویند. (امالی طوسی، بحار جلد 8)

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهديزارع IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    1 0
    خوب است