باب مندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا وعده داد به تلاش هایش برای جلوگیری از انتقال هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه ادامه دهد و فروش این جنگنده ها را به شرط بهبود وضعیت حقوق بشر در ترکیه و توقف تهدید علیه متحدان آمریکا در منطقه امکان پذیر دانست.

سناتور آمریکایی: از طرح فروش جت‌های جنگنده به ترکیه جلوگیری می‌کنم

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای پولیتیکو نوشت: دولت جو بایدن در حال بررسی انتقال۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به ترکیه و انتقال جنگنده های اف-۳۵ به یونان است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، ابتدا گزارش فروش این جنگنده ها را منتشر کرد و یک فرد آشنا از مذاکرات مربوطه که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با پولیتیکو این موضوع را تایید کرده است.

به نوشته پولیتیکو، چنین معامله ای مستلزم تایید کنگره و موافقت سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و پایان دادن به مخالفت طولانی خود با ارسال این جت های جنگی به آنکارا است.

اما بر اساس بیانیه‌ای که دفتر منندز برای رسانه‌ها تهیه کرده و در اختیار پولیتیکو قرار گرفته، سناتور آمریکایی بیان کرده که نظرش را در مخالفت با فروش این جنگنده ها به ترکیه تغییر نداده است.

منندز در این زمینه گفت: تا زمانی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تهدیدات خود را متوقف نکند، وضعیت حقوق بشر در داخل را از جمله با آزاد کردن روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی بهبود نبخشد و مانند یک متحد مورد اعتماد عمل نکند، فروش این جنگنده ها را تایید نمی کنم.

سناتور آمریکایی با این حال گفت که با فروش جنگنده اف-۳۵ به یونان موافق است.

پولیتیکو نوشت: یک فرد مطلع از این موضوع گفته منندز در همین ماه دسامبر به اطلاع مقام های کاخ سفید رساند از انتقال گسترده این جنگنده ها به ترکیه حمایت نمی کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت تا زمانی که کنگره به طور رسمی نظر خود را اعلام نکرده، درباره فروش احتمالی نظامی اظهار نظر نخواهد کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد که قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده مشروط به این خواهد بود که ترکیه به سوئد و فنلاند اجازه دهد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند؛ آنکارا از سال گذشته مخالفت خود را با درخواست عضویت این دو کشوربرای الحاق به ناتو اعلام کرده است. مشخص نیست که اگر ترکیه راه را برای پیوستن این دو کشور به ناتو هموار کند، منندز مخالفت خود را با این فروش جنگنده ها به آنکارا کنار خواهد گذاشت یا خیر.

به نوشته پولیتیکو، چشم انداز فروش جنگنده آمریکایی به ترکیه نگرانی برخی از قانونگذاران ارشد حزب دموکرات آمریکا را نیز برانگیخته است. هم حزبی های جو بایدن می گویند نگران اقدامات آنکارا در تهاجم به حریم هوایی یونان و حرکت این کشور به سمت اقتدارگرایی هستند.

سوئد و فنلاند از زمان طرح درخواست رسمی در ماه مه سال گذشته، منتظر مجوز پیوستن به ائتلاف ناتو هستند. ترکیه به خاطر امتناع سوئد از استرداد چهار نفر از افرادی که به گفته آنکارا از کودتای سال ۲۰۱۶ در این کشور حمایت کرده اند و پناه دادن به کردهایی که ترکیه آن‌ها را اعضای یک گروه تروریستی می‌دانست، از پذیرش پیوستن این دوکشور به ناتو خودداری کرده است.

پیش از این قرار بود ترکیه جنگنده اف-۳۵ را از آمریکا دریافت کند، اما واشنگتن این قرارداد را در سال ۲۰۱۹ به تلافی اقدام آنکارا در خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه لغو کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.