نتایج بررسی جدید سازمان بین‌المللی آکسفام نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها از بحران‌های اخیر سود می‌برند و شکاف بین فقیر و غنی در دنیا و همچنین بخصوص در آلمان به شدت افزایش پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر شکاف بین فقیر و غنی در آلمان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس بررسی جدید آکسفام که یک سازمان‌ بین‌المللی تحقیق و امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در جهان است از هر ده نفر در دنیا یک نفر گرسنه است. بر این اساس در عین حال، بسیاری از شرکت‌ها از بحران‌های اخیر سود زیادی برده‌اند: ۹۵ شرکت غذا و انرژی در سال ۲۰۲۲ سود خود را بیش از دو برابر کردند.

بر اساس گزارش آکسفام، برای اولین بار در یک ربع قرن، فقر شدید و ثروت شدید در حال افزایش است. بر اساس این گزارش موسوم به بقای ثروتمندترین ها که این سازمان کمک رسانی امروز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ارائه می کند، شرکت ها و صاحبان آنها نیز از بحران های مختلف بهره مند شده‌اند.

بر این اساس در طول همه گیری کرونا، یعنی از سال ۲۰۲۰، در مجموع ۲۶ تریلیون دلار آمریکا به ثروتمندترین درصد انسان ها و ۱۶ تریلیون دلار آمریکا به ۹۹ درصد باقیمانده اختصاص یافته است.

بر این اساس در سال گذشته، ثروت میلیاردرها به ویژه به دلیل سودهای سریع شرکت‌های مواد غذایی و انرژی دوباره بالا رفته است. از این تعداد ۹۵ شرکت در سال گذشته سود خود را بیش از دو برابر کردند.

در آلمان، ۸۱ درصد از کل رشد ثروت تولید شده بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به ثروتمندترین درصد جمعیت اختصاص یافت. ۹۹ درصد باقی مانده از شهروندان تنها ۱۹ درصد از افزایش ثروت را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش آکسفام، حداقل ۱.۷ میلیارد کارگر در کشورهایی زندگی می کنند که تورم آنها بیشتر از رشد دستمزد است. تقریباً از هر ده نفر یکی روی زمین از گرسنگی می‌میرند.

۶۰ درصد از جمعیت گرسنه جهان را زنان و دختران تشکیل می دهند. در عین حال، سه چهارم کل دولت ها قصد دارند هزینه های خود را در بخش دولتی، مانند آموزش و بهداشت، کاهش دهند. به گفته آکسفام، سرمایه گذاری و تقویت حقوق زنان به ویژه در اینجا مورد نیاز است. بودجه مربوطه در همکاری های توسعه‌ای نیز باید افزایش یابد.

در این زمینه، این سازمان از دولت ها خواست تا با مالیات بر سود مازاد و ثروت بالا با این روند مقابله کنند. بر این اساس درآمد حاصل باید در گسترش امنیت اجتماعی، آموزش و بهداشت سرمایه گذاری شود تا با نابرابری و فقر مبارزه شود.

آکسفام همچنین خواستار مالیات بر سود مازاد حداقل ۵۰ درصدی برای شرکت ها شد. در این بیانیه آمده است: برنامه‌های قبلی برای اخذ مالیات بر سودهای تصادفی ناقص است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.