معاون دبیرکل حزب الله طولانی شدن انتخاب رئیس جمهوری لبنان را به ضرر این کشور و در خدمت پروژه آمریکا و رژیم اسرائیل دانست.

حزب الله: طولانی شدن انتخاب رئیس جمهور لبنان  خدمت به آمریکا و اسرائیل است

به گزارش قدس آنلاین، شیخ نعیم قاسم در سخنانی در بیروت بر لزوم انتخاب هرچه سریع تر رئیس جمهور لبنان تاکید کرد و گفت: خلاء ریاست جمهوری نباید برای مدت طولانی ادامه یابد زیرا بدون استثنا آسیب این خلاء به وضعیت لبنان جدی است.

وی با بیان اینکه "ما به عنوان حزب الله برای تسهیل گام های عملی جهت انتخاب رئیس جمهور اهتمام داریم و در این راستا شبانه روز تلاش می کنیم"، افزود: اما ما در انتخاب رئیس جمهور تنها نیستیم زیرا تعداد نمایندگان مجلس ۱۲۸ نفر است و در این مجلس تنوع و توزیع فراکسیون نمایندگان به گونه ای است که نمی توان گفت در مجلس دو جناح وجود دارد بلکه پنج، شش یا هفت جناح در مجلس حضور دارند و اگر بخواهید در اولین جلسه، رئیس جمهوری انتخاب کنید به آرای دوسوم نیاز دارید و برای دور دوم، نیز شصت و پنج رای یعنی نصف به اضافه یک نیاز است.

شیخ نعیم قاسم با طرح این سوال که چه کسی در مورد انتخاب نشدن رئیس جمهور مسئول است؟ ادامه داد: همه مسئول و همه نگران هستند. گاهی برخی از نمایندگان به نمایندگان دیگر توهین می کنند و نمایندگان دیگر را مسئول می دانند و فراموش می کنند که خود آنها هم مسئول هستند.

معاون دبیرکل حزب‌الله در پاسخ به این سوال که «پس چگونه می‌توان با این گستره‌ای که بین جناح‌های پارلمانی وجود دارد از این بن‌بست خارج شد؟» گفت: می‌توان گفت‌وگوها و توافق‌هایی را انجام داد و سعی کرد دیدگاه‌ها را نزدیک‌تر کنیم. ممکن است برخی بگویند اما نمی توان بین آنهایی که از هم دور هستند پل ارتباطی برقرار کرد! می خواهیم از این افراد بپرسیم «آنهایی که از هم دور هستند، چرا از هم دور هستند؟! » .

وی افزود: اگر آنها از هم دور هستند بخاطر این است که رئیس جمهوری می خواهند که به میل آنها باشد اما آنها نمی توانند چنین رئیس جمهوری را بیاورند بنابر این آیا منطقی است که بر تصمیم خود پافشاری کنند و برای حل مسائل از همکاری با دیگران خودداری کنند؟.

شیخ نعیم قاسم افزود: موضوع را ساده تر می کنم، فرض کنیم که گروهی از فراکسیون ها توافق کردند و گفتند که با آنها می توانند فرد مناسبی را انتخاب کنند و مثلا تعداد فراکسیون ها ۳۰، ۳۵، ۴۰ نفر از نمایندگان بود و جناح‌های دیگر یا نمایندگان دیگر ۱۰ یا پنج یا یک رای جمع می‌کنند، آیا معقول است کسی که یک یا سه یا پنج رای دارد به کسی که رای بیشتری دارد نزدیک نشود؟ آنها می گویند که ما باید به سراغ آنها برویم، اما آنها می دانند که قدرت کافی ندارند.

وی ادامه داد: اگر بخواهی تسهیل گر باشی پس باید عقب نشینی کنی و از ویژگی های جزئی دست برداری برای اینکه ویژگی های اساسی را قطعاً باید داشته باشیم و هیچ کس نمی تواند از آنها دست بکشد.

شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: آنچه در داخل لازم است اینکه عقب نشینی در جزئیات اتفاق افتد اما در اصل باید تاکید کرد این رئیس جمهور باید از ویژگی های خاصی که قابل چشم پوشی نیست برخوردار باشد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: این رئیس جمهور باید دلبستگی به یک طائفه خاص نداشته باشد و امکان همکاری با همه احزاب و نیروهای سیاسی موجود در کشور را داشته باشد و این رئیس جمهور باید بتواند درهای لبنان را به شرق، غرب، اعراب و کشورهای دیگر به نفع لبنان باز کند و وطن پرست باشد و وضعیت لبنان را در خدمت پروژه امریکا و رژیم اسرائیل که می خواهد لبنان را ضعیف نگه دارد، یا می خواهد لبنان را اشغال کند و یا می خواهد فلسطینی ها را در داخل لبنان اسکان دهد و یا می خواهد در قلب ما در منطقه باقی بماند، قرار ندهد.

وی اضافه کرد: این رئیس جمهور باید بتواند با استفاده از تجارب و سلامت برنامه های سیاسی خود برای برنامه های نجات بخش و رهایی بخش از اقتصاددانان، سرمایه داران و احزاب مختلف سیاسی کمک بگیرد تا بتوانیم از شر مشکلات موجود رها شویم و امور را در مسیر راه حل قرار دهیم.

شیخ قاسم گفت: ما مشتقاق انتخاب چنین رئیس جمهوری هستیم اما اینکه برخی می آیند و می گویند که بخاطر منافع سیاست های آمریکا رئیس جمهوری می خواهند که باعث تحریک و مقابله با بخش های بزرگی در لبنان شود، ما این را نمی پذیریم.

وی افزود: آنها مسئولیت آن را برعهده دارند زیرا به یک پروژه و پیشنهاد تحریک آمیز برای شرکای خود در کشور متمسک شده اند اما ما پیشنهادی تحریک آمیز نداریم ، ما می گوییم که این رئیس جمهور باید با همه همکاری کند و بیشتر از آن می گوییم که وقتی رئیس جمهور شد، قرار است طبق قوانین و مقررات نیاز نیروهای مختلف را در نظر بگیرد.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه در لبنان گروه‌های پیچیده‌ای وجود دارد، اظهار داشت: آنها رئیس‌جمهوری می‌خواهند که با بخش‌های بزرگ لبنان مقابله و به آنها ضربه بزند اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند، به هر حال مردم واقعیت‌ها را می‌بینند و می‌دانند.

شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه حزب‌الله بخشی از اقشار موجود در لبنان است، افزود: در نهایت می‌خواهم بگویم که حزب‌الله تنها مسئولیت آوردن رئیس‌جمهور را بر عهده ندارد و قرار است تا زمانی که این رئیس‌جمهور بیاید، با سایر بخش‌ها همکاری کنیم و انشاءالله این موضوع ( انتخاب رئیس جمهور ) به زودی حل خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.