۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 845499

مهندسان نوعی ربات طراحی کردند که از مایع به جامد و برعکس تبدیل می‌شود و می‌توان از آن در زمینه‌های زیست‌پزشکی استفاده کرد.

ربات مینیاتوری از قفس می‌گریزد+ فیلم

به گزارش قدس آنلاین، مهندسان با الهام از خیارهای دریایی، نوعی ربات مینیاتوری طراحی کرده‌اند که به‌سرعت از حالت مایع به جامد و برعکس تبدیل می‌شود. این ربات‌ علاوه بر قابلیت تغییر شکل، مغناطیسی است و می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند.

سازندگان این ربات در ویدئویی نشان دادند که ربات مینیاتوری که به شکل انسان است، برای فرار از قفس، به صورت مایع در می‌آید و پس از خروج از قفس، دوباره به شکل اولیه خود بازمی گردد.

ربات‌های متداول سفت‌وسخت هستند. ربات‌های نرم، برعکس‌ آن‌ها، انعطاف‌پذیر اما ضعیف هستند و کنترل حرکاتشان دشوار است. چِنگ‌فِنگ پان (Chengfeng Pan)، از مهندسان دانشگاه هنگ‌کنگ و سرپرست پژوهش، می‌گوید: اعطای توانایی جابه‌جایی بین حالت مایع و جامد به ربات‌ها، کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ربات مینیاتوری از قفس می‌گریزد + فیلم

تیم پژوهشی با جاسازی ذرات مغناطیسی در گالیوم، فلزی با نقطه ذوب بسیار پایین (۲۹.۸ درجه سانتیگراد)، ماده تغییرفازدهنده جدید را که «ماشین انتقال فاز جامدمایع مغناطیسی فعال» نامیده می‌شود، طراحی کردند.

محققان قصد دارند با استفاده از این نوع مواد، برخی مشکلات پزشکی و مهندسی بسیار خاص را حل کنند. آنان به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا دریابند چگونه می‌توان از این ربات‌ها در زمینه‌های زیست‌پزشکی استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.