مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۵۴۹ کشتارگاه طیور در کشور فعال است که نظارت بر ذبح شرعی در همه این کشتارگاه‌ها با جدیت در حال انجام است.

۵۴۹ کشتارگاه طیور با نظارت شرعی دامپزشکی در کشور فعال هستند

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی در مراسم افتتاح نخستین نشست تخصصی مدیران کشتارگاه‌های دام و طیور منطقه ۵ کشور در مشهد اظهار کرد: نظارت بر ذبح شرعی در کنار خدمات نوین دامپزشکی از دیگر افتخارات قابل‌ارائه نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: ۵۴۹ کشتارگاه طیور در کشور فعال است که نظارت بر ذبح شرعی در همه این کشتارگاه‌ها با جدیت در حال انجام است.

وی بابیان اینکه تولیدات دام و طیور تا قبل از انقلاب وضعیت نامطلوبی داشت، تصریح کرد: امروز باافتخار باید اعلام کنیم که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون قطعه مرغ در هرسال در کشور کشتار می‌شود که از برکات انقلاب است.

حجت الاسلام حسینی گفت: شمار دامپزشکان باهدف تأمین سلامت مردم در کشور پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیر و قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری‌که قبل از انقلاب اسلامی در کل کشور حدود ۴۰ دامپزشک فعالیت می‌کرد اما اکنون ۴۰ هزار تحصیل‌کرده در حوزه دامپزشکی فعالیت دارند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: مایه‌کوبی هفت میلیون دام در مناطق عشایری به‌طور رایگان از خدمات بی‌نظیر پس از انقلاب اسلامی در کشور است.

۷۰۰ مرکز خدمات دامپزشکی در خراسان رضوی فعال است

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست بابیان اینکه این استان دارای پتانسیل‌های بالایی در حوزه دام و طیور است، گفت: هم‌اکنون ۴۹ کشتارگاه دام و طیور در این استان فعالیت دارد که ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور، هفت کشتارگاه صنعتی دام و ۲۸ کشتارگاه سنتی دام در این استان دایر است.

دکتر جواد اعلمی افزود: همچنین ۷۰۰ مرکز خدمات دامپزشکی و نیز ۱۰۰ کارخانه خوراک دام و ۲ کارخانه داروسازی در خراسان رضوی فعال است که همگی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی آحاد جامعه و به‌ویژه سلامت زائران و مجاوران دارند.

کشتارگاه‌ها از کانون‌های اصلی کیفیت و قیمت تمام‌شده محصولات به شمار می‌روند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز گفت: در ابتدای انقلاب برای تأمین بسیاری از نیازهای پروتئینی مردم وابسته به خارج بودیم، اما اکنون علاوه بر تأمین نیاز داخلی برای صادرات محصولات نیز برنامه داریم.

غلامرضا قنبری افزود: نقش دامپزشکی در تأمین کیفیت محصولات بسیار بااهمیت است و علاوه بر کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی در بهره‌وری دارد.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها از کانون‌های اصلی کیفیت و قیمت تمام‌شده محصولات به شمار می‌روند، افزود: اغلب کشتارگاه‌های ما فرسوده هستند که باید به سمت فناوری‌های نوین و استفاده از تجهیزات بروز برویم تا ضمن افزایش کیفیت، قیمت تمام‌شده را نیز کاهش دهیم.

وی استفاده از محصولات جانبی در کشتارگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: درصورتی‌که به سمت نوسازی کشتارگاه‌ها گام برنداریم از تأمین نیازها و مطالبات مردم و نیز صادرات به سایر کشورها عقب می‌مانیم، بنابراین باید بر روی برند سازی در این زمینه کارکنیم و بازار آسیای میانه را از دست ندهیم.

نیمی از کشتارهای منطقه ۵ دامپزشکی کشور در بخش دام سنتی هستند

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه گفت: این اولین بار است که حدود ۱۳۰ کشتارگاه دام و طیور در قالب نشست تخصصی با مدیران کل دامپزشکی استان‌های هفتگانه منطقه ۵ حضور دارند و باید دقت کنیم تا در این جلسه بهره‌وری بالای بهداشتی داشته باشیم .

دکتر قاسم رضاییان زاده بیان کرد: داشتن جایگاه مناسب بهداشتی زمینه‌ساز صادرات محصولات را فراهم می‌کند، درحالی‌که نیمی از کشتارهای منطقه ۵ دامپزشکی کشور در بخش دام، سنتی هستند که باید به‌صورت عملیاتی به سمت صنعتی شدن حرکت کنند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.