قشم - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: در نخستین شب از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تهران میزبان رویداد شب موسیقی قشم نگین خلیج فارس خواهد بود.

شب موسیقی قشم در تهران برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی سلامتی هرمزی گفت: شب موسیقی قشم برای نخستین بار در تهران اجرا می شود و ۳۵ نفر از هنرمندان سرزمین آب و آفتاب و جزیره هرمز همزمان با مبعث رسول الله (ص) در تالار رودکی پایتخت تلفیقی از آیین های موسیقیایی قشم را در حضور پیشکسوتان و علاقه مندان به این حوزه به روی صحنه می برند.

وی ادامه داد: آیین های موسیقی ازوا، لیوا، یامال، زار، حنابندان، جفتی یا دهل کسر و عود نوازی از جمله مهمترین آیین هایی هستند که توسط هنرمندان جزایر هرمزگان اجرا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم توضیح داد: موسیقی محلی جزایر هرمزگان به ویژه قشم از دل آداب و رسوم کهن و غنی مردمان این جزایر برآمده و به همین دلیل به دل هم می نشیند و مورد توجه همگان قرار گرفته است.

سلامتی هرمزی اضافه کرد: با حضور در جشنواره های ملی و بین المللی، هویت بخشی به موسیقی محلی قشم را به صورت گسترده دنبال می کنیم تا همه مردم کشور و منطقه با فرهنگ غنی این سرزمین آشنا شوند.

موسیقی های ازوا، لیوا، یامال، زار، حنابندان، جفتی یا دهل کسر، عود نوازی، ساربانی، آواز ملوان ها، لالایی، موسیقی اهل سنت و موسیقی اهل تشیع از جمله موسیقی های آیینی در جزیره قشم است که این موسیقی ها در جزایر هنگام، لارک و هرمز در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس ویژگی های خاص خود را دارد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند امسال به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

جایزه ترانه، ‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.