طبق قانون جوانی جمعیت دانشگاه ها ملزم به اختصاص ۱۰ درصد درآمد خود به ساخت خوابگاه های متاهلی دانشجویی شده اند و این درحالی است که دانشگاه ها درآمد چندانی برای ساخت این امکانات ندارند.

اختصاص ۱۰ درصد درآمد دانشگاه ها به خوابگاه متاهلی/خیرین به کمک آموزش عالی بیایند

به گزارش قدس انلاین، هاشم داداش پور درباره ساخت خوابگاه های متاهلی دانشگاه های مختلف کشور گفت: ساخت خوابگاه‌های متأهلی خوشبختانه در دانشگاه‌های مختلف وارد مراحل ساخت شده است. برخی دانشگاه ها در حال اتمام پروژه و در برخی دانشگاه‌ها کلنگ زنی صورت گرفته و مشغول ساخت شده اند و تعدادی هم در حال جایابی زمین هستند.

وی با بیان اینکه برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی دو مانع وجود دارد، افزود: در قانون جوانی جمعیت ذکر شده است که اگر ساخت و سازی انجام می‌شود دولت باید بخشی از منابع مالی آن را تامین کند و از طرفی لازم است بانک‌ها تمهیداتی را به صورت اعطای تسهیلات برای ساخت این نوع خوابگاه ها به دانشگاه‌ها ارائه دهند.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت دو بند اضافه شده که به موجب آن به دانشگاه‌ها اجازه داده شده است تا ۱۰ درصد از درآمدهای اختصاصی دانشگاه و ۱۰ درصد از درآمد طرح‌های عمرانی خود را به مسئله خوابگاه‌های متاهلی اختصاص دهند.

ساخت ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی طی ۴ سال آینده

دادش پور اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد این است که متاسفانه دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی قابل توجهی که از طریق آن بتوانند به خوابگاه‌های متاهلی اختصاص دهند، ندارند؛ به همین دلیل وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری و وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندند که براساس آن قرار شد در طول ۴ سال آینده در مجموعه دانشگاه‌های کشور حدود ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی ساخته شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق ساخت خوابگاه های متاهلی مورد انتظار باید دولت، بانک‌ها و خیرین در کنار هم قرار بگیرند تا نیازهای دانشجویان متاهل در موضوع خوابگاه برآورده شود.

اختصاص ۱۰ درصد درآمد دانشگاه ها به خوابگاه متاهلی/خیرین به کمک آموزش عالی بیایند

خیرین وارد حوزه آموزش عالی شوند

از سویی دیگررییس سازمان امور دانشجویان در ادامه به نقش خیرین در ساخت‌خوابگاه و نوسازی ساختمان‌های دانشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، مسجد، کتابخانه و همچنین تجهیز بخش‌های مختلف دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که واقفین، خیرین و نیکوکاران می‌توانند در توسعه دانشگاه‌ها نقش موثری داشته باشند و در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های موفق دنیا از جمله هاروارد با کمک‌های خیرین اداره می‌شوند و یکی از پشتوانه‌های اصلی موفقیت این مراکز حضور خیرین است.

داداش‌پور افزود: در ایران تجربه‌ای بسیار مثبت و موفق از خیرین مدرسه ساز داریم که ضرورت دارد این تجربه ارزنده به عرصه‌ آموزش عالی راه یابد تا مسائل و مشکلات دانشگاه ها از جمله مشکل خوابگاه‌های دانشجویی و خوابگاه های متأهلی و سالن‌های ورزشی برطرف شود.

وی اطمینان سازی و جلب اعتماد را عامل مهمی در جذب خیرین عنوان کرد و افزود: تعداد خیرین در صورتی در کشور افزایش پیدا می کند که برای جلب اعتماد عمومی آن‌ها قدم‌های جدی برداشته شود و اطلاعات لازم و نیازهای واقعی در خصوص امور خیریه به آن‌ها به طور کامل ارائه شود.

موضوع مهاجرت دانشجویی موضوع جدیدی نیست

رییس سازمان امور دانشجویان درباره آمار و ارقام و بزرگ نمایی مهاجرت دانشجویان ایرانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی گفت: موضوع مهاجرت دانشجویی موضوع جدیدی نیست و پیش و پس از انقلاب اسلامی نیز بوده و هست.

داداش پور افزود: عده ای از دانشجویان یا با هزینه شخصی یا از طریق سازمان امور دانشجویان با بورسیه تحصیلی به کشورهای مورد تایید وزارت علوم اعزام می‌شوند و پس از اتمام تحصیل به کشور برمی گردند و به جامعه خدمت می کنند. البته همیشه عده ای هم بوده اند که به دلایلی برنگشتند یا دیرتر برگشتند. اصولا جابجایی دانشجویان در تمام دنیا مرسوم است هر چند برنگشتن یک نخبه به داخل کشور به معنی انتقال بخشی از سرمایه کشور به خارج کشور است که باعث خسران می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.