مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به نزدیک شدن عید نوروز، اتحادیه میادین میوه و تره‌بار ۶۰۰ تن میوه شب عید برای استان در نظر گرفته که از این میزان ۴۰۰ تن پرتقال و  ۲۰۰ تن سیب است.   

سهمیه میوه شب عید خراسان رضوی ۶۰۰ تن است

به گزارش قدس خراسان، بیژن ثمینی در خصوص آمار توزیع اقلام اساسی سبد خانوار خراسان رضوی طی ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: میزان توزیع گوشت قرمز مجاز برای استان در سال ۱۴۰۱، ۲۶۰۸ تن بوده که به همین میزان هم در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری گوشت قرمز توزیع شده است. در حالی که میزان مجوز و توزیع در سال ۱۴۰۰، ۹۶۸ تن بوده است. سرانه مصرف گوشت قرمز طی ۱۰ ماه، ۶ کیلوگرم و نیاز استان ۳۸ هزار و ۶۱۰ تن بوده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: میزان توزیع گوشت مرغ مجاز در سال ۱۴۰۱، ۳۷۵۰ تن بوده که به همین میزان هم در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری گوشت مرغ توزیع شده است. در حالی که میزان مجوز و توزیع در سال ۱۴۰۰، ۴۷۶۸ تن بوده است. سرانه مصرف گوشت مرغ طی ۱۰ ماه، ۲۸ کیلوگرم و نیاز استان ۱۸۰ هزار و ۱۸۰ تن بوده است.

وی عنوان کرد: میزان مجوز برای روغن در سال ۱۴۰۱ طی ۱۰ ماه، ۱۵ هزار و ۶۲۴ تن بوده که در سال گذشته میزان مجوز و توزیع ۲۶ هزار و ۸۸۴ تن بوده است. همچنین سرانه مصرف روغن طی ۱۰ ماه در استان ۲۱ کیلوگرم و نیاز استان ۱۳۵ هزار و ۱۳۵ تن بوده است.

ثمینی درباره توزیع شکر در خراسان رضوی نیز تصریح کرد: میزان مجوز شکر برای استان در سال ۱۴۰۱، ۳۹ هزار و ۷۷۷ تن و میزان توزیع آن از فروردین تا دی سال جاری، ۱۴ هزار و ۹۵۳ تن بوده است. همچنین در سال گذشته میزان مجوز شکر، ۴۲ هزار و ۴۱۵ تن بود که از مهر تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۳۲ هزار و ۵۶۶ تن توزیع شده است. سرانه مصرف شکر طی ۱۰ ماه در استان، ۲۹ کیلوگرم و نیاز استان ۱۸۶ هزار و ۶۱۵ تن بوده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع برنج در خراسان رضوی بیان کرد: میزان مجوز برنج در سال ۱۴۰۱، ۲۰۸ هزار و ۸۵۹ تن بوده که از این میزان ۵۴۵۸ تن در استان توزیع شده است. همچنین در سال گذشته میزان مجوز برای این محصول ۸۹۰۰ تن و میزان توزیع ۳۷۹۲ بوده است. سرانه مصرف برنج طی ۱۰ ماه، ۳۶ کیلوگرم و نیاز استان ۲۳۱ هزار و ۶۶۰ تن است.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن عید نوروز، اتحادیه میادین میوه و تره‌بار ۶۰۰ تن میوه شب عید برای استان در نظر گرفته که از این میزان ۴۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب است.

ثمینی بیان کرد: طبق آمار FAO سرانه مصرف گوشت گاو در ایران معادل هفت و گوشت گوسفند معادل چهار کیلوگرم در سال ۲۰۲۲ برآورد شده است. بنا بر آمار سرانه مصرف‌ها در سال ثبت شده و با عنایت به تورم و افزایش قیمت‌ها، میزان مصرف گوشت نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از نظر سرانه مصرف برنج نیز ایران در جایگاه ۲۴ جهانی قرار دارد. در سطح جهان کشور میانمار بالاترین سطح مصرف برنج را به خود اختصاص داده، به طوری که هر میانماری طی یک سال حدود ۲۳۹ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. بعد از آن، کشور ویتنام با ۱۸۶ کیلوگرم مصرف سالانه برنج در رتبه دوم و کشور بنگلادش با ۱۶۱ کیلوگرم مصرف برنج در سال در مقام سوم قرار دارد. میزان مصرف سرانه برنج در ایران حدود ۲.۵ برابر کشورهای توسعه‌یافته است.

وی اظهار کرد: سرانه جهانی مصرف برنج بالغ بر ۵۶.۹ کیلوگرم در سال است. این رقم در کشورهای در حال توسعه ۶۷.۹ کیلوگرم و در کشورهای توسعه‌یافته ۱۲.۴ کیلوگرم اعلام شده است. اعداد سرانه مصرف براساس آمارهای FAO در سال ۲۰۲۲ است و اعداد سرانه دارای دامنه بوده و تقریبی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.